Ανοίγει ξανά η συζήτηση για την ανανέωση του «γερασμένου» στόλου των ελληνικών Φορτηγών Δημοσίας Χρήσης.
Το ΠΣΧΕΜ απέστειλε, πριν από λίγες ημέρες, επιστολή στα υπουργεία Οικονομικών, Υποδομών και Μεταφορών, Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος, στην οποία αναφέρεται στην αναγκαιότητα της επιδότησης της ανανέωσης του στόλου των ΦΔΧ, υποστηρίζοντας ότι το γερμανικό κράτος προχώρησε στην επιδότηση των επαγγελματικών φορτηγών κατηγορίας Ν2 ή Ν3, καταθέτοντας σχετικά έγγραφα.
Του Φώτη Φωτεινού
«Η συγκεκριμένη γερμανική απόφαση επιτρέπει πλέον στα κράτη μέλη τις Ε.Ε. να επιδοτούν την κυκλοφορία επαγγελματικών φορτηγών Euro VI, με ταυτόχρονη απόσυρση φορτηγού Euro Ο έως V.
Η απόφαση αυτή εξυπηρετεί και την Ελλάδα που από το 2010 αναζητά τρόπο να επιδοτήσει την αντικατάσταση των παλαιών φορτηγών με φορτηγά νέας τεχνολογίας που δεν επιβαρύνουν το περιβάλλον και τον άνθρωπο», αναφέρει στην επιστολή ο πρόεδρος του ΠΣΧΕΜ, Πέτρος Σκουλικίδης.
Η Ελλάδα διαθέτει τον πιο «γερασμένο» στόλο φορτηγών στην ΕΕ!
Η Ελλάδα, σύμφωνα με τα νεότερα στοιχεία της ACEA, διαθέτει τον πιο «γερασμένο» στόλο φορτηγών στην ΕΕ, καθώς αυτός ξεπερνά πλέον τα 21,2 έτη, όταν σε ολόκληρη την ΕΕ ο μέσος όρος ηλικίας είναι τα 13 έτη!
Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι ο στόλος των βαρέων φορτηγών στην Ελλάδα είναι αρκετά παλαιός – με ό,τι αυτό συνεπάγεται στη συντήρηση των οχημάτων, στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, αλλά και στη γενικότερη «εικόνα» της χώρας – η ελληνική Πολιτεία δεν έχει συνδράμει σημαντικά στην αντιμετώπιση των προβλημάτων των Ελλήνων οδικών μεταφορέων.
Είναι ενδεικτικό ότι, λόγω φορολογικών θεμάτων και ανταγωνισμού από αλλοδαπούς μεταφορείς, ελληνικές μεταφορικές εταιρίες προχωρούν σε ταξινομήσεις φορτηγών σε ξένες θυγατρικές, ενώ στρέφονται και στα μεταχειρισμένα φορτηγά.
Η επιστολή του ΠΣΧΕΜ για την ανανέωση των ΦΔΧ
«ΑΝΑΝΕΩΣΗ ΤΟΥ ΠΕΠΑΛΑΙΩΜΕΝΟΥ ΣΤΟΛΟΥ ΤΩΝ Φ.Δ.Χ.»
Αξιότιμοι κύριοι υπουργοί,
Σήμερα η Ελλάδα διαθέτει τον πλέον πεπαλαιωμένο στόλο οχημάτων στην Ευρώπη. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση του κόστους της μεταφοράς (μεγαλύτερη κατανάλωση καυσίμων, φθορές και συνεχόμενες βλάβες, μειωμένη ασφάλεια στο οδικό δίκτυο, έλλειψη ανταγωνιστικότητας σε σχέση με στόλους άλλων ευρωπαϊκών χωρών, περιβαλλοντικές συνέπειες και επιβαρύνσεις .
Η Ελλάδα δεν διαθέτει πλεύσιμους ποταμούς και οργανωμένο σιδηροδρομικό δίκτυο που να δίνουν την δυνατότητα εναλλακτικής μεταφοράς και διακίνησης φορτηγών οχημάτων και εμπορευμάτων.
Επομένως οι οδικές εμπορευματικές μεταφορές στην Ελλάδα που καλύπτουν άνω του 95% της ζήτησης των χερσαίων μεταφορών και έχουν στρατηγική σημασία για την επάρκεια και τον εφοδιασμό της επικράτειας πραγματοποιούνται με φορτηγά παλαιάς τεχνολογίας με επιπλέων κόστος και αυξημένες εκπομπές που επιβαρύνουν το περιβάλλον και τον άνθρωπο και επιβάλλεται να αντικατασταθούν άμεσα
Όμως υπό τις σημερινές συνθήκες η επιθυμητή ανανέωση του στόλου Φ.Δ.Χ., είναι απαγορευτική για τις Ελληνικές επιχειρήσεις του κλάδου καθότι τα έσοδα και κυρίως η κερδοφορία τους έχουν πληγεί καίρια από την άναρχη και καταστροφική απελευθέρωση, την δεκαετή κρίση και την πανδημία και μόνο με επιδότηση μπορούν να αντικατασταθούν
Το κράτος γνωρίζει ότι η αντικατάσταση του πεπαλαιωμένου στόλου των φορτηγών Δ.Χ. μπορεί να πραγματοποιηθεί μόνο με επιδότηση και το 2010 το ενέταξε στις διατάξεις του αναπτυξιακού νόμου 3299/2004, (ΦΕΚ 261 Α, με το Νόμο 3887/10, (ΦΕΚ 174 Β) Άρθρο 3. παράγραφος 6, όμως η επιδότηση δεν πραγματοποιήθηκε καθότι οι χερσαίες εμπορευματικές μεταφορές εμπίπτουν στα μη υπαγόμενα καθεστώτα ενισχύσεων.
Το Γερμανικό κράτος παράκαμψε το συγκεκριμένο καθεστώς και αποφάσισε να επιδοτήσει την ανανέωση του στόλου των επαγγελματικών φορτηγών Ν2 η Ν3 προτύπου εκπομπών Euro VI με ταυτόχρονη απόσυρση φορτηγού με εκπομπές Euro 0, έως Euro V.
Επισυνάπτουμε το έγγραφο του ομοσπονδιακού υπουργού της Γερμανίας στα Γερμανικά και στα Ελληνικά καθώς και την ανάλυση οδηγιών και κανονισμών που επιτρέπουν την επιδότηση των φορτηγών κατηγορίας Ν2 ή Ν3.
Η συγκεκριμένη Γερμανική απόφαση επιτρέπει πλέον στα κράτη μέλη τις Ε.Ε. να επιδοτούν την κυκλοφορία επαγγελματικών φορτηγών Euro VI με ταυτόχρονη απόσυρση φορτηγού Euro Ο έως V.
Η απόφαση αυτή εξυπηρετεί και την Ελλάδα που από το 2010 αναζητά τρόπο να επιδοτήσει την αντικατάσταση των παλαιών φορτηγών με φορτηγά νέας τεχνολογίας που δεν επιβαρύνουν το περιβάλλον και τον άνθρωπο.
Ζητάμε από την Κυβέρνηση να εντάξει την επιδότηση της αντικατάστασης στον αναπτυξιακό νόμο και στις δράσεις για την πράσινη ανάπτυξη που έχει εξαγγείλει ο Πρωθυπουργός.