Την μελέτη «Αυτοκινητόδρομος Κορίνθου – Πατρών vs. Ολυμπιακή: Το κόστος της αναποτελεσματικότητας του κράτους» παρουσίασε, σήμερα, το Κέντρο Φιλελεύθερων Μελετών – Μάρκος Δραγούμης (ΚΕΦίΜ).
Τη μελέτη παρουσίασε ο επικεφαλής ερευνητής του ΚΕΦίΜ Κωνσταντίνος Σαραβάκος, ενώ τα ευρήματά της σχολίασαν ο αντιπρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας Κωστής Χατζηδάκης, ο εκτελεστικός διευθυντής του ΚΕΦίΜ Νίκος Ρώμπαπας και εκπρόσωπος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ).
«Η παράδοση και λειτουργία αυτοκινητοδρόμων την τελευταία δεκαετία συνέβαλε καθοριστικά στη μείωση των θανάτων από τροχαία κατά 52%, όμως μέχρι να φτάσουμε εκεί το κράτος ολιγώρησε σε επικίνδυνο βαθμό και παράλληλα συντηρούσε ζημιογόνες κρατικές εταιρείες», ανέφεραν οι ερευνητές του ΚΕΦίΜ.
Από την πλευρά του, ο αντιπρόεδρος της ΝΔ Κωστής Χατζηδάκης σχολίασε ότι «είναι θετικό κεκτημένο ότι έχουμε ένα καλό αυτοκινητόδρομο», ωστόσο υπογράμμισε ότι το 2012 βρήκε ένα έργο «λιπόθυμο», υποστηρίζοντας ότι η περίοδος Βαρουφάκη επέφερε πρόσθετες αποζημιώσεις 500 εκατ. ευρώ στους παραχωρησιούχους.
Στη συνέχεια τόνισε ότι «η μελέτη προσπαθεί να αναδείξει τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το δημόσιο», χαρακτηρίζοντας θετικά τα αποτελέσματα από την ιδιωτικοποίηση του ομίλου της Ολυμπιακής, καθώς, όπως ανέφερε, «σήμερα εισπράττουμε 250 εκατ. το χρόνο από τις εταιρείες που είναι στο χώρο των αερομεταφορών» και ότι, από το 2012, έχει ουσιαστικά «αποσβεστεί» το πρόγραμμα αποχώρησης προσωπικού της κρατικής ΟΑ.
Σύμφωνα με τα ευρήματα της έκθεσης και τα όσα αναφέρουν οι συγγραφείς της στην σύνοψή της, «το ελληνικό κράτος δαπανούσε επί χρόνια πάνω από 120 εκατ. ευρώ ετησίως για να καλύψει της ζημιές της ελλειμματικής Ολυμπιακής, ενώ με κόστος μόλις 50 εκατ. ευρώ ετησίως θα μπορούσε να μειώσει δραστικά την απώλεια ανθρώπινων ζωών από τροχαία δυστυχήματα.
Η συχνότητα των θανάτων από τροχαία δυστυχήματα στον οδικό άξονα Κορίνθου – Πατρών μειώθηκε κατά 90%, σε σχέση με την, προ του 2008, περίοδο μετά την ολοκλήρωση του έργου από την κοινοπραξία «Ολυμπία Οδός».
Βάσει αυτής της μείωσης, αν ο οδικός άξονας Κορίνθου – Πατρών είχε ολοκληρωθεί το 2005, τότε τα επόμενα τρία έτη που τη διαχείρισή του την είχε, ως επί το πλείστον, το κράτος, θα είχαν σωθεί 84 ανθρώπινες ζωές ή 28 άνθρωποι ετησίως.
Στην πορεία υλοποίησης του έργου, ο συνδυασμός της εκτέλεσης των τεχνικών εργασιών και των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων (2009-2010 και 2014-2016) είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση της συχνότητας των θανάτων από τροχαία κατά 39%, σε σχέση με την προ του 2008 περίοδο.
Το διάστημα 2011-2013, κατά το οποίο είχαν διακοπεί τα έργα, αλλά παρέμεναν σε ισχύ οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, η συχνότητα των θανάτων από τροχαία μειώθηκε κατά 77% σε σχέση με την προ του 2008 περίοδο.
Επίσης, η παράδοση και λειτουργία αυτοκινητοδρόμων κατά την τελευταία δεκαετία συνέβαλε καθοριστικά στη μείωση των θανάτων από τροχαία κατά 52%.
Στις Περιφέρειες Ηπείρου, Δυτικής Ελλάδας, Στερεάς Ελλάδας και Πελοποννήσου, όπου το πρόβλημα ήταν οξύτερο, η μείωση ανήλθε στο 70%, 54%, 50% και 52% αντίστοιχα».