Στα 82 εκατ. ευρώ ανέρχονται τα πρόστιμα που καλούνται να καταβάλλουν οι τέσσερις μεγαλύτερες εγχώριες κατασκευαστικές εταιρείες, που ελέχθησαν, μαζί με άλλες, για την εμπλοκή τους σε υπόθεση καρτέλ σε μεγάλα έργα υποδομών της Ελλάδας.
Το μεγαλύτερο (περίπου 38 εκατ. ευρώ) έχει καταλογιστεί στον όμιλο Ελλάκτωρ, η J&P Άβαξ έχει επικαλεστεί οικονομική αδυναμία και, ως εκ τούτου, το πρόστιμο γι’ αυτήν θα είναι μειωμένο κατά περίπου 30% σε σχέση με το αρχικό (θα δώσει περίπου 18 εκατ. ευρώ), ποσό λίγο μικρότερο από 20 εκατ. ευρώ θα καταβάλει η ΓΕΚ Τέρνα και περίπου 4,5 εκατ. η Ιντρακάτ.
Ωστόσο, οι ξένες εταιρείες (π.χ. FCC, Vinci, Hochtief, Siemens), που με βάση την αρχική εισήγηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού συμμετείχαν στην καρτελική σύμπραξη, αρνούνται κάθε εμπλοκή και μάλιστα, δεν έχουν συναινέσει στον μηχανισμό διευθέτησης.
Όπως σχολιάζουν στελέχη του κλάδου, «η στάση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, έναντι των αλλοδαπών σχημάτων, θα κρίνει τις συνολικές επιπτώσεις που θα έχει η υπόθεση του καρτέλ στον κατασκευαστικό κλάδο.
Εάν, δηλαδή, οι πολυεθνικοί όμιλοι που συμμετείχαν σε αρκετές περιπτώσεις καρτέλ στην Ευρώπη θα τιμωρηθούν και στην Ελλάδα, ή εάν το νομοθετικό πλαίσιο περί ανταγωνισμού θα χρησιμοποιηθεί, τελικά, οδηγώντας σε ισχυροποίηση της θέσης των πολυεθνικών εταιρειών στην ελληνική αγορά».
Ωστόσο, αυτή είναι η μια όψη. Η άλλη έγκειται στην πιθανή διατάραξη των μεταξύ τους σχέσεων, αφού ελληνικές και διεθνείς εταιρείες έχουν συστήσει κοινοπραξίες σε μεγάλα έργα στην Ελλάδα.
Υπενθυμίζεται ότι η αυτεπάγγελτη έρευνα της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού, που φθάνει στο τέλος της, αφορά διαγωνισμούς δημοσίων έργων (περίοδος 1989 – 2016) στα οποία συγκαταλέγονται, μεταξύ άλλων, έργα κατασκευής μεγάλων οδικών αξόνων, έργα ΜΕΤΡΟ, Προαστιακού και σιδηροδρομικών γραμμών – σταθμών, έργα που δημοπρατήθηκαν με το σύστημα της παραχώρησης και έργα συμπράξεων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ).