Τις δράσεις και τις προτεραιότητες του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης παρουσίασε σήμερα, σε συνέντευξη τύπου, το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και ο υπουργός Δημήτρης Παπαστεργίου.
«Παραλάβαμε εξαιρετική προίκα», υποστήριξε, τονίζοντας ότι «το υπουργείο συνεχίζει τα έργα, τα οποία βρήκε σε επίπεδο ωρίμανσης, δημοπράτησης, αλλά παράλληλα προχωράει και σε καινούργια έργα».
Στο πλαίσιο των Smart Cities, όπως αναφέρθηκε, 303 δήμοι έχουν καταθέσει στο ΕΣΠΑ τις προτάσεις τους και απομένουν 8 από τη Θεσσαλία για τους οποίους παρατάθηκε η προθεσμία.
«Προχωράμε στην επεξεργασία των προτάσεων, ενώ τρέχουν οι διαδικασίες για τους δήμους που συμμετέχουν στο πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης», δήλωσε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Σκοπός του προγράμματος
Σκοπός του προγράμματος είναι η αναβάθμιση της καθημερινότητας των δημοτών και των τοπικών κοινωνιών, με την επιλογή εκείνων των ψηφιακών έργων που ανταποκρίνονται καλύτερα στις προτεραιότητες κάθε Δήμου, μέσα από έναν κατάλογο έργων που διαρθρώνονται σε επτά κατηγορίες:
- Βιώσιμη Μετακίνηση
- Εξοικονόμηση Ενέργειας
- Μείωση Ενεργειακού Αποτυπώματος Δημοτικών Κτιρίων
- Βελτίωση Εξυπηρέτησης Πολίτη και Επιχείρησης
- Βελτίωση Ποιότητας Ζωής
- Ενίσχυση τοπικής Δημοκρατίας, Διαβούλευσης και Διαφάνειας
- Προστασία από Κυβερνοεπιθέσεις και ενίσχυση Ψηφιακών Υποδομών).
Οι 38 επιλέξιμες δράσεις
Αναλυτικά, οι 38 δράσεις, ανάμεσα στις οποίες κάθε δήμος καλείται να επιλέξει εκείνες που ανταποκρίνονται στις ανάγκες του, είναι οι ακόλουθες:
- Έξυπνο Σύστημα Ελεγχόμενης Στάθμευσης (ΣΕΣ)
- Έξυπνες στάσεις ΜΜΜ
- Έξυπνο σύστημα διασφάλισης προσβασιμότητας ατόμων με κινητικά προβλήματα
- Έξυπνες διαβάσεις πεζών και φιλικές προς ΑΜΕΑ
- Συστήματα ενημέρωσης για την κυκλοφορία
- Έξυπνοι κάδοι απορριμμάτων
- Διασύνδεση λαμπτήρων σε κεντρικό υπολογιστικό κέντρο διαχείρισης
- Οργάνωση Γραφείου Κίνησης και Διαχείριση Δημοτικού στόλου οχημάτων.
- Έξυπνα συστήματα ενεργειακής διαχείρισης δημοτικών και σχολικών κτιρίων
- Έξυπνα συστήματα ηλεκτροφωτισμού εντός δημοτικών κτιρίων
- Έξυπνος Οδηγός Πόλης / Δήμου με καταγραφή τοπικών επιχειρήσεων και ανάδειξη προσφορών
- Σύστημα διαχείρισης δημοτικών κοιμητηρίων και ψηφιοποίηση φακέλων
- Πλατφόρμα διαχείρισης παιδικών σταθμών, ενημέρωσης γονέων με smart εφαρμογή
- Ψηφιακή Πλατφόρμα διαχείρισης ευπαθών ομάδων
- Διαχείριση κλειστών και ανοικτών χώρων άθλησης, πολιτισμού και ψυχαγωγίας (προγραμματισμός μαθημάτων, ενημέρωση γονέων, αγώνες, μαζικός αθλητισμός κλπ)
- Ψηφιακή Πλατφόρμα Διαχείρισης Λαϊκών Αγορών
- Σύστημα ηλεκτρονικής διακίνησης εγγράφων και ψηφιακών υπογραφών
- Σύστημα διαχείρισης ηλεκτρονικών πληρωμών
- Παροχή συστημάτων τηλεϊατρικής σε ευπαθείς ομάδες για απομακρυσμένη διάγνωση
- Πολιτιστικές – Αθλητικές εκδηλώσεις – Διαχείριση ηλεκτρονικού εισιτηρίου
- Εγκατάσταση έξυπνων συστημάτων μέτρησης ποιότητας αέρα στην επικράτεια του δήμου
- Εγκατάσταση έξυπνων συστημάτων μέτρησης ποιότητας υδάτων (πόσιμου, ποταμών, λιμνών και θαλασσών σε βιομηχανικές εφαρμογές κλπ)
- Ψηφιοποίησης και σύστημα διαχείρισης φακέλων ΔΕΥΑ
- Έξυπνο σύστημα προειδοποίησης και αντιμετώπισης κινδύνων (πλημμυρικών φαινομένων, πυρκαγιάς , σεισμού κλπ.) εντός των ορίων του δήμου και σύμφωνα με τις αρμοδιότητες τους.
