Να καταστούν οι εμπορευματικές μεταφορές πιο αποτελεσματικές και πιο βιώσιμες προτείνει, μέσω συγκεκριμένων μέτρων, η Κομισιόν.
Επιμέλεια: Β. Βεγιάζη
Η επίτευξη του στόχου αυτού μπορεί να γίνει δυνατή με τη βελτίωση της διαχείρισης των σιδηροδρομικών υποδομών, την παροχή ισχυρότερων κινήτρων για φορτηγά χαμηλών εκπομπών και την καλύτερη ενημέρωση σχετικά με τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τις εμπορευματικές μεταφορές.
Στόχος είναι να αυξηθεί η αποδοτικότητα εντός του τομέα, βοηθώντας τον να συμβάλει στον στόχο της μείωσης των εκπομπών από τις μεταφορές κατά 90 % έως το 2050, όπως ορίζεται στην Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, επιτρέποντας παράλληλα στην ενιαία αγορά της ΕΕ να συνεχίσει να αναπτύσσεται.
Αποδοτικότερη χρήση της χωρητικότητας του σιδηροδρόμου
Οι σιδηροδρομικές γραμμές είναι δαπανηρές να κατασκευαστούν και, στην ΕΕ, παρουσιάζουν όλο και μεγαλύτερη συμφόρηση.
Ο προτεινόμενος κανονισμός θα βελτιστοποιήσει τη χρήση τους, θα βελτιώσει τον διασυνοριακό συντονισμό, θα αυξήσει τη χρονική ακρίβεια και την αξιοπιστία και, τελικά, θα προσελκύσει περισσότερες εταιρείες εμπορευματικών μεταφορών στον σιδηροδρομικό τομέα.
Οι επιβάτες θα επωφεληθούν από πρόσθετες σιδηροδρομικές υπηρεσίες, καθώς η χωρητικότητα του δικτύου θα χρησιμοποιηθεί καλύτερα, επηρεάζοντας θετικά τις διασυνοριακές υπηρεσίες, επιτρέποντας, μεταξύ άλλων, συχνότερες συνδέσεις και νωρίτερα κρατήσεις εισιτηρίων.
Οι ισχύοντες κανόνες για τη διαχείριση της χωρητικότητας αποφασίζονται σε ετήσια βάση, σε εθνικό και μη αυτοματοποιημένο επίπεδο. Αυτό δεν ευνοεί τη διασυνοριακή κυκλοφορία (περίπου το 50% των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών διασχίζει τα σύνορα)· η κατακερματισμένη προσέγγιση οδηγεί σε καθυστερήσεις στα σύνορα. Αυτό, με τη σειρά του, εμποδίζει τη λειτουργία της ενιαίας αγοράς. Συχνές είναι επίσης οι καθυστερήσεις που οφείλονται στη συμφόρηση που προκαλείται από μη συντονισμένες εργασίες συντήρησης.
Η εν λόγω πρόταση κανονισμού σχετικά με τη χρήση της χωρητικότητας των σιδηροδρομικών υποδομών στον ενιαίο ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό χώρο βασίζεται στο έργο επανασχεδιασμού του χρονοδιαγράμματος υπό την καθοδήγηση του κλάδου.
Στόχος είναι η καλύτερη ανταπόκριση στις διαφορετικές ανάγκες του σιδηροδρομικού τομέα: σταθερά ωράρια και έγκαιρη κράτηση εισιτηρίων για επιβατικές υπηρεσίες, καθώς και ευέλικτες σιδηροδρομικές διαδρομές προσαρμοσμένες στις αλυσίδες εφοδιασμού των μεταφορέων εμπορευμάτων σε εύθετο χρόνο.
We need a 90% cut in transport emissions by 2050.
To achieve this, we are proposing 🆕 measures for #GreeningFreight.
✅Increased rail capacity
✅Incentives for use of cleaner lorries
✅A common methodology for companies to calculate GHG emissions #EUGreenDeal
— EU Transport (@Transport_EU) July 11, 2023
Νέα κίνητρα για τη χρήση φορτηγών χαμηλών εκπομπών
Πάνω από το 50% των εμπορευμάτων μεταφέρονται οδικώς στην ΕΕ (στοιχεία του 2020), και οι μεταφορές αυτές συμβάλλουν σημαντικά στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.
Η ισχύουσα οδηγία για τα βάρη και τις διαστάσεις καθορίζει το μέγιστο μήκος, πλάτος και ύψος βαρέων επαγγελματικών οχημάτων.
