Τις πρώτες σκέψεις του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τον ΒΟΑΚ ανέλυσε, στη Βουλή, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής.
Σύμφωνα με τον υπουργό, το έργο θα γίνει σε 2 φάσεις. Άμεσα θα προχωρήσει ο αυτοκινητόδρομος Χανιά – Άγιος Νικόλαος, ενώ σε δεύτερη φάση θα γίνει το κομμάτι Κίσσαμος – Χανιά και Άγιος Νικόλαος – Σητεία.
Το χρηματοδοτικό εργαλείο που προκρίνεται είναι οι πληρωμές διαθεσιμότητας, το οποίο είναι «ένα νέο είδος συμβάσεων παραχώρησης», όπως υποστήριξε ο Κ. Καραμανλής.
Παράλληλα, επέκρινε την προηγούμενη κυβέρνηση για τους χειρισμούς της στον ΒΟΑΚ, τονίζοντας ότι δεν υπήρξε μελετητική ωρίμανση του έργου.
Η ομιλία του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών
Κύριε συνάδελφε, με έκπληξη διαπιστώνω ότι ο ΣΥΡΙΖΑ για δεύτερη συνεχόμενη εβδομάδα συνεχίζει να υποστηρίζει, θα μου επιτρέψετε να πω, μια πλασματική εικόνα που ως Κυβέρνηση προσπάθησε να δημιουργήσει.
Την προηγούμενη εβδομάδα είχαμε μια ερώτηση σχετικά με την υπογειοποίηση των εννιάμισι χιλιομέτρων για την Πάτρα. Σήμερα έχουμε τον ΒΟΑΚ.
Και μάλιστα στην ερώτησή σας, που την καταθέτετε ξανά γιατί δεν ήσασταν ικανοποιημένος από την απάντησή μου, έχει αναφερθεί η Κυβέρνηση, τόσο ο Πρωθυπουργός όσο και εγώ στις προγραμματικές μου δηλώσεις, αλλά και μέσω κοινοβουλευτικού ελέγχου στις 9 Αυγούστου. Όμως, αφού επιμένετε, εδώ είναι ο ναός της Δημοκρατίας, ας βάλουμε τα πράγματα σε μία σειρά.
Ποια είναι, λοιπόν, η κληρονομιά του ΣΥΡΙΖΑ στο περιβόητο και πολύπαθο έργο του ΒΟΑΚ; Αν εμείς παραλάβαμε κάτι από την Κυβέρνησή σας είναι κατ’ ουσία έναν διαγωνισμό εκδήλωσης ενδιαφέροντος.
Επαναλαμβάνω, ένας διαγωνισμός εκδήλωσης ενδιαφέροντος, για τον οποίο δεν υφίσταται καμία μελετητική ωριμότητα -έχουμε κάποιες προμελέτες- και κανένα ενδεικτικό περιεχόμενο του έργου.
https://www.facebook.com/kostaskaramanlis.gr/videos/2422512047963322/?t=2
Και όχι μόνο δεν βρήκαμε, όπως σας είπα πριν, ωριμότητα μελετών, αλλά έχουμε να αντιμετωπίσουμε και πρόσθετες δυσκολίες για τη δημοπράτηση του συγκεκριμένου έργου ως ενιαίο έργο. Γιατί ακούστε ποια ήταν η απόφαση της προηγούμενης ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών, που επί τρεισήμισι χρόνια δεν είχε κάνει απολύτως τίποτα.
Σχεδιάσατε ένα έργο προβλέποντας τρεις πλήρως διαφορετικούς τρόπους δημοπράτησης, ως δημόσιο έργο, ως ΣΔΙΤ και ως σύμβαση παραχώρησης. Αυτό, λοιπόν, δεν έχει ξαναγίνει ποτέ στην Ελλάδα ή στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Και όχι μόνο αυτό, κατά την άποψή μας, είναι ένα «γονατογράφημα», αλλά θεωρώ ότι υπάρχει και ένα πολιτικό θράσος, εάν θέλετε, να εγκαλείτε μια νέα Κυβέρνηση γι’ αυτό το έργο.
Δηλαδή μιλάμε για μελετητική ωριμότητα του έργου πραγματικά ανύπαρκτη -και αυτό δεν το λέμε εμείς, αλλά όλος ο τεχνικός κόσμος- και για παντελή απουσία στρατηγικής μελέτης. Διότι επί τεσσεράμισι χρόνια δεν εκπονήθηκαν μελέτες ικανές να οδηγήσουν σε μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
Ήσασταν, λοιπόν, τεσσεράμισι χρόνια Κυβέρνηση και επιτρέψτε μου να πω ότι στο θέμα του ΒΟΑΚ δεν υπήρξε καμία μα, καμία βελτίωση. Μας παραδώσατε μια μολυβιά στον χάρτη της Κρήτης την οποία ονομάζετε έγκριση χάραξης. Δεν υπάρχει, λοιπόν, καν χάραξη για τον ΒΟΑΚ και μας λέτε ότι από εδώ θα περνάει ο ΒΟΑΚ.
Και θα μου επιτρέψετε, αν θέλετε, και μία μικρή συμβουλή. Καλό είναι να μην ανοίγουμε αυτό το θέμα του ΒΟΑΚ κάθε τρεις και λίγο, όταν ξέρουμε ποιο είναι το παρελθόν και το δικό σας έργο.
