Νέο σχέδιο, το τρίτο κατά σειρά, για την σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού αποστέλλει το ΤΑΙΠΕΔ στους υποψήφιους επενδυτές.
Του Φώτη Φωτεινού
Νέα ημερομηνία κατάθεσης των δεσμευτικών προσφορών ορίστηκε στις 21 Φεβρουαρίου του 2020.
Σημειώνεται ότι, η πρόσκληση ενδιαφέροντος δημοσιεύτηκε τον Νοέμβριο του 2017 και ότι στα μέσα του 2018, το Ταμείο επέλεξε τα επενδυτικά σχήματα που θα συμμετάσχουν στη β’ φάση του διαγωνισμού.
Στον διαγωνισμό έχουν απομείνει τα εξής σχήματα: ANAS International Enterprise S.p.A,
FREYJA HOLDINGS SARL [Macquarie European Infrastructure Fund 5 L.P. / Macquarie, European Infrastructure Fund 5 SCSp, ROADIS Transportation Holding S.L.U. – ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε., SICHUAN COMMUNICATIONS INVESTMENT GROUP CO., LTD – DAMCO ENERGY S.A., VINCI HIGHWAYS S.A.S – VINCI CONCESSIONS S.A.S – MYTILINEOS HOLDINGS S.A., ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – EGIS PROJECTS S.A. και ΔΙΟΛΚΟΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΑΤΕ.
Η κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών έχει λάβει αρκετές παρατάσεις, εξαιτίας σημαντικών εκκρεμοτήτων που πρέπει να επιλυθούν εκ μέρους του ελληνικού δημοσίου και της Εγνατίας Οδού.
Από την πλευρά του, το ελληνικό δημόσιο καλείται να προχωρήσει στα εξής:
-Έκδοση ΚΥΑ θέσης σε λειτουργία των ΣΔ Ωραιοκάστρου, Ασπροβάλτας και Στρυμωνικού, η οποία έπρεπε σύμφωνα με το SMOU να εκδοθεί εντός μιας εβδομάδας από την ολοκλήρωση της κατασκευής των ως άνω σταθμών (η κατασκευή της Ασπροβάλτας ολοκληρώθηκε την 11/10/2018 και του Ωραιοκάστρου την 20/11/2018, ενώ του ΣΔ Στρυμωνικού έχει σχεδόν ολοκληρωθεί).
-Αποφάσεις έγκρισης περιβαλλοντικών όρων για ορισμένα σημεία του Αυτοκινητοδρόμου, οι οποίες έχουν λήξει ή αναμένεται να λήξουν. Η Εγνατία Οδός ΑΕ έχει υποβάλει τις σχετικές αιτήσεις και μελέτες στην ΔΙΠΑ (Δ/νση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης του ΥΠΕ). Η ΔΙΠΑ πρέπει να προβεί στην έκδοση νέων ΑΕΠΟ (για τις άδεις που έχουν λήξει) ή να ανανεώσει όσες λήγουν σύντομα.
-Η Διοικητική Αρχή Σηράγγων πρέπει να επιβεβαιώσει τις κατασκευαστικές εργασίες που απαιτούνται για την αδειοδότηση των σηράγγων χωρίς περιορισμούς επικίνδυνων φορτίων (σχετική επιστολή έχει αποσταλεί από την Εγνατία Οδό ΑΕ, η απάντηση της οποίας εκκρεμεί). Επίσης, πρέπει να προχωρεί αμελλητί στην αδειοδότηση του συνόλου των σηράγγων (απεριόριστη ή εκτός επικίνδυνων φορτίων κατά περίπτωση).
-Εφαρμογή της νέας τιμολογιακής πολιτικής, η οποία έχει εγκριθεί από την DG Move με ανατίμηση των τιμών διοδίων από 0,03 ευρώ / χλμ σε 0,05 ευρώ / χλμ.
Αντίστοιχα, η Εγνατία Οδός θα πρέπει να προχωρήσει με:
-Την ολοκλήρωση κατασκευής μετωπικών και πλευρικών ΣΔ
-Τις απαιτούμενες ενέργειες για την αδειοδότηση του συνόλου των σηράγγων (απεριόριστη ή εκτός επικίνδυνων φορτίων κατά περίπτωση)
-Τον καθορισμό όλων των απαιτούμενων ενεργειών ή/και κατασκευαστικών εργασιών, και τον προσδιορισμό του κόστους αυτών, που απαιτούνται για την αποκατάσταση των γεφυρών
-Την οριστική επίλυση του ζητήματος των εκκρεμών συμβάσεων υλοποίησης ΣΕΑ Ελευθεροχωρίου, Ωραιοκάστρου, Αρδανίου και Σώστη που παραμένουν ανενεργές από το 2011
-Τις απαραίτητες ενέργειες για την ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων που απαιτούνται για τις επικείμενες εργασίες που περιγράφονται στην Σύμβαση Παραχώρησης και ειδικά για την αναβάθμιση των κάθετων αξόνων
-Την απελευθέρωση των εσόδων της Εγνατίας Οδού από το υφιστάμενο υπέρ της Τράπεζας Πειραιώς Ενέχυρο, πριν από την κατακύρωση του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ, ώστε ο αυτοκινητόδρομος να μεταβιβαστεί ελεύθερος στον παραχωρησιούχο.