Τα οικονομικά αποτελέσματα του 2020 δημοσιοποίησε χθες ο όμιλος ΑΒΑΞ, ο οποίος έχει ισχυροποιήσει σημαντικά τη θέση του στον κατασκευαστικό κλάδο έπειτα από την ανάληψη του πρώτου τμήματος της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, ύψους 1,5 δις ευρώ.
Επιμέλεια: Φώτης Φωτεινός
Όπως προκύπτει από τα οικονομικά αποτελέσματα του 2020, ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών του Ομίλου αυξήθηκε οριακά πέρσι στα 576,6 εκατ., έναντι 575,9 εκατ. το 2019.
Αυτό που ξεχώρισε ήταν η επιστροφή στην κερδοφορία, με τα κέρδη προ φόρων να ανέρχονται στα 3,3 εκατ., έναντι ζημιών 11,2 εκατ. το 2019 και τα κέρδη μετά φόρων στα 6,5 εκατ. έναντι ζημιών 17,6 εκατ. το 2019.
Τα έσοδα ανά τομέα, ο κρίσιμος ρόλος των παραχωρήσεων στην κερδοφορία
Αναλύοντας ανά τομέα τα έσοδα του ομίλου ΑΒΑΞ συμπεραίνει κανείς ότι ο τομέας των παραχωρήσεων αποτελεί τη μεγαλύτερη πηγή κερδοφορίας.
Στις παραχωρήσεις ο όμιλος ΑΒΑΞ συμμετέχει – μεταξύ άλλων – στην Αττική Οδό, στη Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου, τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, την Ολυμπία Οδό και τον Μορέα.
Ο όμιλος περιλαμβάνει στις χρηματοοικονομικές καταστάσεις του χαμηλά ποσά εσόδων από τις παραχωρήσεις στις οποίες συμμετέχει, διότι δεν κάνει ολική ενοποίησή τους, πλην της Μαρίνας Αθηνών.
Στα αποτελέσματα 2020 περιλαμβάνεται το μερίδιο κερδών από συγγενείς εταιρείες για τη συμμετοχή τους στις παραχωρήσεις αυτές.
Τα έσοδα του τομέα των παραχωρήσεων ανήλθαν, το 2020, στα 3,17 εκατ. ευρώ, ωστόσο τα κέρδη εκμετάλλευσης (EBIT) ανήλθαν στα 20,8 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας την καλύτερη επίδοση έναντι των άλλων τομέων.
Η εξέλιξη της κίνησης στους οδικούς άξονες
Όπως επισημαίνει ο όμιλος ΑΒΑΞ, στις παραχωρήσεις, ο περιορισμός μετακινήσεων οδήγησε και σε μείωση των εσόδων, όπως τα έσοδα των διοδίων από την Αττική Οδό, όπου καταμετρήθηκε μείωση κυκλοφορίας κατά 23% κατά το 2020 σε σχέση με το 2019.
Το α’ τρίμηνο του 2021 καταγράφτηκε μείωση 27% σε σχέση με το α΄ τρίμηνο του 2020 και 35% σε σχέση με το α’ τρίμηνο του 2019.
Μέχρι την λήψη μέτρων απαγόρευσης της κυκλοφορίας τον Μάρτιο του 2020 για την αντιμετώπιση της πανδημίας Covid – 19, η πορεία των παραχωρήσεων οδικού χαρακτήρα κινείτο ανάλογα με τις μακροχρόνιες προβλέψεις, λόγω του κομβικού χαρακτήρα τους στις τοπικές μεταφορές και την κυκλοφορία οχημάτων.
Οι παραχωρησιούχες εταιρίες, των οποίων επηρεάστηκαν αρνητικά τα οικονομικά αποτελέσματα από τα κυβερνητικά μέτρα απαγόρευσης κυκλοφορίας, βρίσκονται σε διαδικασία απαίτησης αποζημίωσης για τα διαφυγόντα έσοδα.
Σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα, όπως επισημαίνει ο όμιλος, τα έσοδα και τα μερίσματα αυτών των παραχωρήσεων αναμένεται να εξελιχθούν σύμφωνα με την οικονομική κατάσταση στη χώρα, χωρίς πρόβλημα είσπραξης μερισμάτων.