Τοποθέτηση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σταϊκούρα στη Βουλή, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Έβρου της Νέας Δημοκρατίας, Αναστάσιου Δημοσχάκη, με θέμα την ολοκλήρωση του έργου της Ανατολικής Περιφερειακής Οδού Αλεξανδρούπολης.
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας ανέφερε:
“Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υλοποιεί, την τελευταία περίοδο, μία σειρά από σημαντικές παρεμβάσεις στην Περιφερειακή Ενότητα Έβρου.
Μεταξύ άλλων:
- Ως Διευθύνουσα Αρχή, έργα στο Λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.
- Την αναβάθμιση της Σιδηροδρομικής Σύνδεσης Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο (εξασφαλίσαμε – πρόσφατα – χρηματοδότηση ύψους 187 εκατ. ευρώ για το τμήμα Πύθιο – Ορμένιο, μήκους 47,2 χλμ.).
- Την οδική σύνδεση με την Τουρκία.
- Τη μελέτη του Φράγματος Δερείου.
- Την κατασκευή λιμνοδεξαμενής Ξηροποτάμου, στη Σαμοθράκη.
- Την αντικατάσταση και υπογειοποίηση Αρδευτικών Δικτύων του ΤΟΕΒ Ερυθροποτάμου.
- Τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση και τεχνική διαχείριση κτιρίων στέγασης Υπηρεσιών 5 Αστυνομικών Διευθύνσεων, ανάμεσα στα οποία και αυτό της Αλεξανδρούπολης, μέσω ΣΔΙΤ.
- Τη μελέτη αντιμετώπισης ακτομηχανικών προβλημάτων στο Αλιευτικό Καταφύγιο και την ευρύτερη περιοχή Θέρμων, στη Σαμοθράκη.
- Την αποκατάσταση προσήνεμου μώλου και την προστασία εισόδου αλιευτικού Καταφυγίου Μάκρης, Δήμου Αλεξανδρούπολης.
- Την ολοκλήρωση της Παράκαμψης Προβατώνα στον κάθετο άξονα της Εγνατίας Οδού «Αρδάνιο – Ορμένιο».
- Την αναβάθμιση του Ελικοδρομίου Σαμοθράκης.
- Την αναβάθμιση του Κρατικού Αερολιμένα Αλεξανδρούπολης.
- Την κατασκευή της Ανατολικής Περιφερειακής Οδού Αλεξανδρούπολης, που συνιστά και τον πυρήνα της Επίκαιρης Ερώτησής σας.
Η υπογραφή της σύμβασης, συμβατικού ποσού άνω των 26 εκατ. ευρώ, έγινε στις 23 Δεκεμβρίου 2021.
Το έργο, το οποίο και επισκεφτήκαμε, συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Συνοχής.
Μέχρι σήμερα έχουν εκτελεστεί εργασίες που αντιστοιχούν σε ποσοστό 45% του φυσικού αντικειμένου του έργου.
Κατά τη διάρκεια κατασκευής του έργου προέκυψαν τα εξής:
1ον. Αλλαγές στην κατασκευή δύο μεγάλων γεφυρών, λόγω των πρόσθετων γεωμετρικών απαιτήσεων που επέβαλε ο ΟΣΕ για τις νέες σιδηροδρομικές γραμμές, οι οποίες θα κατασκευαστούν και θα λειτουργήσουν μελλοντικά, προκειμένου να περιοριστούν και να εξαλειφθούν οι κίνδυνοι και να βελτιωθεί η ασφάλεια και η διαλειτουργικότητα του ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού συστήματος και δικτύου.
Προκειμένου να ικανοποιηθούν οι πρόσθετες αυτές απαιτήσεις του ΟΣΕ, υποβλήθηκαν από τον ανάδοχο εκ νέου οι μελέτες των δύο γεφυρών, καθώς και οι μελέτες που επηρεάζονται από τις αλλαγές και αφού δόθηκε η σύμφωνη γνώμη του ΟΣΕ, αναμένεται η σχετική απόφαση έγκρισης και στη συνέχεια η υπογραφή της 1ης Συμπληρωματικής Σύμβασης Εργασιών που περιλαμβάνει τις εργασίες αυτές.
2ον. Απαιτήθηκε μετακίνηση διαφόρων δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας, κυρίως, όμως, της ΔΕΥΑ Αλεξανδρούπολης, σε πολλά τμήματα του έργου που επηρέασαν την αλληλουχία καθώς και την πρόοδο υλοποίησης του έργου.
3ον. Προέκυψαν καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση των διαδικασιών απαλλοτριώσεων και στην απόδοση των χώρων για την εκτέλεση εργασιών του έργου.
Ειδικότερα, έχει προκύψει αδυναμία, έως και σήμερα, απόδοσης συγκεκριμένων απαλλοτριωμένων ακινήτων σε συγκεκριμένη περιοχή, διότι στα τμήματα αυτά υπάρχουν δυστροπούντες ιδιοκτήτες οι οποίοι αρνούνται να απομακρυνθούν.
Το Υπουργείο καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια για την ομαλή επίλυση του θέματος, με ιδιαίτερη ευαισθησία.
Η άμεση διευθέτηση του θέματος θα καθορίσει και τον ακριβή χρόνο ολοκλήρωσης του έργου, εντός του 2025.
Σε κάθε περίπτωση, πιθανότατα, το μισό περίπου – χιλιομετρικά – έργο, από τη σύνδεση του κόμβου με την οδό Ηροδότου (οδός που συνδέει την Εγνατία) με τον ισόπεδο κόμβο στην περιοχή του νεκροταφείου, θα έχει περαιωθεί και θα παραδοθεί το τελευταίο τρίμηνο του 2024″.