- Σύστημα έξυπνης άρδευσης
- Σύστημα διαχείρισης αστικού πρασίνου και κοινοχρήστων χώρων.
- Ψηφιοποίηση καταλόγων δημοτικών βιβλιοθηκών – Δημιουργία έξυπνης δημοτικής βιβλιοθήκης
- Ψηφιοποίηση τοπικής πολιτιστικής κληρονομιάς
- Ανάπτυξη ψηφιακού διδύμου (digital twin) πόλης
- Ηλεκτρονικό Σύστημα Διαβούλευσης Προϋπολογισμού, Τεχνικού Προγράμματος
- Ηλεκτρονικό Σύστημα Διαβούλευσης Κανονιστικών Αποφάσεων
- Ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης και οργάνωσης της Διοίκησης και της επιχειρησιακής ικανότητας των ΟΤΑ.
- Υλοποίηση δημόσιων δεικτών μέτρησης απόδοσης σύμφωνα με ISO 37122, προσαρμοσμένο στις ελληνικές συνθήκες
- Ολοκληρωμένη υποδομή προστασίας από Κυβερνοεπιθέσεις (Network Firewall, Endpoint Security κλπ) και παροχή συστήματος τηλεργασίας.
- Κεντρική ενιαία πλατφόρμα διαχείρισης και συλλογής δεδομένων δράσεων ψηφιακού μετασχηματισμού των ΟΤΑ.
- Ψηφιακή Πλατφόρμα συνεδριάσεων συλλογικών οργάνων και επιτροπών
- Δημιουργία διασύνδεσης με δίκτυα υψηλής ταχύτητας μεταξύ δημοτικών κτιρίων – υποδομών
Το σύνολο των δράσεων
Πρώτο στην λίστα του υπουργού είναι το θέμα του προσωπικού αριθμού, ο οποίος όπως επεσήμανε είναι μια μεταρρύθμιση, ώστε ο πολίτης να μην ταλαιπωρείται στο Δημόσιο επειδή, για παράδειγμα, ένα γράμμα στο επώνυμό του δεν έχει γραφεί σωστά.
Ο Π.Α. έχει νομοθετηθεί, θα αποτελείται από τον ΑΦΜ μας και τρία αλφαριθμητικά ψηφία, κάποια εκ των οποίων θα επιλέξει ο ίδιος ο πολίτης. Σκοπός είναι εντός του 2023 να έχει ολοκληρωθεί το κομμάτι της διαδικασίας. «Με αυτόν τον προσωπικό αριθμό οπουδήποτε κι αν πάμε δεν θα χρειάζεται οτιδήποτε άλλο έγγραφο».
Δεύτερο σημαντικό έργο που αναμένεται να είναι διαθέσιμο τον επόμενο μήνα είναι η δημιουργία εφαρμογής Chatbot στο gov.gr, το οποίο, όπως τόνισε μάλιστα, «μεγαλώνει, έχουν προστεθεί περίπου 35 νέες υπηρεσίες τους τελευταίους τρεις μήνες».
To chatbot έχει ήδη δημιουργηθεί, βρίσκεται στο στάδιο των πιλοτικών δοκιμών και στόχο έχει να προάγει την άμεση εξυπηρέτηση των πολιτών, 24 ώρες 7 ημέρες την εβδομάδα.
«Βελτιστοποιούμε αυτήν την στιγμή την λειτουργία του, έτσι είτε γράφοντας -πληκτρολογώντας- είτε εκφωνώντας θα μπορεί να μας καθοδηγεί. Αποτελεί την πρώτη πραγμάτωση κυβερνητικού ΑΙ (τεχνητής νοημοσύνης) σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Τρίτο στην σειρά έργο είναι το wallet, «το οποίο θα είναι πραγματικά μια επανάσταση». Το gov.gr wallet εμπλουτίζεται. Σηματοδοτεί την «ψηφιοποίηση νούμερο 2» στο ελληνικό Δημόσιο.
