Τον Ιούνιο του 2020 ξεκίνησε η υλοποίηση του ερευνητικού ευρωπαϊκού έργου «SAFEUP» (proactive SAFEty systems and tools for a constantly UPgrading road environment) και μέλος της κοινοπραξίας του, ανάμεσα σε άλλους 18 εταίρους, είναι και το ΕΚΕΤΑ/ ΙΜΕΤ.
Το έργο θα υλοποιηθεί στα πλαίσια της θεματικής ενότητας MG-2-7-2019 που σχετίζεται με την ασφάλεια σε μελλοντικά περιβάλλοντα μετακινήσεων και κυκλοφορίας.
Στόχος του είναι να σχεδιάσει και να αναλύσει, προληπτικά, κρίσιμα για την ασφάλεια σενάρια σε οδικό περιβάλλον υψηλής αυτοματοποίησης, καθώς και σε μικτό κυκλοφοριακό περιβάλλον, ενσωματώνοντας δεδομένα τροχαίων ατυχημάτων και μελλοντικές συνθήκες κυκλοφορίας με νέες μορφές μετρήσεων ασφάλειας και μικροσκοπικά μοντέλα, σε μία πλατφόρμα προσομοίωσης κυκλοφορίας.
Αυτό, διότι η πρόοδος της μείωσης των οδικών ατυχημάτων σε επίπεδο ΕΕ και κυρίως των θανάτων λόγω αυτών, δεν έχει την αναμενόμενη εξέλιξη – μείωση (σχετικός πίνακας).
Επίσης, όπως και ότι τα αυτόνομα οχήματα (Connected and automated vehicles – CAVs) θα μπορούσαν να συμβάλουν σημαντικά στη μείωση των θανάτων και των τραυματισμών σε περίπτωση οδικού ατυχήματος, καθώς πάνω από 90% των οδικών ατυχημάτων οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος.
Η πρόσφατη έναρξη της υλοποίησης του ερευνητικού ευρωπαϊκού έργου «SAFEUP» και η συμμετοχή του ΕΚΕΤΑ/ ΙΜΕΤ
Τότε, οδηγούμαστε στο συμπέρασμα ότι συλλογικές λύσεις, όπως το SAFEUP, που διασφαλίζουν την δημιουργία μέτρων ασφαλείας του συνόλου του κυκλοφοριακού περιβάλλοντος και των χρηστών αυτού, είναι το μέλλον.
Με βάση τα ευρήματα του έργου, οι νέες τεχνολογίες ασφάλειας για τα οχήματα, την οδό, αλλά και τους χρήστες της, καθώς και οι μεθοδολογίες αξιολόγησης της ασφάλειας μπορούν να σχεδιαστούν παράλληλα με τη νέα αυτή πραγματικότητα της κινητικότητας και να εξελίσσονται παράλληλα, χωρίς να υστερούν.
Η κοινοπραξία του έργου SAFEUP
Η κοινοπραξία του έργου SAFEUP έχει φροντίσει να έχει εταίρους που καλύπτουν όλους τους τομείς ενός μελλοντικού μικτού περιβάλλοντος κυκλοφορίας καθώς και όλων των προσεγγίσεων οδικής ασφάλειας (ενεργητικής και παθητικής).
Πιο συγκεκριμένα, το SAFEUP έχει σκοπό να καλύψει τις ανάγκες ενός μελλοντικού μικτού περιβάλλοντος κυκλοφορίας (σχετικός πίνακας), με την αναγνώριση συγκεκριμένων σεναρίων όπου η οδική ασφάλεια αποτελεί πρόβλημα καθώς και να αναπτύξει εργαλεία και νέες τεχνολογίες που μπορούν να βελτιώσουν την ασφάλεια (ενεργητική και παθητική) των σεναρίων αυτών, μέσω της ανάπτυξης τεσσάρων πρωτότυπων συστημάτων (demos).
Συγκεκριμένα, το ΕΚΕΤΑ/ ΙΜΕΤ είναι επικεφαλής του συστήματος ενεργητικής ασφάλειας για ευπαθείς χρήστες της οδού (VRUs) – demo 4 – που περιλαμβάνει τη μελέτη, ανάπτυξη, δοκιμή και επίδειξη εξατομικευμένης προειδοποίησης ασφαλείας για ευπαθείς χρήστες της οδού μέσω έξυπνων συσκευών, συμπεριλαμβανομένης της ανάπτυξης και ενσωμάτωσης των εξαρτημάτων των χρηστών με το απαιτούμενο λογισμικό για την εφαρμογή τους σε συνεργατικά ευφυή συστήματα μεταφορών (C-ITS) και το σχεδιασμό του σχετικού συστήματος διεπαφής ανθρώπου-μηχανής.
Τέλος, το ΕΚΕΤΑ/ ΙΜΕΤ είναι επικεφαλής των δράσεων κατάρτισης του έργου και υπεύθυνος του εκπαιδευτικού περιεχομένου για διάφορες ομάδες χρηστών με ιδιαίτερη έμφαση στους ευπαθείς χρήστες της οδού, τον καθορισμό της μεθοδολογίας αξιολόγησης της κατάρτισης και την μελέτη αξιολόγησης της κατάρτισης. Το έργο έχει διάρκεια 3 χρόνια και θα ολοκληρωθεί τον Μάιο του 2023.
The SAFE-UP project (proactive SAFEty systems and tools for a constantly UPgrading road environment) has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under Grant Agreement 861570.
The sole responsibility of this publication lies with the author. The European Union is not responsible for any use that may be made of the information contained therein.