Όφελος 137 εκατ. ευρώ υποστηρίζει ότι εξοικονόμησε από την επαναδιαπραγμάτευση για τον Αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδος (Ε65) το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο επισημαίνει ότι, αρχές του 2018, θα εκκινήσουν οι κατασκευαστικές εργασίες στο νότιο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου, το Λαμία – Ξυνιάδα, ενώ για το βόρειο τμήμα (Τρίκαλα – Εγνατία Οδός) ίσως στα τέλη του 2018, εάν εξευρεθεί η αναγκαία χρηματοδότηση.
Σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών, οι διαχειριστικές αστοχίες προηγούμενων περιόδων άφησαν κληρονομιά έναν τυφλό αυτοκινητόδρομο (σήμερα παραδόθηκε το τμήμα Ξυνιάδα – Τρίκαλα).
Την Άνοιξη του 2010 οι δανείστριες τράπεζες σταμάτησαν τη χρηματοδότηση του έργου και, από τον Φεβρουάριο του 2011, επιβλήθηκε μακρόχρονη αναστολή εργασιών. Το έργο επανεκκίνησε τον Ιανουάριο του 2014, με χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης το τέλος του 2015.
Το έργο, όμως, παρέμεινε βαλτωμένο, καθώς – ακόμη και μετά τη συμφωνία επανεκκίνησης του 2013 – δεν βρίσκονταν λύσεις στις καθυστερήσεις, λόγω των απαλλοτριώσεων, των αρχαιολογικών ερευνών και των μετακινήσεων των δικτύων Κοινής Ωφελείας.
Μάλιστα, ο συγκεκριμένος αυτοκινητόδρομος, διακρίνεται για μία… παγκόσμια πρωτοτυπία. Δεν έχει αρχή και τέλος, καθώς στη «συμφωνία επανεκκίνησης» το 2013, εξαιρέθηκε ένα μεγάλο μέρος του φυσικού αντικειμένου του έργου, δηλαδή, το βόρειο και το νότιο τμήμα του.
Πως ολοκληρώθηκε το μεσαίο τμήμα
Για να ολοκληρωθεί το έργο και να ξεπεραστούν οι, δυσμενέστατοι για το ελληνικό δημόσιο, όροι των συμβάσεων των προηγούμενων περιόδων, η κυβέρνηση, σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών, προχώρησε σε μία σειρά καίριων παρεμβάσεων που αφορούσαν τη θεραπεία των παθογενειών που κρατούσαν το έργο καθηλωμένο.
Τον Μάιο του 2016, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών υπογράφει συμφωνία με τον παραχωρησιούχο για την έγκαιρη ολοκλήρωση του έργου.
Πέραν της επιτάχυνσης των αρχαιολογικών ανασκαφών και των εργασιών μεταφοράς των δικτύων κοινής ωφέλειας, υπήρξε δραστική παρέμβαση για την άρση των καθυστερήσεων που δημιουργούνταν από τη μη ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων.
Συγκεκριμένα, με την παρέμβαση της Διυπουργικής Επιτροπής Μεγάλων Έργων, υπό τον συντονισμό του υπουργού κ. Α. Φλαμπουράρη, τροποποιήθηκε με νέο νόμο το άρθρο 7Α του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων, ώστε να επιταχυνθεί η διαδικασία και να συντομευτεί ο χρόνος παράδοσης της γης, για την κατασκευή του έργου.
Σε δύο χαρακτηριστικά νούμερα αποτυπώνεται η πραγματικότητα του έργου: Το ποσοστό εκτέλεσης τον Ιανουάριο του 2015 ήταν 54,47%, ενώ η αντίστοιχη πρόοδος του έργου τον Αύγουστο του 2017 ανήλθε στο 99%.
Οι ενέργειες για να παραδοθεί ολόκληρο το έργο: Το νότιο και το βόρειο τμήμα
Σήμερα, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, όπως υποστηρίζει, έρχεται να διορθώσει αυτή τη στρέβλωση, δρομολογώντας τις διαδικασίες για να παραδοθεί στους πολίτες το σύνολο του έργου, λειτουργικό και ολοκληρωμένο.
Το Δημόσιο με την έκδοση των δύο υπουργικών Αποφάσεων αποφάσισε την ολοκλήρωση των αναβαλλόμενων τμημάτων του Έργου.
Πρόκειται για το νότιο τμήμα Λαμία – Ξυνιάδα και το βόρειο τμήμα Γρεβενά – Εγνατία, τα οποία χαρακτηρίστηκαν ως αναβαλλόμενα τμήματα με την αναθεώρηση της σύμβασης το 2013, και εξαιρέθηκαν από το φυσικό αντικείμενο του έργου.
Για το νότιο τμήμα του έργου από Λαμία έως Ξυνιάδα μήκους 32,5 χλμ. περίπου, η χρηματοδότησή είναι ήδη εξασφαλισμένη.
Έχει ενταχθεί στο πλαίσιο του νέου Ευρωπαϊκού Χρηματοδοτικού Προγράμματος 2014-2020 και οι κατασκευαστικές εργασίες αναμένεται να ξεκινήσουν στις αρχές του 2018.
Όσον αφορά στην κατασκευή του βορείου τμήματος του αυτοκινητοδρόμου (ξεκινάει από τα Τρίκαλα – ΑΚ Τρικάλων και φθάνει ως πέρας του Ε65), η πολιτική ηγεσία έχει κινητοποιήσει τις υπηρεσίες του υπουργείου, ώστε το συντομότερο δυνατό να είναι δυνατή η εκκίνηση των εργασιών, έχοντας πριν από όλα εξασφαλίσει τα χρηματοδοτικά εργαλεία και όλες τις απαραίτητες αδειοδοτήσεις, ώστε να μην εμπλακεί, εκ νέου, το έργο σε δαιδαλώδεις γραφειοκρατικές καθυστερήσεις που θα οδηγήσουν σε κοστοβόρες εμπλοκές.
Οι διαπραγματεύσεις του υπουργείου με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη και στα τέλη του 2018 αναμένεται, εάν όλα πάνε καλά, να ξεκινήσει το έργο.