Σε προσωρινή συμφωνία κατέληξαν εκπρόσωποι του Ευρωκοινοβουλίου και του Συμβουλίου αναφορικά με τον κανονισμό για την παρακολούθηση και τη δήλωση των εκπομπών CO2 και της κατανάλωσης καυσίμων από τα νέα βαρέα οχήματα (HDV), δηλ. φορτηγά, λεωφορεία και πούλμαν.
Όπως τονίζεται στη σχετική ανακοίνωση, η παρούσα αποτελεί την πρώτη κοινοτική νομοθεσία που επικεντρώνεται στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα που εκπέμπονται από τα εν λόγω οχήματα.
Οι νέοι κανόνες αποτελούν μέρος της ευρωπαϊκής στρατηγικής του 2016 για την κινητικότητα χαμηλών εκπομπών, μεταξύ των στόχων της οποίας είναι η μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στις οδικές μεταφορές μέχρι το 2050 κατά 60% τουλάχιστον και η δραστική μείωση των εκπομπών ατμοσφαιρικών ρύπων.
Η μετάβαση προς την κινητικότητα χαμηλών εκπομπών αφενός θα προσφέρει σημαντικές ευκαιρίες στην ευρωπαϊκή οικονομία και αφετέρου θα ενισχύει την ηγετική θέση της ΕΕ στα «καθαρά» οχήματα.
Η παρακολούθηση και η δήλωση των εκπομπών CO2 και της κατανάλωσης καυσίμων των νέων βαρέων επαγγελματικών οχημάτων θα αυξήσει επίσης τη διαφάνεια επιτρέποντας στους μεταφορείς να λαμβάνουν βέλτιστες αποφάσεις αγοράς και να εξοικονομούν το κόστος καυσίμων.
Επίσης, θα οδηγήσει στην αύξηση της καινοτομίας μεταξύ των ευρωπαϊκών κατασκευαστών.
Χαιρετίζοντας την εν λόγω πολιτική συμφωνία, ο Miguel Arias Cañete αρμόδιος Επίτροπος για την Κλιματική Αλλαγή και την Ενέργεια δήλωσε «Αυτή η συμφωνία αποτελεί απόδειξη της σταθερής πρόθεσης της Ευρώπης να περιορίσει τις αυξανόμενες εκπομπές CO2 από τα βαρέα οχήματα.
Ευχαριστώ το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο για την δουλειά που έπραξαν ώστε να καταλήξουμε σε αυτό το φιλόδοξο αποτέλεσμα.
Με αυτό το νέο ισχυρό, αξιόπιστο και διαφανές σύστημα παρακολούθησης και δήλωσης, προχωρούμε στο επόμενο βήμα. Τα πρότυπα εκπομπών CO2 για τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα θα προταθούν τον Μάιο του 2018».
Τα κύρια σημεία της συμφωνίας
-Τα κράτη-μέλη θα παρακολουθούν και θα δηλώνουν τα δεδομένα που θα συλλέγουν σχετικά με όλα τα νέα HDV, τα οποία καταχωρήθηκαν σε ένα ημερολογιακό έτος, συμπεριλαμβανομένων και των ρυμουλκούμενων.
-Οι κατασκευαστές οχημάτων θα παρακολουθούν και θα αναφέρουν πληροφορίες σχετικά με τις εκπομπές CO2 και την κατανάλωση καυσίμου, οι οποίες καθορίζονται σύμφωνα με τη μεθοδολογία πιστοποίησης κάθε νέου οχήματος, προσομοιωμένο με το Εργαλείο Υπολογισμού Κατανάλωσης Ενέργειας Οχημάτων (VECTO) κατά τη διάρκεια ενός ημερολογιακού έτους.
-Η Κομισιόν θα δημοσιεύει τα αναφερόμενα δεδομένα σε ένα μητρώο, το οποίο θα διαχειρίζεται ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Περιβάλλοντος (με εξαίρεση ορισμένα ευαίσθητα δεδομένα, δηλ. αριθμός αναγνώρισης οχήματος και όνομα κατασκευαστών εξαρτημάτων).
-Η Κομισιόν θα θεσπίσει ένα σύστημα προστίμων σε περίπτωση που οι κατασκευαστές οχημάτων δεν αναφέρουν τα δεδομένα ή αναφέρουν ψευδεπίγραφα στοιχεία.
-Η Κομισιόν θα δημιουργήσει ένα σύστημα παρακολούθησης και δήλωσης των αποτελεσμάτων των μελλοντικών δοκιμών οδικής κυκλοφορίας για την επαλήθευση των εκπομπών CO2 και της κατανάλωσης καυσίμων των βαρέων επαγγελματικών οχημάτων.
Τα επόμενα βήματα
Η προσωρινή συμφωνία πρέπει να εγκριθεί επίσημα από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο των Υπουργών της ΕΕ. Μετά την έγκρισή της, ο κανονισμός θα δημοσιευθεί στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ και θα τεθεί σε ισχύ 20 ημέρες αργότερα.
Β. Βεγιάζη