Με διψήφια ποσοστά ανόδου της τάξης του 13,9% ολοκληρώθηκε το 2023 για την ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου, καθώς πουλήθηκαν 10,5 εκατομμύρια οχήματα, σύμφωνα με την ACEA.
Επιμέλεια: Β. Βεγιάζη
Όλες οι αγορές της Γηραιάς Ηπείρου σημείωσαν άνοδο με το Top 3 να απαρτίζεται από τις Ιταλία (+18,9%), Ισπανία (+16,7%) και Γαλλία (+16,1%), ενώ η Γερμανία κατέγραψε μέτρια άνοδο 7,3%.
Αξίζει να αναφερθεί ότι η μοναδική χώρα με αρνητικό ποσοστό 3,4% ήταν η Ουγγαρία.
Πτώση 3,3% τον Δεκέμβριο
Σε επίπεδο μήνα, κατά τον Δεκέμβριο του 2023, η αγορά αυτοκινήτου της ΕΕ παρουσίασε πτώση 3,3%, ενώ πουλήθηκαν 867.052 οχήματα. Αυτή η πτώση μπορεί να αποδοθεί στην υψηλή βασική απόδοση τον Δεκέμβριο του 2022.
Σύμφωνα με την ACEA, ο περασμένος Δεκέμβριος σηματοδότησε επίσης τον πρώτο μήνα συρρίκνωσης της αγοράς μετά από 16 διαδοχικούς μήνες ανάπτυξης.
Αξιοσημείωτες αυξήσεις παρατηρήθηκαν σε αγορές όπως η Γαλλία (+14,5%) και η Ισπανία (+10,6%), ενώ η γερμανική αγορά υποχώρησε κατά 23% τον Δεκέμβριο.
Οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων ανά πηγή ενέργειας
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία καθιερώθηκαν ως η 3η πιο δημοφιλής επιλογή των αγοραστών το 2023. Τον περασμένο Δεκέμβριο, το μερίδιο αγοράς τους αυξήθηκε στο 18,5%, συνεισφέροντας σε μερίδιο 14,6% για ολόκληρο το 2023, ξεπερνώντας το ντίζελ, το οποίο παρέμεινε σταθερό στο 13,6%.
Τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα διατήρησαν το προβάδισμά τους στο 35,3%, ενώ τα υβριδικά-ηλεκτρικά διεκδίκησαν τη 2η θέση με μερίδιο αγοράς 25,8%.
Ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Τον Δεκέμβριο του 2023, οι πωλήσεις νέων ηλεκτρικών αυτοκινήτων μειώθηκαν για πρώτη φορά από τον Απρίλιο του 2020 (κατά τη διάρκεια της κορύφωσης του COVID-19), με το ποσοστό τους να καταποντίζεται κατά 16,9% στα 160.700 οχήματα.
Σύμφωνα με την ACEA, αυτή η μείωση μπορεί να αποδοθεί σε μια συγκριτικά ισχυρή απόδοση τον Δεκέμβριο του 2022 και σε μια σημαντική ύφεση στη Γερμανία (-47,6%), τη μεγαλύτερη αγορά για τα εν λόγω αυτοκίνητα.
Παρόλα αυτά, ο συνολικός όγκος για ολόκληρο το 2023 ξεπέρασε το 1,5 εκατομμύριο οχήματα, αντικατοπτρίζοντας σημαντική αύξηση 37% σε σύγκριση με το 2022.
Το μερίδιο αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία ανήλθε στο 14,6% το 2023.
Τον Δεκέμβριο, οι πωλήσεις νέων υβριδικών-ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 26%, λόγω των εντυπωσιακών κερδών σε τρεις από τις τέσσερις μεγαλύτερες αγορές: τη Γερμανία (+38%), τη Γαλλία (+32,6%) και την Ισπανία (+24,3%). Αυτό συνέβαλε σε μια συνολική άνοδο 29,5% το 2023, με αποτέλεσμα να πουληθούν πάνω από 2,7 εκατομμύρια οχήματα το 2023 – το 1/4 του μεριδίου ευρωπαϊκής αγοράς.
Αντίθετα, οι πωλήσεις plug-in υβριδικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων ολοκλήρωσαν το 2023 με καθοδικές τάσεις, σημειώνοντας πτώση 40,2% στις 71.546 οχήματα τον Δεκέμβριο. Οι αυξήσεις σε βασικές αγορές, όπως το Βέλγιο (+19,7%) και η Γαλλία (+17,3%), ήταν ανεπαρκείς για να αντισταθμίσουν τη σημαντική ύφεση στη Γερμανία (-74,4%).
Ως αποτέλεσμα, η αγορά plug-in υβριδικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων της ΕΕ μειώθηκε κατά 7% σε σύγκριση με το 2022 και πλέον αντιπροσωπεύει μερίδιο αγοράς της τάξης του 7,7%.
Αυτοκίνητα βενζίνης και πετρελαίου
Τον περασμένο Δεκέμβριο, η αγορά βενζινοκίνητων αυτοκινήτων της ΕΕ αυξήθηκε κατά 5,1%, λόγω των σημαντικών συνεισφορών από βασικές αγορές όπως η Ιταλία (+24,9%) και η Γερμανία (+16,1%). Αυτό οδήγησε σε συνολικά 3,7 εκατομμύρια πωλήσεις, άνοδο 10,6% σε σύγκριση με το 2022. Παρά το γεγονός ότι διατήρησαν το προβάδισμα με μερίδιο αγοράς 35,3% το 2023, τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα παρουσίασαν ελαφρά πτώση έναντι του 2022.
Η αγορά πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων της ΕΕ συνέχισε την πτωτική της τροχιά τον περασμένο Δεκέμβριο, σημειώνοντας μείωση 9,1%. Αυτή η πτώση ήταν εμφανής σε πολλές βασικές αγορές, συμπεριλαμβανομένων τριών από τις μεγαλύτερες: της Ισπανίας (-26,5%), της Γαλλίας (-22,2%) και της Ιταλίας (-19,7%). Μοναδική εξαίρεση η Γερμανία, που απέκλινε από αυτή την τάση με ανάπτυξη 10,3%.
Το 2023, οι πωλήσεις πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων έφτασαν τα 1,4 εκατομμύρια οχήματα, αντιπροσωπεύοντας μερίδιο αγοράς 13,6%, έναντι μείωσης 16,4% το 2022.