Ο όμιλος ΑΒΑΞ ανακοίνωσε χθες τα οικονομικά αποτελέσματα του 2021, το οποίο χαρακτήρισε «έτος ανασυγκρότησης», λόγω της στρατηγικής απόφασης της διοίκησης για εστίαση στις δραστηριότητες των κατασκευών και των παραχωρήσεων/ΣΔΙΤ.
Του Φώτη Φωτεινού
Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις, ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών του ομίλου ΑΒΑΞ, από συνεχιζόμενες δραστηριότητες, αυξήθηκε κατά 28% σε 592,2 εκατ., έναντι 462,7 εκατ. το 2020.
Αντίστοιχα, τα κέρδη προ φόρων, χρηματοοικονομικών εξόδων και αποσβέσεων (ΕΒΙΤDA) του ομίλου από συνεχιζόμενες δραστηριότητες ανήλθαν σε 51,0 εκατ. το 2021, έναντι 62,3 εκατ. στο προηγούμενο έτος.
Η συμβολή του τομέα των Παραχωρήσεων
Αναλύοντας ανά τομέα τα έσοδα του ομίλου ΑΒΑΞ συμπεραίνει κανείς ότι ο τομέας των παραχωρήσεων αποτελεί την μεγαλύτερη πηγή κερδοφορίας.
Στις παραχωρήσεις, ο όμιλος ΑΒΑΞ συμμετέχει – μεταξύ άλλων – στην Αττική Οδό, στη Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου, τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, την Ολυμπία Οδό και τον Μορέα.
Ο όμιλος περιλαμβάνει στις χρηματοοικονομικές καταστάσεις του χαμηλά ποσά εσόδων από τις παραχωρήσεις στις οποίες συμμετέχει, διότι δεν κάνει ολική ενοποίησή τους, πλην της Μαρίνας Αθηνών.
Τα έσοδα του τομέα των παραχωρήσεων ανήλθαν, το 2021, στα 4 εκατ. ευρώ, ωστόσο τα κέρδη εκμετάλλευσης (EBIT) ανήλθαν στα 31,3 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας την καλύτερη επίδοση έναντι των άλλων τομέων.
Η εξέλιξη των οδικών παραχωρήσεων
Όπως αναφέρει ο ΑΒΑΞ, η πορεία των παραχωρήσεων οδικού χαρακτήρα κινείτο ανάλογα με τις μακροχρόνιες προβλέψεις, λόγω του κομβικού χαρακτήρα τους στις τοπικές μεταφορές και την κυκλοφορία οχημάτων, μέχρι την λήψη μέτρων απαγόρευσης της κυκλοφορίας τον Μάρτιο του 2020 για την αντιμετώπιση της πανδημίας covid-19.
Το 2021, η κίνηση στις εν λόγω παραχωρήσεις παρουσίασε ανάκαμψη έναντι του 2020, καθώς υπήρξε σταδιακή άρση των περιορισμών κυκλοφορίας.
Στο σύνολο των οδικών αξόνων της χώρας η μεταβολή της αθροιστικής κυκλοφορίας το 2021 έναντι του 2019 (έτος αναφοράς προ πανδημίας) έφτασε το -12%, καταγράφοντας όμως σημαντική βελτίωση έναντι της μεταβολής -24% που είχε καταγραφεί το 2020 έναντι του 2019.
Αξίζει να σημειωθεί, πάντως, ότι σταδιακά στη διάρκεια του 2021 ενισχυόταν ο ρυθμός ανάκαμψης της κυκλοφορίας οχημάτων στους οδικούς άξονες της χώρας.
Στις παραχωρήσεις, ο όμιλος ΑΒΑΞ συμμετέχει – μεταξύ άλλων – στην Αττική Οδό, στη Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου, τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, την Ολυμπία Οδό και τον Μορέα
Στο β’ εξάμηνο μάλιστα του 2021, η κίνηση σε όλους τους οδικούς άξονες, με την εξαίρεση της Εγνατίας Οδού, ήταν ελαφρώς ανώτερη της αντίστοιχης περιόδου του 2019.
Ειδικά στην Αττική Οδό, στο σύνολο του 2021 οι διελεύσεις οχημάτων ήταν -11% έναντι του 2019, αλλά στο β’ εξάμηνο του έτους ήταν +1% σε σχέση με την συγκρίσιμη περίοδο του 2019, παρότι η κίνηση επιβατών στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» ακόμη υπολείπεται σημαντικά των δεδομένων του 2019.
Η μέση ημερήσια κίνηση στην Αττική Οδό, το 2021, ανήλθε σε 210 χιλ. περίπου οχήματα, έναντι περίπου 180 χιλ. το 2020 και 236 χιλ. το 2019. Στο β’ εξάμηνο του 2021, η μέση ημερήσια κίνηση στην Αττική Οδό ξεπέρασε τις 241 χιλ. διελεύσεις οχημάτων.
Οι εταιρείες παραχώρησης, όπως αναφέρει ο ΑΒΑΞ, τα οικονομικά αποτελέσματα των οποίων επηρεάστηκαν αρνητικά από τα κυβερνητικά μέτρα απαγόρευσης κυκλοφορίας, έχουν απαιτήσει αποζημίωση για διαφυγόντα έσοδα, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από τις σχετικές συμβάσεις παραχώρησης.
Σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα, τα έσοδα και τα μερίσματα αυτών των παραχωρήσεων αναμένεται να εξελιχθούν σύμφωνα με την οικονομική κατάσταση στη χώρα μας, χωρίς πρόβλημα είσπραξης μερισμάτων.