Η παρούσα πρόταση αναθεωρεί τους κανόνες αυτούς, ώστε να καταστεί δυνατή η αύξηση του βάρους των οχημάτων που χρησιμοποιούν τεχνολογίες μηδενικών εκπομπών, καθώς τείνουν να αυξάνουν το βάρος ενός οχήματος. Αυτό θα δώσει κίνητρα για την υιοθέτηση καθαρότερων οχημάτων και τεχνολογιών.
Μόλις αναπτυχθεί η τεχνολογία και γίνουν ελαφρύτερα τα συστήματα πρόωσης μηδενικών εκπομπών, χάρη επίσης στη χρήση αεροδυναμικών διατάξεων και θαλάμων οδήγησης, τα καθαρότερα οχήματα θα επωφεληθούν από πρόσθετο ωφέλιμο φορτίο φόρτωσης σε σύγκριση με τα συμβατικά φορτηγά.
Θα ενθαρρυνθεί επίσης η υιοθέτηση περισσότερων αεροδυναμικών θαλάμων οδήγησης και άλλων διατάξεων εξοικονόμησης ενέργειας, όχι μόνο με τη βελτίωση της άνεσης και της ασφάλειας του οδηγού, αλλά και με την αύξηση της απόδοσης των συστημάτων μετάδοσης κίνησης μηδενικών εκπομπών – δηλαδή του μηχανισμού που μεταφέρει την ισχύ από τον κινητήρα για την κίνηση του οχήματος.
Η πρόταση θα παράσχει επίσης σαφήνεια σχετικά με τη χρήση στη διασυνοριακή κυκλοφορία, υπό ορισμένες συνθήκες, βαρύτερων και μεγαλύτερων οχημάτων, τα οποία επιτρέπονται σήμερα σε ορισμένα κράτη μέλη. Αυτό περιλαμβάνει τη διευκρίνιση ότι τα κράτη μέλη που επιτρέπουν τα ευρωπαϊκά αρθρωτά συστήματα (EMS) στην επικράτειά τους θα μπορούν επίσης να τα χρησιμοποιούν σε διεθνείς επιχειρήσεις μεταξύ αυτών των γειτονικών κρατών-μελών, χωρίς να απαιτείται διμερής συμφωνία και χωρίς περιορισμό της διέλευσης μόνο ενός συνόρου. Αυτό σημαίνει ότι η ίδια ποσότητα φορτίου μπορεί να μεταφερθεί σε λιγότερες διαδρομές.
Για να ενθαρρυνθούν οι διατροπικές μεταφορές, όπου τα εμπορεύματα διακινούνται με δύο ή περισσότερους τρόπους μεταφοράς αλλά με τυποποιημένη μονάδα φορτίου (όπως ρυμουλκούμενο εμπορευματοκιβώτιο ή άλλο), τα φορτηγά, τα ρυμουλκούμενα και τα ημιρυμουλκούμενα θα επιτρέπεται να μεταφέρουν επιπλέον βάρος. Επιπλέον ύψος θα διευκολύνει επίσης τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων υψηλού κύβου με τυποποιημένα οχήματα.
CountEmissionsEU: Σύγκριση αποτυπώματος άνθρακα
Η Κομισιόν προτείνει μια κοινή μεθοδολογική προσέγγιση για τις εταιρείες όσον αφορά τον υπολογισμό των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, εάν επιλέξουν να δημοσιεύσουν τις πληροφορίες αυτές ή εάν τους ζητηθεί να τις κοινοποιήσουν για συμβατικούς λόγους.
Η προτεινόμενη μεθοδολογία βασίζεται στο πρόσφατα εγκριθέν πρότυπο ISO/CEN για τον ποσοτικό προσδιορισμό και την υποβολή εκθέσεων σχετικά με τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου που προκύπτουν από τη λειτουργία των αλυσίδων μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων.
Αξιόπιστα δεδομένα σχετικά με τις εκπομπές από πόρτα σε πόρτα θα δώσουν τη δυνατότητα στους φορείς εκμετάλλευσης να συγκρίνουν τις υπηρεσίες τους και θα επιτρέψουν στους καταναλωτές να κάνουν συνειδητές επιλογές σχετικά με τις επιλογές μεταφοράς και παράδοσης.
Τα επόμενα βήματα
Οι προτάσεις αυτές θα εξεταστούν από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο στο πλαίσιο της συνήθους νομοθετικής διαδικασίας.