Αναβαθμίζει την προστασία των οδηγών φορτηγών και του φορτίου τους η Κομισιόν, υιοθετώντας νέα πρότυπα για την ασφάλεια των χώρων στάθμευσης (parking).
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Αναλυτικότερα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε νέα πρότυπα και διαδικασίες για την ανάπτυξη ενός δικτύου ασφαλών χώρων στάθμευσης σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Η εν λόγω πρωτοβουλία αποσκοπεί στη βελτίωση των συνθηκών ανάπαυσης των οδηγών και στην προστασία τους από τη βία και την κλοπή του φορτίου τους.
Η Επίτροπος Μεταφορών της ΕΕ Adina Vălean, δήλωσε: «Το οδικό μας δίκτυο δεν διαθέτει επαρκείς ασφαλείς χώρους στάθμευσης. Σήμερα λαμβάνουμε συγκεκριμένα μέτρα για να διασφαλίσουμε ότι οι επαγγελματίες οδηγοί στην ΕΕ μπορούν να εργάζονται και να ξεκουράζονται σε καλές συνθήκες στους ευρωπαϊκούς δρόμους. Τα πρότυπα που υιοθετούμε σήμερα, εκτός από τη διασφάλιση της πρόσβασης των οδηγών σε όλες τις απαραίτητες εγκαταστάσεις, θα επιτρέψει επίσης στους operators να επιλέξουν το επίπεδο ασφάλειας που χρειάζονται για το φορτίο τους.
Συμπληρώνουν την πρότασή μας για αναθεώρηση του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών, στο οποίο ζητάμε από τα κράτη-μέλη να διασφαλίσουν ασφαλείς χώρους στάθμευσης κατά μήκος του δικτύου TEN-T, σε απόσταση το πολύ 100 χλμ. Η σημασία των επαγγελματιών οδηγών για την κοινωνία δεν μπορεί να υπερεκτιμηθεί. Είναι σημαντικό να τους προσφέρουμε αξιοπρεπείς και ασφαλείς συνθήκες εργασίας».
Τα νέα ευρωπαϊκά πρότυπα κατηγοριοποιούν τους χώρους στάθμευσης σε τέσσερα επίπεδα ασφάλειας: χάλκινο, ασημί, χρυσό και πλατινένιο. Αυτό θα επιτρέψει στους operators να επιλέξουν το επίπεδο ασφάλειας που χρειάζονται ανάλογα με την αξία των αγαθών που μεταφέρουν.
Το πρότυπο ασφαλείας θα ορίζεται από την ασφάλεια 1) περιμέτρου, 2) χώρου στάθμευσης, 3) σημείων εισόδου/εξόδου και 4) διαδικασιών προσωπικού.
Για παράδειγμα, ένας πιστοποιημένος χάλκινος χώρος στάθμευσης μπορεί να ασφαλίσει το χώρο μέσω βιντεοεπιτήρησης ορισμένων περιοχών, ενώ ένας πλατινένιος χώρος στάθμευσης θα παρακολουθείται από το προσωπικό στο χώρο του ξενοδοχείου ανά πάσα στιγμή, χρησιμοποιώντας πρόσθετα μέτρα ασφαλείας, όπως τεχνολογία αναγνώρισης πινακίδων κυκλοφορίας στα σημεία εισόδου και εξόδου.
Ανεξάρτητα από το επίπεδο ασφάλειας, ένας ασφαλής χώρος στάθμευσης πρέπει επίσης να διασφαλίζει ότι οι οδηγοί θα έχουν πρόσβαση σε όλες τις απαραίτητες εγκαταστάσεις, όπως ντους, τουαλέτες, εγκαταστάσεις αγοράς τροφίμων και ποτών και σύνδεση στο διαδίκτυο.
Να σημειωθεί ότι, το 2019, σε μελέτη της Κομισιόν εντοπίστηκε έλλειμμα 100.000 θέσεων στάθμευσης για βαρέα επαγγελματικά οχήματα, καθώς και έλλειψη ασφαλών χώρων στάθμευσης. Συγκεκριμένα, από τις 300.000 διαθέσιμες θέσεις, μόνο 7.000 βρίσκονται σε πιστοποιημένους ασφαλείς χώρους στάθμευσης.