Μην κάνετε, αν θέλετε, τα λάθη που έκαναν άλλοι συνάδελφοί σας οι οποίοι στην προηγούμενη ερώτηση για την υπογειοποίηση της Πάτρας είπαν από βήματος της Βουλής ότι καταθέτουν –ακούστε!- έγγραφο επίσημο των JASPERS, δηλαδή των τεχνικών συμβούλων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και κατέθεσε στα Πρακτικά δελτίο τύπου του ΣΥΡΙΖΑ Αχαΐας. Δηλαδή λυπάμαι που το λέω, αλλά κάποτε πρέπει να σοβαρευτούμε. Διότι, ξέρετε, τα γραπτά μένουν.
Εγώ, λοιπόν, θα σας πω ότι σύντομα, μέχρι το τέλος του χρόνου, κυβερνητικό κλιμάκιο θα κατέβει στην Κρήτη και όχι απλά θα σας πει πώς θα κάνουμε τον δρόμο, το οποίο έχουμε πει και προεκλογικά, αλλά θα σας πούμε και αυτό που εσείς δεν μας είπατε ποτέ, δηλαδή από πού θα βρούμε χρηματοδότηση.
Στη δευτερολογία μου θα επανέλθω με την πρόταση της Νέας Δημοκρατίας για το συγκεκριμένο ζήτημα.
Δευτερολογία υπουργού Υποδομών και Μεταφορών
Κύριε συνάδελφε, δυστυχώς βλέπω ότι συνεχίζετε να εκτίθεστε και, δυστυχώς, θα επαναλάβω και θα σας πω ποια είναι η κληρονομιά που παραλάβαμε. Παντελής απουσία στρατηγικής μελέτης που να δείχνει από πού πρέπει να περάσει ο ΒΟΑΚ. Άρα δεν υπάρχει χάραξη. Ούτε μας λέτε πώς πρέπει να φτιαχτεί ούτε μας λέτε ποια είναι τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά. Πλήρης προχειρότητα σχεδιασμού.
Το 2018 η τότε Κυβέρνηση υποστήριξε ότι το Καστέλι-Κίσσαμος-Χανιά δεν μπορεί να μπει στον ΒΟΑΚ. Το 2018! Τρία χρόνια που ήσασταν Κυβέρνηση! Και μας εγκαλείτε εμάς για τρεις μήνες; Τρία χρόνια μετά. Τώρα το προσθέτετε στην υποτιθέμενη χάραξη που κάνετε, αλλά δεν το αναφέρετε στα χρηματοδοτικά μοντέλα που προτείνατε το 2018.
Τρία τμήματα από Χανιά μέχρι Άγιο Νικόλαο με διαφορετικές μεθόδους προκήρυξης. Δεν μου απαντήσατε πού έχει γίνει αυτό στην Ευρώπη.
Πρόσφατη ανακοίνωση πριν από λίγο καιρό, πριν φύγετε, για εκπόνηση μελέτης. Για ποια μελετητική ωριμότητα μιλάτε;
Ας τελειώνουν επιτέλους τα πολιτικά παραμύθια. Εμείς έχουμε πει ως Αντιπολίτευση τι θα κάνουμε. Τα πράγματα είναι απλά. Θα πρέπει το έργο να γίνει σε δύο φάσεις. Θα πρέπει να έχει δύο βασικά τμήματα, τα οποία όμως θα πρέπει να εξεταστούν από ειδικές τεχνικές και οικονομικές μελέτες.
Είναι προφανές ότι άμεσα ο αυτοκινητόδρομος Χανιά-Άγιος Νικόλαος θα γίνει σε πρώτη φάση. Σε δεύτερη φάση θα γίνει το κομμάτι Κίσσαμος-Χανιά και Άγιος Νικόλαος-Σητεία με συγκεκριμένη χρηματοδότηση. Και έχουμε προτείνει χρηματοδοτικό εργαλείο που λέγεται «πληρωμές διαθεσιμότητας», που είναι ένα νέο είδος συμβάσεων παραχώρησης.
Τελειώνοντας, όμως, θέλω να κάνω μία αναδρομή γιατί αναφερθήκατε -και σωστά το κάνατε αυτό- στους άλλους οδικούς άξονες. Να πούμε κάποτε την αλήθεια στον κρητικό λαό; Για ποιον λόγο δεν έχει γίνει εδώ και σαράντα χρόνια ο δρόμος; Ξέρετε για ποιον λόγο; Διότι το έργο αυτό δεν έχει εύκολη χρηματοδότηση. Γιατί στο έργο αυτό η σύμβαση παραχώρησης, που εσείς ως σύμβασης παραχώρησης προτείνετε να το κάνετε, σημαίνει διόδια, όπως σε όλον τον κόσμο.
Εγώ θα κατέβω στην Κρήτη και θα αποκαλύψω τι ήταν αυτό, που πραγματικά εννοούσατε, γιατί λέγατε σύμβαση παραχώρησης και μετά λέγατε ότι δεν θα βάλουμε διόδια.
Το έργο αυτό δεν έχει γίνει επί τόσα χρόνια γιατί δεν υπήρξε χρηματοδότηση. Επομένως πριν λέμε λόγια του αέρα η κυβέρνηση, η κάθε κυβέρνηση, οφείλει να πει πως θα χρηματοδοτηθεί το έργο.
Εμείς είμαστε σε μια φάση μελετών, οικονομοτεχνικών και πολύ σύντομα θα σας πούμε ακριβώς τη λύση, από που θα χρηματοδοτηθεί το έργο, διότι αν δεν σας πούμε από που θα χρηματοδοτηθεί το έργο, απλά θα έχουμε μια αντιπαράθεση, απλά θα λέμε λόγια του αέρα, απλά θα μιλάμε για μελέτες, θα μιλάμε για χάραξη, αλλά τελικά δεν θα μιλάμε για το μείζον και για το πιο σοβαρό, πως θα χρηματοδοτηθεί το συγκεκριμένο έργο.