Η «ψηφιοποίηση νούμερο 1» ήταν πολύ σημαντική. Στο «νούμερο 2», η διακίνηση στοιχείων δεν θα γίνεται μέσω αρχείων, αλλά μέσω δεδομένων, με μια απλή εφαρμογή. Για παράδειγμα, όταν θέλουμε να νοικιάσουμε αυτοκίνητο, θα μπορούμε να το κάνουμε δίνοντας έγκριση μέσω της εφαρμογής για να λάβει η εταιρεία ενοικίασης αυτοκινήτων τα δεδομένα που χρειάζεται.
Θα μας έρχεται ένα sms που θα ζητά την έγκρισή μας. Σκοπός είναι φέτος να βγάλουμε την πρώτη εφαρμογή που θα σηματοδοτεί τη νέα λειτουργία του wallet. Για την εγγραφή σε παιδικό σταθμό, θα μπορεί να ερωτάται ο πολίτης μέσω του wallet εάν δίνει την έγκρισή του στην υπηρεσία να ενημερωθεί για την οικογενειακή του κατάσταση.
Στο ίδιο πνεύμα έχει ήδη υλοποιηθεί το KYC (Know Your Customer). «Μέχρι το τέλος του χρόνου ετοιμάζουμε μερικές ακόμη ιδιότητες, θα ενσωματώσουμε την κάρτα δακτυλίου, στοιχεία του my auto που περιλαμβάνει άδεια κυκλοφορίας, ΚΤΕΟ, την ασφάλεια του αυτοκινήτου, θα προστεθεί κάρτα αιμοδότη, αλλά και η ακαδημαϊκή ταυτότητα. Αρα μιλάμε για ένα διασυνδεδεμένο, αποτελεσματικό, γρήγορο και με λιγότερη ταλαιπωρία για τον πολίτη Δημόσιο».
Ο υπουργός στο μεταξύ αναφέρθηκε και σε έργα που υλοποιήθηκαν. Ειδικότερα, το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης υλοποιεί πλατφόρμες και εφαρμογές όταν εμφανίζεται κάποια ανάγκη. Υλοποίησε την πλατφόρμα για τα ραντεβού για την έκδοση ταυτότητας, τα διάφορα passes που δόθηκαν μέσα στο καλοκαίρι (Youth Pass, North Evia Pass, και τώρα δουλεύεται το Rodos Pass), τις πλατφόρμες για την επιδότηση ενοικίου και το κομμάτι της αρωγής.
Και βέβαια «είχαμε να αντιμετωπίσουμε και δυο σημαντικά ζητήματα το πρόγραμμα των δορυφόρων. Μέσα σε πολύ σύντομο διάστημα, το υπουργείο επαναπροσανατόλισε το πρόγραμμα πολύ πιο στοχευμένα, εναρμονισμένα με τις πρακτικές ανάγκες ως χώρα, αλλά και στο θέμα του Κτηματολογίου».
Επιπρόσθετα, ο υπουργός αναφέρθηκε στην δημιουργία της πλατφόρμας που θα αφορά τις παραλίες και θα δίνει την δυνατότητα «ο κάθε πολίτης σε οποιαδήποτε παραλία να ξέρει αν τελικά οι ομπρέλες και οι ξαπλώστρες που βλέπει στην περιοχή είναι νόμιμα τοποθετημένες ή όχι. Θα υπάρχει μηχανισμός με τον οποίο θα γίνεται αυτόματος έλεγχος».
Στην βεντάλια του υπουργικού έργου συμπεριλαμβάνεται και η επιτάχυνση των έργω της δικαιοσύνης, το e justice (πχ απομακρυσμένη εξέταση μαρτύρων, ψηφιακή επίδοση εγγράφων για απελευθέρωση των αστυνομικών δυνάμεων), ο ηλεκτρονικός φάκελος υγείας που αφορά στην διεύρυνση του MyHealth app.
Όπως τόνισε ο υπουργός, «διαρκώς προστίθενται τα συστήματα νοσοκομείων και ιδιωτικών κέντρων ώστε να υπάρχουν στο φάκελό μας τα αποτελέσματα».
Όσον αφορά στο smart readiness, έργο 100 εκατομμυρίων, θα δώσει την ευκαιρία σε ιδιοκτήτες σπιτιών και σε ενοίκους πολυκατοικιών να επιδοτηθούν με voucher προκειμένου να φτιάξουν την καλωδίωση για οπτική ίνα ως την πόρτα του σπιτιού.
