Μικτή είναι η εικόνα στην αγορά επαγγελματικών οχημάτων της ΕΕ κατά το α’ τρίμηνο του έτους, σύμφωνα με τα στοιχεία της ACEA.
Επιμέλεια: Β. Βεγιάζη
Ειδικότερα, οι ταξινομήσεις νέων ημιφορτηγών (βαν) αυξήθηκαν, ωστόσο εκείνες των φορτηγών μειώθηκαν ελαφρά παρόλη την άνοδο πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων της κατηγορίας. Επιπροσθέτως, οι πωλήσεις λεωφορείων κινήθηκαν ανοδικά στο τρίμηνο, με τα ηλεκτρικά να καταγράφουν αξιοσημείωτα κέρδη.
Στο α’ τρίμηνο του 2024, οι πωλήσεις νέων βαν στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 12,6%, με σχεδόν 400.000 ταξινομήσεις λόγω των ισχυρών αποτελεσμάτων σε βασικές αγορές. Η Ιταλία προηγήθηκε με ανάπτυξη 19,4%, ακολουθούμενη από τη Γερμανία με 12,7%, την Ισπανία με 10,9% και τη Γαλλία με 8,7%.
Αντίθετα, οι ταξινομήσεις νέων φορτηγών στην ΕΕ μειώθηκαν κατά 4% στις 85.296 οχήματα. Αυτό οφειλόταν κυρίως στη μείωση κατά 5,4% στις πωλήσεις βαρέων φορτηγών και παρά την αύξηση 5% στα μεσαία κατηγορίας φορτηγά. Η Γερμανία και η Γαλλία κατέγραψαν ελαφρές μειώσεις κατά 2,2% και 0,3%, αντίστοιχα. Η Ισπανία και η Ιταλία στον αντίποδα πέτυχαν διψήφια ποσοστά ανόδου της τάξης του 15,7% και 6,6%, αντίστοιχα.
Οι πωλήσεις λεωφορείων είχαν επίσης θετικό ξεκίνημα του έτους, με τις νέες ταξινομήσεις στην ΕΕ να αυξάνονται κατά 23,3% φτάνοντας συνολικά τις 9.624 οχήματα. Ενώ οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 16,8% στη Γαλλία, τρεις μεγάλες αγορές αυξήθηκαν σημαντικά: η Γερμανία (+20%), η Ιταλία (+18,3%) και η Ισπανία (+7,6%).
Βαν
Το ντίζελ ήταν η προτιμώμενη επιλογή για νέα βαν στην Ευρώπη στο α’ τρίμηνο του 2024. Οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 12,2% στις 336.698 μονάδες, διατηρώντας σταθερό μερίδιο αγοράς 84,2% (μικρή πτώση από 84,5% στο α’ τρίμηνο του 2023). Τα βενζινοκίνητα μοντέλα αυξήθηκαν κατά 18,8%, αντιπροσωπεύοντας μερίδιο 6,1%. Τα ηλεκτρικά οχήματα της κατηγορίας σημείωσαν μια πιο μέτρια ανάπτυξη της τάξης του 4,2%, καταλαμβάνοντας μερίδιο αγοράς 5,8%, ελαφρά μειωμένο από 6,2% πέρυσι. Οι πωλήσεις υβριδικών βαν κερδίζουν σταδιακά ρυθμό, με άνοδο 12,6%, ωστόσο καταλαμβάνουν μόνο το 2,2% του μεριδίου της αγοράς.
Φορτηγά
Το ντίζελ διατήρησε την «σκήπτρα» στην εν λόγω κατηγορία στο α’ τρίμηνο του έτους. Τα πετρελαιοκίνητα φορτηγά αντιπροσώπευσαν το 95,5% των νέων πωλήσεις στην Ευρώπη, παρά την πτώση 4,5% σε σύγκριση με το 2023. Τα ηλεκτρικά φορτηγά αυξήθηκαν κατά 29,5%, εξασφαλίζοντας σχεδόν το 2% του μεριδίου αγοράς, έναντι 1,4% πέρυσι. Η Γερμανία ηγήθηκε αυτής της ανάπτυξης με ποσοστό 173,7%, συνεισφέροντας στο 56% των πωλήσεων ηλεκτρικά φορτιζόμενων φορτηγών στην ΕΕ.
Λεωφορεία
Οι ταξινομήσεις νέων ηλεκτρικά λεωφορείων στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά 10,3% κατά το εξεταζόμενο τρίμηνο του 2024. Ωστόσο, το μερίδιο αγοράς μειώθηκε ελαφρά από 13,7% πέρυσι σε 12,3%. Η Γερμανία, η μεγαλύτερη αγορά σε όγκο, αυξήθηκε κατά 20,7%. Η αγορά της Ρουμανίας αυξήθηκε κατά 149,2%, καθιστώντας την τη 2η μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών λεωφορείων. Η Γαλλία, παλαιότερα η μεγαλύτερη αγορά, είδε τις πωλήσεις ηλεκτρικά λεωφορείων να μειώνονται στο 66,4%. Παράλληλα, οι πωλήσεις υβριδικών-ηλεκτρικών λεωφορείων παρουσίασαν οριακή πτώση 1,9% και πλέον αποτελούν το 10,9% της αγοράς. Οι πωλήσεις λεωφορείων ντίζελ αυξήθηκαν κατά 38,8% αντιπροσωπεύοντας το 70,7% της αγοράς έναντι 62,8% το προηγούμενο έτος.