«Οι Μεταφορές στη Θεσσαλονίκη έχουν πλέον ταυτιστεί με την άκρατη κερδοφορία των εργολάβων», δήλωσε η αναπληρώτρια τομεάρχης Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ, Π. Πέρκα, σχολιάζοντας την εξαγγελία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τη νέα Ανατολική Περιφερειακή Οδό Θεσσαλονίκης.
Η ανακοίνωση της Π. Πέρκα για το Flyover Θεσσαλονίκης
Παρουσιάστηκε σήμερα στη Θεσσαλονίκη από τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών (και πάλι με ένα εντυπωσιακό video) το σχέδιο της Κυβέρνησης για το έργο της Ανατολικής Περιφερειακής Οδού, έργο που χαρακτηρίστηκε ‘πρωτοποριακό’ από τη ΝΔ.
Για την ιστορία όμως, να σας θυμίσουμε ότι το συγκεκριμένο έργο είχε παρουσιαστεί την προηγούμενη δεκαετία, πάλι πρόχειρα, ως μέρος ενός κατ’ ευφημισμό μόνο masterplan για τη Θεσσαλονίκη, το οποίο στην πραγματικότητα δεν ήταν παρά μια συγκόλληση διαφόρων προτάσεων, ενώ παράλληλα δεν έτυχε και της αποδοχής των φορέων της πόλης.
Πρωτοποριακό μάλιστα δεν είναι καν το όνομα του έργου, αφού αντί για το γνωστό σε όλους μας εδώ και χρόνια ‘Flyover’, πλέον βαφτίστηκε ‘Thessaloniki Flyover’.
Ίδιο λοιπόν το έργο μετά από τόσα χρόνια, ακόμα και η δήλωσή μου σήμερα παραμένει ίδια με δέκα χρόνια πριν, όταν έλεγα πως «ο σχεδιασμός δεν είναι πολυτέλεια» (https://www.facebook.com/perka.peti/posts/1634032463421141?__tn__=K-R). Πραγματικά είναι κρίμα για την πόλη.
Θα συμφωνήσω στο εξής με το Γενικό Γραμματέα Υποδομών, πράγματι κ. Καραγιάννη «τέτοιο έργο δεν έχει ξαναγίνει». Ή τουλάχιστον δε θα γινόταν σε μια χώρα με συνολικό στρατηγικό σχεδιασμό για τα έργα υποδομών και με περιβαλλοντική πολιτική.
Στην Ελλάδα του 2020 όμως, ακόμα γίνονται έργα απλά με μια ανακοίνωση του Πρωθυπουργού. Τι σημασία έχει αν το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών μπαίνει στην άκρη ή αγνοείται πλήρως η απόφαση του ΣτΕ, η οποία ακύρωσε την περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου;
Όλα αυτά είναι λεπτομέρειες για τη ΝΔ. Μάλιστα διορθώνονται εύκολα, με μια εκ των υστέρων απόφαση ένταξης του έργου στο σχεδιασμό της Κυβέρνησης και φυσικά με μια εντολή άρσης αναδάσωσης 70 στρεμμάτων στο Σέιχ Σου.
Και πάντα για χάρη των ιδιωτικών συμφερόντων που σε αυτή την περίπτωση θα αναλάβουν την παραχώρηση του έργου. Αν σ’ αυτό προσθέσουμε τις αιτιάσεις για αποζημίωση της κατασκευάστριας εταιρίας στο Μετρό και την περίπτωση του ΟΑΣΘ, όπου μάλιστα σήμερα ολοκληρώνεται ο διαγωνισμός για τη μίσθωση μεταχειρισμένων πετρελαιοκίνητων λεωφορείων, καταλαβαίνει κανείς ότι πλέον ο τομέας των μεταφορών στη Θεσσαλονίκη ταυτίζεται με την άκρατη κερδοφορία των εργολάβων.
Για να μη θυμηθούμε και την υποθαλάσσια σήραγγα που και εντυπωσιακά video είχε και όνομα, όμως το μόνο που έμεινε τελικά ήταν οι μακέτες του έργου και οι υπέρογκες αποζημιώσεις του Ελληνικού Δημοσίου στους εργολάβους.
Αμηχανία, από την εκπρόσωπο ενός κόμματος, που όταν κυβέρνησε, δεν έκανε το παραμικρό για την προώθηση οποιουδήποτε έργου σχετικού με τη βελτίωση της περιφερειακής κυκλοφορίας της Θεσσαλονίκης. Αντίθετα, αδράνησε πλήρως, μία εποχή που η χώρα δίψαγε για αναπτυξιακές πρωτοβουλίες.
Το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών (ΕΣΣΜ) στο οποίο μόνιμα αναφέρονται τόσο η κα Πέρκα όσο και ο κ.Φάμελλος, δεν προβλέπει τίποτα απολύτως για οποιαδήποτε περιφερειακή Θεσσαλονίκης. Δεν προβλέπει επίσης τίποτα για τη σύνδεση της Περιφερειακής Υμηττού με τη Βουλιαγμένης και το Ελληνικό (και τη μεγάλη επένδυση στο παλιό Αεροδρόμιο) στην Αθήνα, ενώ προβλέπει την επέκταση της Αττικής Οδού προς Λαύριο και Ραφήνα (όπου εκλέγεται ο τ. υπουργός κ. Σπίρτζης) και έργα ελάσσονος σημασίας για το ευρύτερο δημόσιο συμφέρον σε διάφορες περιοχές της χώρας. Ορθά λοιπόν θα έπρεπε η χώρα να έχει και να ακολουθεί ένα ΕΣΣΜ, αλλά νομίζω ότι απέχει ακόμα από το να έχει συντάξει ένα πλήρες και μη καθοδηγούμενο από πολιτικές ηγεσίες σχέδιο μεταφορών.
Όσον αφορά τέλος, τη δήθεν περιβαλλοντική ευαισθησία του ΣΥΡΙΖΑ, γι το Σεϊχ-Σου, πρόκειται για αστειότητες, αν όχι υποκρισία. Το έργο διέθετε περιβαλλοντική αδειοδότηση από το 2012, που κατέπεσε για τυπικούς λόγους και όχι γιατί το ΣτΕ έκρινε τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του, όπως ψευδώς διαδίδουν οι κύριοι του ΣΥΡΙΖΑ. Ο Εξωτερικός Δακτύλιος τον οποίο όψιμα υιοθέτησαν ως ενδεδειγμένη λύση για την Περιφερειακή κυκλοφορία της Θεσσαλονίκης, απαιτεί όχι 70 αλλά 400-500 στρέμματα χαρακτηρισμένων δασικών εκτάσεων, κάτω από το Χορτιάτη, πολλά από τα οποία σε φυσικό παρθένο δάσος.
Κατά τα λοιπά, ο γνωστός αχταρμάς περί παραχώρησης κλπ., ενώ το έργο είναι ΣΔΙΤ, δαιμονοποίηση των ιδιωτικών συμφερόντων και καμμία επί της ουσίας τοποθέτηση πάνω στο συγκεκριμένο έργο (ιδίως από την κυρία Πέρκα που ίσως έχει και κάποια επαγγελματική σχέση με τέτοιου είδους έργα).
Αυτού του τύπου η πολιτική στάση, μόνο ανακούφιση δημιουργεί στους πολίτες, που προσπαθούν να δουν μία καλύτερη προοπτική, γιατί ξέφυγαν από τη μιζέρια της λαϊκίστικης, αστοιχείωτης δημαγωγίας της πρώτης φοράς αριστεράς.