Ακολούθως, έρχεται συμπληρωματικά το gigabit voucher να επιδοτήσει τους ιδιοκτήτες των σπιτιών για να κάνουν ευρυζωνικές συνδέσεις. Παράλληλα, προχωρούν εφαρμογές και πλατφόρμες σε συνεργασία με το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Υπήρχαν σε εκκρεμότητα έργα όπως για το ηλεκτρονικό νηολόγιο, το ηλεκτρονικό ναυτολόγιο, τα σκάφη αναψυχής και δρομολογούνται.
Έγκαιρη πρόγνωση πυρκαγιών
Ο υπουργός αναφέρθηκε και στην ενίσχυση της Πολιτικής Προστασίας. Η τεχνολογία δεν μπορεί να σβήσει φωτιές, μπορεί όμως να τις προλάβει. Υπάρχουν ιδέες που μπορούν να υλοποιηθούν εύκολα, είπε ο υπουργός και διευκρίνισε ότι στα δάση σε όλη τη χώρα υπάρχουν χιλιάδες κεραίες κινητής τηλεφωνίας και εκατοντάδες αναμεταδότες τηλεόρασης που μπορούν να εξοπλιστούν με θερμικές κάμερες, με liders για εντοπισμό πυρκαγιών και μάλιστα ελληνικές εταιρείες διαθέτουν πολύ εξελιγμένα συστήματα. Γίνεται κύκλος επαφών με τις εταιρείες ώστε να προκριθούν οι πιο ενδεδειγμένες μέθοδοι. «Το πιο ώριμο έργο αυτήν την ώρα είναι αυτό που αφορά στην ανίχνευση, στην έγκαιρη πρόγνωση πυρκαγιών».
Επίσης, υλοποιείται πλατφόρμα για τα ακαθάριστα οικόπεδα, ώστε οι ιδιοκτήτες των οικοπέδων να ειδοποιούνται στη θυρίδας τους στο gov.gr μέσω διαλειτουργικότητας από το Κτηματολόγιο για την ανάγκη καθαρισμού. Εφόσον δεν ανταποκριθούν, ο δήμος θα καθαρίζει τα οικόπεδα και θα επιβάλει πρόστιμο στον ιδιοκτήτη. Πρόσθεσε μάλιστα ότι το υπουργείο μελετά σχέδιο για χρήση της τεχνολογίας στο κομμάτι του ελέγχου μέτρησης υδάτων των ποταμών σχετικά με πιθανές προγνώσεις για το ύψος του νερού και την δυνατότητα ή την ανάγκη να σταλεί μήνυμα στους κατοίκους.
Δημιουργείται νέος ρυθμιστικός φορέας κυβερνοασφάλειας
Στο μεταξύ δρομολογείται η δημιουργία ενός νέου ρυθμιστικού οργανισμού κυβερνοασφάλειας. Όπως επεσήμανε ο κ. Παπαστεργίου, ενισχύεται η κυβερνοασφάλεια της χώρας, για να εξυπηρετηθούν οι ανάγκες της εποχής.
Ήδη υπάρχει ένα σχέδιο νόμου που θα παρουσιαστεί στο υπουργικό Συμβούλιο και θα κατατεθεί προσεχώς για συζήτηση και ψήφιση. Εναρμονίζει την ελληνική νομοθεσία με την ευρωπαϊκή, προκειμένου το κράτος αλλά και κρίσιμες υποδομές να μπουν υπό μια κοινή ομπρέλα.
Οι ανάγκες έχουν αυξηθεί και απαιτείται περίπου 2.000 φορείς να μπουν υπό μια κοινή ομπρέλα του Ρυθμιστικού Οργανισμού Κυβερνοασφάλειας. Ο νέος φορέας θα έχει επίσης την ευθύνη της ενσωμάτωσης των πιο πρόσφατων ευρωπαϊκών Οδηγιών για την κυβερνοασφάλεια στην εθνική νομοθεσία. Μάλιστα, δεν αποκλείεται να αποκτήσει και ελεγκτικό μηχανισμό, ο οποίος θα πραγματοποιεί ελέγχους και ενδεχομένως να επιβάλλει και πρόστιμα, όπου χρειάζεται.
Τέλος, μελετάται η δημιουργία ενός μηχανισμού (τύπου 112) ο οποίος θα ενημερώνει και θα ειδοποιεί έγκαιρα τους πιθανούς εκτεθειμένους «την ώρα εντοπίζουμε περιπτώσεις τέτοιων επιθέσεων».