Η οικογένεια Ανιέλι, σύμβολο της ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας και γνωστή ως «ντε φάκτο βασιλική οικογένεια της Ιταλίας», αποφάσισε να μεταφέρει την έδρα της Exor, της οικογενειακής εταιρείας holding, στην Ολλανδία.
Σύμφωνα με σχετικό ρεπορτάζ των Financial Times, που επιμελήθηκε η «Καθημερινή», η απόφαση ελήφθη σε έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων της το Σάββατο στην εμβληματική μονάδα παραγωγής της Fiat Chrysler στο Λινγκότο του Τορίνο, που είναι συνυφασμένη με το μεταπολεμικό βιομηχανικό θαύμα της Ιταλίας.
Ελήφθη με πλειοψηφία 85% των μετόχων της εταιρείας που ελέγχει τις Fiat Chrysler, Ferrari, The Economist και την Partner RE που έχει έδρα στις Βερμούδες.
Πρόκειται για απόφαση που αποτελεί προϊόν διαβουλεύσεων και προβληματισμού πολλών ετών.
Προβλέπει ότι η Exor θα παραμείνει εισηγμένη στο χρηματιστήριο του Μιλάνου, αλλά η φορολογική έδρα της θα μεταφερθεί στην Ολλανδία και θα υπάγεται εφεξής στο ολλανδικό δίκαιο.
Μοναδικό μέλος της αυτοκρατορίας των Ανιέλι που απομένει πλέον στη γειτονική μας χώρα και γενέτειρα της οικογένειας Ανιέλι είναι η ποδοσφαιρική ομάδα Γιουβέντους. Υπάγονται ήδη στο δίκαιο της Ολλανδίας οι Fiat Chrysler και CNH Industrial που έχουν, όμως, τη φορολογική τους έδρα στη Βρετανία.
Σε ό,τι αφορά τη Ferrari, υπάγεται στη νομοθεσία της Ολλανδίας, αλλά έχει φορολογική έδρα στην Ιταλία. Ολες παραμένουν εισηγμένες στο χρηματιστήριο του Μιλάνου, με τις CNHI και Fiat Chrysler να έχουν εισαχθεί και στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης.
Την απόφαση ανακοίνωσε ο Τζον Ελκαν, πρόεδρος των Exor και Fiat Chrysler και εγγονός του ιδρυτή του ομίλου, Τζιάνι Ανιέλι, του Ιταλού βιομηχάνου που έγινε γνωστός για τις συναναστροφές του με προσωπικότητες, όπως ο πρώην υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ Χένρι Κίσινγκερ και η άλλοτε Πρώτη Κυρία των ΗΠΑ Τζάκι Κένεντι. Κάλεσε τους δημοσιογράφους να μη σπεύσουν να μιλήσουν για «συμβολική» στιγμή, ούτε για κάποιον φορολογικό ελιγμό, αλλά για τη «φυσική εξέλιξη» των πραγμάτων.
Οπως υπογράμμισε, η Exor και οι εταιρείες της έχουν «επωφεληθεί πάρα πολύ» από τη μεταφορά τους σε διάφορες χώρες την τελευταία πενταετία. Τα καθαρά κέρδη της Exor σχεδόν διπλασιάστηκαν τους πρώτους έξι μήνες του έτους, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2015 και έφτασαν στα 430 εκατ. ευρώ, καθώς βελτιώθηκαν τα αποτελέσματα της Fiat Chrysler και η Exor επωφελήθηκε από την εξαγορά της αμερικανικής αντασφαλιστικής Partner Re.
Γενικότερα, στη διάρκεια του α΄ εξαμήνου του έτους, η Exor σημείωσε κέρδη σε όλες τις επενδύσεις της, με μοναδική εξαίρεση τη ζημία ύψους 17 εκατ. ευρώ από τη Γιουβέντους, της οποίας ελέγχει το 60%.
Εχουν, όμως, προηγηθεί χαλεποί καιροί για την οικογενειακή εταιρεία holding που, όπως και η αυτοκινητοβιομηχανία Fiat, βρέθηκε στα πρόθυρα πτώχευσης το 2004.
Στάθηκε σωτήρια η συγχώνευσή της με την αμερικανική Chrysler το 2014, που υπό την ηγεσία του διευθύνοντος συμβούλου της, Σέρτζιο Μαρκιόνε, άλλαξε την τύχη της οικογένειας και του ομίλου, αυξάνοντας την έκθεσή της περισσότερο στην αμερικανική αγορά παρά στην ιταλική.
Τι υποστηρίζει η εταιρεία
Ο κ. Ελκαν, που διατηρεί την οικογενειακή του κατοικία στο Τορίνο αλλά ζει μεγάλο μέρος του έτους στις ΗΠΑ, τόνισε πως το «εμπορευματοκιβώτιο», όπως μεταφορικά αποκάλεσε την Exor, απλώς πρέπει να ακολουθήσει «τα εμπορεύματα που περιέχει».
Στη συνέχεια, διευκρίνισε πως στόχος της μεταφοράς της εταιρείας χόλντινγκ είναι «η δημιουργία μιας πιο απλής δομής της εταιρείας, προκειμένου να ανταποκρίνεται στο διεθνές προφίλ του ομίλου».
Η βρετανική εφημερίδα επικαλείται τραπεζικούς κύκλους της Ιταλίας, σύμφωνα με τους οποίους πρόθεση του κ. Ελκαν είναι να αλλάξει πλήρως το επιχειρηματικό μοντέλο του ομίλου, μέσω κάποιας συγχώνευσης.
Πράγματι ο κ. Ελκαν επιβεβαίωσε ήδη ότι η Fiat Chrysler έχει συνομιλίες με τη Samsung, της οποίας ο αντιπρόεδρος είναι, άλλωστε, και μέλος του Δ.Σ. της Exor. Πηγές των FT αναφέρουν πως η Samsung ενδιαφέρεται για τη Magneti Marelli, που είναι η μονάδα παραγωγής ανταλλακτικών αυτοκινήτων της Fiat Chrysler.
Παράλληλα η FCA βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με την Uber Technologies, καθώς και με την Alphabet, μητρική εταιρεία του ψηφιακού κολοσσού Google.