Δειλά βήματα στην αυτόνομη οδήγηση κάνει η χώρα μας. Ανακοινώθηκαν τα δικαιολογητικά, οι όροι και οι προϋποθέσεις, ώστε επιβατηγά οχήματα χωρίς οδηγό να μπορέσουν να τεθούν σε κυκλοφορία στην Ελλάδα.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Όπως διευκρινίζει σχετική απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, που έλαβε ΦΕΚ, ως επιβατηγό όχημα χωρίς την παρουσία οδηγού επ’ αυτού θεωρείται «το μεταφορικό μέσο που χρησιμοποιείται για τη μεταφορά επιβατών και κινείται σε συγκεκριμένη διαδρομή ή σε λωρίδες αποκλειστικής κυκλοφορίας και η κίνησή του ρυθμίζεται από τον υπεύθυνο παρακολούθησης κίνησης, ο οποίος δεν βρίσκεται εντός του οχήματος. Τα επιβατηγά οχήματα χωρίς την παρουσία οδηγού επ’ αυτών διακρίνονται σε αυτοκίνητα επιβατηγά και αυτοκίνητα λεωφορεία σύμφωνα με τους ορισμούς του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας».
Η κυκλοφορία των συγκεκριμένων οχημάτων θα επιτρέπεται, με απόφαση του οικείου Δημοτικού Συμβουλίου μετά από τη σύμφωνη γνώμη των κατά τόπους αρμοδίων υπηρεσιών Τροχαίας ή των Αστυνομικών Υπηρεσιών που ασκούν καθήκοντα Τροχαίας, για καθορισμένη χρονική περίοδο και συγκεκριμένη αστική διαδρομή, η οποία καθορίζεται μετά από κυκλοφοριακή μελέτη.
Η κυκλοφορία του θα γίνεται κατά μήκος συγκεκριμένης αστικής ή περιαστικής διαδρομής, με ομόρροπη φορά προς την υπόλοιπη κυκλοφορία της οδού και σύμφωνα με τους κανόνες του ΚΟΚ, ενώ το τμήμα της διαδρομής θα πρέπει να σημαίνεται κατάλληλα με οριζόντια και κατακόρυφη σήμανση με ρητή αναφορά στις ημέρες και ώρες ισχύος της πιλοτικής εφαρμογής.
Το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας του οχήματος ορίζεται σε 30 χλμ/ώρα, ενώ σε αυτό μπορούν να επιβιβάζονται υπάλληλοι του οικείου Δήμου καθώς και σπουδαστές της Σχολής Μονίμων Υπαξιωματικών της οικείας Περιφερειακής Ενότητας, χωρίς την καταβολή κομίστρου.
Οι τεχνικές προδιαγραφές του οχήματος
Σύμφωνα με το ΦΕΚ, Το επιβατηγό όχημα χωρίς την παρουσία οδηγού επ’αυτού, θα πρέπει να διαθέτει σύστημα αυτοματοποιημένης οδήγησης (ΑDS) ικανό:
α) να λειτουργεί σε ασφαλείς ταχύτητες και να τηρεί τους περιορισμούς ταχύτητας που ισχύουν για το όχημα,
β) να διατηρεί κατάλληλες αποστάσεις από άλλους χρήστες του οδικού δικτύου, ελέγχοντας τη διαμήκη και πλευρική κίνηση του οχήματος,
γ) να προσαρμόζει τη συμπεριφορά του στις περιβάλλουσες κυκλοφοριακές συνθήκες (π.χ. αποφεύγοντας τη διατάραξη της ροής της κυκλοφορίας) με κατάλληλο τρόπο με γνώμονα την ασφάλεια,
δ) να προσαρμόζει τη συμπεριφορά του, σύμφωνα με τους κινδύνους ασφάλειας και να αποδίδει ύψιστη προτεραιότητα στην προστασία της ανθρώπινης ζωής,
ε) να ενεργοποιεί τα σχετικά συστήματα του οχήματος, όταν αυτό είναι αναγκαίο και εφαρμοστέο (π.χ. άνοιγμα θυρών, ενεργοποίηση υαλοκαθαριστήρων σε περίπτωση βροχής, συστήματος θέρμανσης κ.λπ.).
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το ΦΕΚ πατήστε ΕΔΩ