Επιστολή προς την Κομισιόν απέστειλαν 29 ενώσεις, ΜΚΟ και φορείς μεταφορικών εταιρειών εκφράζοντας την ανησυχία τους αναφορικά με την ανάπτυξη νέων προτύπων για ασφαλέστερους χώρους στάθμευσης (parking) φορτηγών στην Ευρώπη, ώστε να διασφαλιστούν καλύτερες συνθήκες ανάπαυσης για τους οδηγούς.
Όπως τονίζουν, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας (European Green Deal) και δεδομένης της επείγουσας ανάγκης για απανθρακοποίηση των οδικών μεταφορών έως το 2050, τα πρότυπα που προτείνει η Κομισιόν δεν λαμβάνουν υπόψη τις μελλοντικές ανάγκες των φορτηγών μηδενικών εκπομπών.
Σύμφωνα με την επιστολή, «για να επιτευχθεί η απανθρακοποίηση των οδικών εμπορευματικών μεταφορών και να μειωθεί δραστικά η ατμοσφαιρική ρύπανση, τα φορτηγά θα πρέπει να ηλεκτροδοτηθούν, είτε μέσω μπαταριών είτε μέσω κυψελών υδρογόνου. Επομένως, υποδομές φόρτισης και ανεφοδιασμού πρέπει να αναπτυχθούν κατά μήκος των αυτοκινητοδρόμων».
Συνεχίζοντας, τονίζεται «όταν κατασκευάζονται ή ανακαινίζονται εγκαταστάσεις στάθμευσης βελτιστοποιείται η επιλογή της θέσης νέων χώρων στάθμευσης και επιτρέπεται ο καλύτερος σχεδιασμός των μελλοντικών αναγκών, ενώ αποφεύγονται οι καθυστερήσεις και τα επιπλέον κόστη στο μέλλον. Αυτό λοιπόν καθιστά τις εν λόγω περιοχές στάθμευσης διαχρονικές.
Επιπλέον, το 95% του εξοπλισμού που χρησιμοποιείται σε ρυμουλκούμενα φορτηγά ψυγεία στην Ευρώπη είναι εξοπλισμένο με βύσμα, αλλά δεν μπορούν να φορτιστούν ή να κάνουν χρήση της ηλεκτρικής ενέργειας κατά τη διάρκεια της ανάπαυσης του οδηγού, λόγω έλλειψης υποδομών.
Σημειωτέων, τα σταθμευμένα φορτηγά ψυγεία μπορούν να λειτουργήσουν με ηλεκτρισμό όταν συνδεθούν σε δίκτυο 400V.
Οπότε, εξοπλίζοντας όλους τους χώρους parking με σημεία ηλεκτρικής φόρτισης θα μπορούσε να εξοικονομηθεί κατά 69% CO2, κατά 93% NOx και κατά 96% εκπομπές αιωρούμενων σωματιδίων (PM) για κάθε ώρα λειτουργίας ενός φορτηγού.
Επίσης, θα βελτιωθεί η ποιότητα της υποχρεωτικής περιόδου ανάπαυσης των οδηγών, καθώς θα υπάρξει σημαντική μείωση του θορύβου και των κραδασμών όταν οι κινητήρες ντίζελ είναι απενεργοποιημένοι».
Για τους παραπάνω λόγους, στην επιστολή τους οι «29» προτείνουν στην Κομισιόν να λάβει υπόψη της τα ακόλουθα:
-Αξιολόγηση της υπάρχουσας χωρητικότητας δικτύου: Όλοι οι φορείς εκμετάλλευσης των χώρων parking που ζητούν ευρωπαϊκή χρηματοδότηση (νέοι και υπάρχοντες που ζητούν αναβάθμιση) και πιστοποίηση πρέπει να αξιολογήσουν τη διαθέσιμη χωρητικότητα δικτύου για να προσθέσουν νέο φορτίο στο υπάρχον δίκτυο διανομής ηλεκτρικής ενέργειας.
Αυτό θα αποτελέσει το πρώτο βήμα για τη διευκόλυνση της μελλοντικής ανάπτυξης υποδομών φόρτισης ή παραγωγής υδρογόνου και θα επιτρέψει τον καλύτερο σχεδιασμό των μελλοντικών αναγκών, με οικονομικά αποδοτικότερο τρόπο.
Οι πληροφορίες θα πρέπει να δημοσιοποιούνται στο http://www.eu-parking.eu/ έτσι ώστε να είναι εύκολα προσβάσιμες στους χειριστές σημείων φόρτισης που θα ήθελαν να αναπτύξουν νέες υπηρεσίες.
Τέλος, θα χρειαστεί να συνδεθούν οι εν λόγω χώροι στάθμευσης με το δίκτυο μέσης τάσης.
-Βελτιστοποίηση των νέων χώρων στάθμευσης ανά τοποθεσία: Για να περιοριστεί το κόστος στο μέλλον, η πλησιέστερη γειτνίαση με το δίκτυο μέσης τάσης θα πρέπει να προτιμάται όταν αποφασίζεται η δημιουργία νέων χώρων στάθμευσης (100.000 θέσεις στάθμευσης).
-Plug-in σταθμοί για ρυμουλκούμενα φορτηγά ψυγεία: Ζητείται στους νέους χώρους στάθμευσης και σε αυτούς που υποβάλλονται σε αναβαθμίσεις ζητώντας πιστοποίηση και χρηματοδότηση από την ΕΕ, να εγκαταστήσουν μία υποδοχή ανά 10 θέσεις στάθμευσης για ρυμουλκούμενα φορτηγά ψυγεία (22 kW). Αυτό θα εξοικονομήσει εκπομπές CO2, θα μειώσει σημαντικά την τοπική ατμοσφαιρική ρύπανση και θα βελτιώσει την ποιότητα των χρόνων ανάπαυσης των οδηγών.
-Οι εγκαταστάσεις φόρτισης να συνδέονται με τη χρηματοδότηση από το μηχανισμό CEF: Η αξιολόγηση της χωρητικότητας του δικτύου και η εγκατάσταση plug-in υποδομών και σταθμών φόρτισης για ρυμουλκούμενα φορτηγά ψυγεία θα πρέπει να αποτελούν μέρος των υποχρεωτικών υπηρεσιών των Ευρωπαϊκών προτύπων για ασφαλείς χώρους στάθμευσης φορτηγών.
Η χρηματοδότηση από το CEF παρέχει ένα σημαντικό κίνητρο για την αναβάθμιση και κατασκευή νέων χώρων στάθμευσης και η απουσία μιας τέτοιας προϋπόθεσης θα καθιστούσε τις υποχρεωτικές υπηρεσίες σε μεγάλο βαθμό εθελοντικές.