Στις 14 Ιουλίου 2021, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε τη δέσμη μέτρων της ΕΕ «Fit for 55» για τον μετασχηματισμό της ευρωπαϊκής οικονομίας.
Η δέσμη μέτρων αποτελεί μια προσπάθεια ευθυγράμμισης των πολιτικών της ΕΕ για το κλίμα, την ενέργεια, τη χρήση της γης, τις μεταφορές και τη φορολογία.
Στόχος είναι η μείωση των καθαρών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990.
Η δέσμη μέτρων αποτελείται από δεκατρείς προτάσεις. Οκτώ από αυτές είναι αναθεωρήσεις των υφιστάμενων νομοθεσιών και πέντε είναι νέες προτάσεις.
Το σχέδιο της ΕΕ, όπως επισημαίνει ο ΣΕΕΠΕ, πρέπει να συνοδεύεται από περαιτέρω μέτρα και στόχους, μεταξύ των οποίων:
-Ξεχωριστό Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών (ETS) για κτίρια και οδικές μεταφορές και επέκταση του τρέχοντος ETS σε ορισμένες θαλάσσιες εκπομπές.
-Μείωση κατά 55% των εκπομπών από τα αυτοκίνητα έως το 2030 και 100% μείωση των εκπομπών για τα νέα αυτοκίνητα έως το 2035, η οποία θα ισοδυναμούσε με απαγόρευση πωλήσεων νέων αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης.
-Αύξηση του στόχου για μερίδιο στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας από 32% σε 40%.
-Νέοι στόχοι ενεργειακής απόδοσης για το 2030 – 36% για την τελική κατανάλωση.
Σύμφωνα με στελέχη του ΣΕΕΠΕ, η μετάβαση έρχεται μαζί με ένα υψηλό κόστος για την ευρωπαϊκή αγορά, αλλά και με κινδύνους στρεβλώσεων, οι οποίες πρέπει να ελεγχθούν.
Όπως αναφέρουν στελέχη του Συνδέσμου, είναι εξαιρετικά κρίσιμο η δέσμη πολιτικών να διέπεται από κανόνες που:
-Δεν θα επιτρέπουν αποκλεισμούς.
-Θα εντάσσουν τη βιωσιμότητα του κλάδου.
-Θα ευθυγραμμίζονται με το σκεπτικό μιας πραγματικά δίκαιης και ομαλής μετάβασης.
Σχετικά με το «Σύστημα Εμπορίας Ρύπων για τις Μεταφορές», ο ΣΕΕΠΕ υποστηρίζει:
-Καμία μεμονωμένη πολιτική δεν θα είναι επαρκής για μια δυναμική αλλαγή στον τομέα των καυσίμων.
-Απαιτείται στενός συντονισμός ακόμα και σε παγκόσμιο επίπεδο, δεδομένου ότι η κλιματική αλλαγή είναι παγκόσμιο πρόβλημα.
Είναι λάθος η αντίληψη ότι η Ευρωπαϊκή αγορά μπορεί επωμιστεί το κόστος της πράσινης μετάβασης, χωρίς σημαντική υποστήριξη σε ένα παγκοσμίως ανταγωνιστικό περιβάλλον.
-Η αποτελεσματικότητα του συγκεκριμένου μέτρου (Εμπορίας Ρύπων) θα είναι περιορισμένη, καθώς δεν μπορεί να δώσει κίνητρα για επενδύσεις και την κλιμάκωση καυσίμων χαμηλών εκπομπών άνθρακα.