Η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) σχολιάζει, με ανακοίνωσή της, επιμέρους πτυχές του Πακέτου Βιώσιμης και Έξυπνης Κινητικότητας της ΕΕ, που δημοσιεύθηκε χθες από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Το σχέδιο της Επιτροπής, όπως αναφέρει η Ένωση, θέτει έναν φιλόδοξο στόχο να έχει τουλάχιστον 30 εκατομμύρια αυτοκίνητα μηδενικών εκπομπών στο δρόμο σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση έως το 2030.
«Δυστυχώς, αυτό το όραμα είναι πολύ μακριά από τη σημερινή πραγματικότητα», ανέφερε ο Γενικός Διευθυντής της ACEA, Eric-Mark Huitema.
Μια νέα έρευνα της ACEA δείχνει ότι από τα 243 εκατομμύρια επιβατικά αυτοκίνητα σε δρόμους της ΕΕ το 2019, λιγότερα από 615.000 αυτοκίνητα ήταν οχήματα μηδενικών εκπομπών (ηλεκτρικά αυτοκίνητα και fuel-cell electric αυτοκίνητα).
Αυτά είναι περίπου το 0,25% του συνολικού στόλου αυτοκινήτων. «Για να επιτύχουμε τον στόχο της Επιτροπής, θα πρέπει να δούμε σχεδόν 50 φορές αύξηση των αυτοκινήτων μηδενικών εκπομπών σε κυκλοφορία στους δρόμους σε μόλις 10 χρόνια», εξήγησε ο Huitema.
«Παρά τις βιομηχανικές επενδύσεις σε τέτοια οχήματα και το αυξανόμενο μερίδιό τους στην αγορά, δεν υπάρχουν όλες οι σωστές συνθήκες για να γίνει ένα τόσο μεγάλο άλμα», συμπλήρωσε.
Όπως αναγνωρίζεται από την Επιτροπή, βασική προϋπόθεση για την κινητικότητα μηδενικών εκπομπών είναι η ευρεία διαθεσιμότητα υποδομών φόρτισης και ανεφοδιασμού, τόσο για επιβατικά αυτοκίνητα, όσο και για βαρέα οχήματα.
«Είναι αρκετά απλό: όσο υψηλότεροι γίνονται οι κλιματικοί στόχοι, τόσο υψηλότεροι είναι οι στόχοι για τα σημεία φόρτισης και τους σταθμούς ανεφοδιασμού. Δυστυχώς, εξακολουθούμε να βλέπουμε μια αναντιστοιχία μεταξύ αυτών των δύο στοιχείων σε επίπεδο ΕΕ », συμπλήρωσε ο Γενικός Διευθυντής της ACEA.
Όσον αφορά τις υποδομές, η Επιτροπή εκτιμά συντηρητικά ότι θα απαιτηθούν τρία εκατομμύρια δημόσια σημεία φόρτισης έως το 2030.
Δεδομένου ότι πέρυσι είχαν τοποθετηθεί λιγότερα από 200.000 σημεία φόρτισης σε ολόκληρη την ΕΕ, αυτό θα απαιτούσε την ανάπτυξη 15 φορές περισσότερη υποδομή κατά τα επόμενα 11 χρόνια, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της ACEA.
Συνεπώς, τα μέλη της ACEA καλούν για άλλη μια φορά τους νομοθέτες της ΕΕ να ωθήσουν τις εθνικές κυβερνήσεις να επενδύσουν σε υποδομές, ως μέρος μιας επείγουσας και κριτικής αναθεώρησης της οδηγίας για την υποδομή εναλλακτικών καυσίμων (AFID).
Εκτός από την υποδομή, απαιτούνται και άλλα μέσα για να ενθαρρυνθούν οι καταναλωτές να στραφούν σε κινητικότητα μηδενικών εκπομπών, όπως η πιο επιθετική τιμολόγηση άνθρακα, η συνέχιση των συστημάτων ανανέωσης του στόλου και τα υποστηρικτικά μέτρα για τους εργαζόμενους που αναβαθμίζουν και βελτιώνουν τη μετατροπή του τομέα.
Η ACEA επισημαίνει επίσης ότι το μέσο ευρωπαϊκό αυτοκίνητο είναι σχεδόν 11 ετών σήμερα.
Πράγματι, τα νέα αυτοκίνητα θα γίνουν πιο ακριβά για πολλούς Ευρωπαίους σε μια εποχή που έχουν λιγότερα χρήματα για να δαπανήσουν, λόγω του οικονομικού αντίκτυπου του COVID-19.
Αυτό κινδυνεύει, όχι μόνο να επηρεάσει την βιώσιμη κινητικότητα, αλλά και να αυξήσει τη μέση ηλικία των αυτοκινήτων, επιβραδύνοντας έτσι την ανανέωση του στόλου.