Ενίσχυση λειτουργικών κερδών στις παραχωρήσεις παρουσίασε η ΑΒΑΞ το πρώτο εξάμηνο του έτους.
Τα κέρδη του τομέα ανήλθαν στα 17 εκατ. έναντι 14,8 εκατ. το αντίστοιχο διάστημα του 2021, κυρίως λόγω των ενισχυμένων εσόδων από τους αυτοκινητόδρομους στους οποίους διαθέτει μετοχική συμμετοχή ο όμιλος της ΑΒΑΞ.
Όπως αναφέρεται, ο Όμιλος περιλαμβάνει στις χρηματοοικονομικές καταστάσεις του χαμηλά ποσά εσόδων από τις παραχωρήσεις στις οποίες συμμετέχει, διότι πλην ελαχίστων περιπτώσεων δεν κάνει ολική ενοποίησή τους παρά μόνο αναλογική ενοποίηση των προ φόρων αποτελεσμάτων τους.
Στα αποτελέσματα Α’ εξαμήνου 2022 του Ομίλου περιλαμβάνεται το μερίδιο κερδών από συγγενείς εταιρείες για τη συμμετοχή του στις παραχωρήσεις, όπως της Αττικής Οδού, της Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου, του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου, της Ολυμπίας Οδού, κλπ.
Tα στοιχεία για την κυκλοφορία οχημάτων και τα έσοδα των παραχωρήσεων αυτών στο α’ εξάμηνο του 2022 επιβεβαιώνουν την τάση που ξεκίνησε το 2021 με την ανάκαμψη σε σχέση με τις προηγούμενες περιόδους, όταν είχε επιβληθεί lockdown της οικονομίας και περιοριστικά μέτρα στην κυκλοφορία των πολιτών.
Τα κυκλοφοριακά στοιχεία δείχνουν ότι, εντός του 2022, έχουν προσεγγισθεί ή σε ορισμένες περιπτώσεις υπερβεί τα δεδομένα της αντίστοιχης περιόδου του 2019 (προ πανδημίας covid-19).
Επισημαίνεται ότι οι παραχωρησιούχες εταιρείες των οποίων επηρεάστηκαν αρνητικά τα οικονομικά αποτελέσματα από τα κυβερνητικά μέτρα απαγόρευσης κυκλοφορίας, έχουν κινήσει τις προβλεπόμενες διαδικασίες απαίτησης αποζημίωσης για τα διαφυγόντα έσοδα.
Ειδικά στην Αττική Οδό, η κίνηση οχημάτων στο α’ εξάμηνο του 2022, όσο και στο αμέσως επόμενο δίμηνο Ιουλίου – Αυγούστου, έχει επανέλθει ουσιαστικά στα επίπεδα κυκλοφορίας προ πανδημίας covid-19 για τις αντίστοιχες χρονικές περιόδους, φτάνοντας περίπου τις 230 χιλ. διελεύσεις σε μέση ημερήσια βάση, παρά την αναστολή της λειτουργίας των διοδίων για αρκετές ημέρες τον Ιανουάριο 2022, λόγω κακοκαιρίας.
Τα συνολικά μεγέθη του πρώτου εξαμήνου
Ο Όμιλος ΑΒΑΞ ανακοίνωσε τα οικονομικά αποτελέσματα α’ εξαμήνου 2022, μιας περιόδου, η οποία, όπως σχολίασε, χαρακτηρίστηκε από την σημαντική αύξηση του ανεκτέλεστου υπόλοιπου έργων, την ολοκλήρωση μεγάλων συμβάσεων κυρίως στο εξωτερικό και την πώληση του χαρτοφυλακίου ΑΠΕ της θυγατρικής Volterra.
Πιο αναλυτικά, λαμβάνοντας υπόψη μόνο τις συνεχιζόμενες δραστηριότητες του Ομίλου – δεδομένης της πώλησης του βραχίονα ΑΠΕ της θυγατρικής Volterra – ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών ανήλθε στα 194 εκατ. Ευρώ, έναντι 261,7 εκατ. Ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2021.
Στη μείωση του τζίρου συνετέλεσε η καθυστέρηση στην έναρξη νέων συμβάσεων, ως απόρροια της αβεβαιότητας που προκάλεσε η διεθνής συγκυρία (πόλεμος, ενεργειακό κόστος, εφοδιαστική αλυσίδα υλικών).
Επιπλέον, αρνητικά λειτούργησε στα μικτά αποτελέσματα του Oμίλου και τα κέρδη από τις συνεχιζόμενες δραστηριότητες η επίδραση που επέφερε στο κατασκευαστικό κόστος των υπό ολοκλήρωση έργων η διεθνής ανατίμηση των δομικών υλικών, του ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού, των καυσίμων και των μεταφορικών εξόδων, εξελίξεις που είχαν ήδη επισημανθεί από τους τελευταίους μήνες του 2020 μέχρι και σήμερα.
Παράλληλα, τα συνολικά κέρδη μετά φόρων άγγιξαν τα 12,7 εκατ. Ευρώ έναντι 5,9 εκατ. Ευρώ το α’ εξάμηνο 2021.
Στο τέλος του α’ εξαμήνου του 2022, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των υπογεγραμμένων έργων του Ομίλου ανήλθε σε 2,0 δισ. Ευρώ.
Μετά την 30.06.2022, ο Όμιλος υπέγραψε νέες συμβάσεις, ενώ σε συνδυασμό και με τις προς υπογραφή συμβάσεις, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο του Ομίλου υπερβαίνει τα 2,5 δισ. Ευρώ (χωρίς όμως να λαμβάνεται υπόψη η εκτέλεση έργων εντός του γ’ τριμήνου του 2022).