Σε ετοιμότητα βρίσκεται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναφορικά με την εφαρμογή των νέων κανόνων για την απόσπαση των οδηγών στις οδικές μεταφορές.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Ειδικότερα, σε επιστολή της, προς τις κυβερνήσεις των χωρών-μελών της ΕΕ εφιστά την προσοχή τους στην «εφαρμογή του Πακέτου Κινητικότητας 1 που εγκρίθηκε τον Ιούλιο του 2020, το οποίο αποτελείται από ένα σύνολο κοινωνικών και αγοραίων κανόνων για τον κλάδο των οδικών μεταφορών.
Αυτοί οι κανόνες βασίζονται σε έναν ευαίσθητο συμβιβασμό και επιτυγχάνουν μια ισορροπία μεταξύ της κοινωνικής προστασίας των οδηγών και της ελευθερίας των επιχειρήσεων να παρέχουν υπηρεσίες διασυνοριακών οδικών μεταφορών.
Η Κομισιόν, ως θεματοφύλακας της Συνθήκης, παρακολουθεί τη διαδικασία μεταφοράς από τα κράτη-μέλη και, όπου χρειάζεται, είναι έτοιμη να κινήσει διαδικασίες επί παραβάσει για μη κοινοποίηση ή μη συμμόρφωση.
Λάβετε υπόψη ότι, ελλείψει μέτρων μεταφοράς, η επιβολή σε αλλοδαπούς operators εθνικών διοικητικών απαιτήσεων και μέτρων ελέγχου όσον αφορά την απόσπαση οδηγών που δεν συνάδουν με τους κανόνες της ΕΕ, και ιδίως η επιβολή της χρήσης εθνικών συστημάτων για την υποβολή δηλώσεων απόσπασης, παραβιάζει το δίκαιο της ΕΕ.
Θα ήθελα να σας παρακαλέσω να επιστήσετε την προσοχή της κυβέρνησής σας στο γεγονός ότι από τις 2 Φεβρουαρίου 2022, σύμφωνα με την Οδηγία (ΕΕ) 2020/1057, η πύλη της ΕΕ για την ανάρτηση δηλώσεων πρέπει να είναι το μόνο υποχρεωτικό σύστημα που ενδέχεται να απαιτείται από τους επιχειρήσεων οδικών μεταφορών να χρησιμοποιούν για την αποστολή δηλώσεων κατά την απόσπαση των οδηγών τους σε άλλα κράτη-μέλη».
We appreciate @EU_Commission clarification to Member States that they cannot require companies to keep submitting posting declarations into national systems. The EU Portal for posting declarations is the only obligatory system for road transport operatorshttps://t.co/XRr4LhTyF7
— IRU (@the_IRU) February 15, 2022
Σύγχυση για την αμοιβή του αποσπασμένου οδηγού
Από μέρους της η Διεθνής Ομοσπονδία Οδικών Μεταφορών (IRU) χαιρέτησε την τοποθέτηση της Κομισιόν αναφορικά με το εν λόγω θέμα, καθώς όπως τονίζει «τα περισσότερα κράτη-μέλη της ΕΕ δεν έχουν ακόμη μεταφέρει τις διατάξεις της ΕΕ στο εθνικό δίκαιο».
Συμπληρώνει δε ότι «αυτό έχει σημαντικές συνέπειες, όπως σύγχυση σχετικά με το επίπεδο αμοιβής που θα πρέπει να πληρώσουν οι επιχειρήσεις οδικών μεταφορών στους οδηγούς που έχουν αποσπαστεί εκτός της χώρας καταγωγής».
Κατά την Raluca Marian, EU Advocacy Director της IRU, η Ομοσπονδία εκτιμά τις προσπάθειες της Κομισιόν να αποσαφηνίσει τους κανόνες για την απόσπαση των οδηγών και «να ωθήσει τα κράτη-μέλη να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους όσον αφορά τη μεταφορά των κανόνων στο εθνικό τους δίκαιο και την κατάλληλη ενημέρωση των επιχειρήσεων.
Η τρέχουσα ασάφεια που προκαλείται από την καθυστέρηση μεταφοράς και ενημέρωσης δημιουργεί νομική, λειτουργική και οικονομική αβεβαιότητα, η οποία είναι αντιπαραγωγική τόσο για τους εργοδότες όσο και για τους οδηγούς».