Ψηλά στην ατζέντα του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) βρίσκεται η προώθηση της ηλεκτροκίνησης.
Σύμφωνα με το ΕΣΕΚ, που τέθηκε υπό διαβούλευση έως τις 16 Δεκεμβρίου από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, το εν λόγω ζήτημα αποτελεί προτεραιότητα που θα στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στην ηλεκτροπαραγωγή από ΑΠΕ, ενώ θα προσφέρει και σημαντική εξοικονόμηση ενέργειας μέσω της βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης.
Για το λόγο αυτό στο ΕΣΕΚ εντάσσεται και το Στρατηγικό Σχέδιο για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, ενώ τίθεται ως ποσοτικός στόχος το μερίδιο των ηλεκτρικών επιβατικών οχημάτων στις νέες ταξινομήσεις κατά το 2030 να ανέρχεται στο 30%, με πρόβλεψη για ραγδαία ανάπτυξη του ποσοστού των ηλεκτροκίνητων ΙΧ μετά το 2027.
Μάλιστα, σύμφωνα με τους γενικούς γραμματείς του ΥΠΕΚΑ, Αλεξάνδρα Σδούκου και Κωνσταντίνο Αραβώση, που παρουσίασαν στους βασικούς άξονες του νέου ΕΣΕΚ, για την ηλεκτροκίνηση ο στόχος είναι ένα στα τρία αυτοκίνητα που θα τίθενται σε κυκλοφορία το 2030 να είναι ηλεκτρικά.
Ήδη, είναι σε εξέλιξη η προετοιμασία των κινήτρων για διευκόλυνση της διείσδυσής τους, αλλά και του δικτύου φόρτισης σε συνεργασία με τον ΔΕΔΔΗΕ.
Σύμφωνα με τους ίδιους, η αρχή θα γίνει από τα βουλευτικά αυτοκίνητα που διατίθενται με leasing, τα οποία από το 2020 θα είναι ηλεκτρικά.
Όσο για τη χάραξη της εθνικής πολιτικής προώθησης της ηλεκτροκίνησης, αυτή θα κινείται σε 5 άξονες:
- Tη διεύρυνση της «αγοραστικής βάσης» της ελληνικής αγοράς, μέσω της διαφοροποίησης της καταναλωτικής ταυτότητας (προφίλ).
- Την αντικατάσταση παλαιότερων οχημάτων με «καθαρά» οχήματα υβριδικής και αμιγώς ηλεκτρικής τεχνολογίας.
- Την αύξηση του υφιστάμενου 0,3% μεριδίου των ηλεκτρικών οχημάτων στην ελληνική αγορά σε 6,6% επί των ταξινομήσεων εντός χρονικού διαστήματος 5 ετών (2020-2024).
- Την ανάπτυξη νέου «περιβάλλοντος χρήσης» τόσο από πλευράς υποδομών όσο και παροχών (κινήτρων).
- Την ενημέρωση του κοινού μέσω της προώθησης επικοινωνιακών προγραμμάτων.
Σύμφωνα με το υπουργείο, για να διευκολυνθεί η ομαλή μετάβαση προς την κινητικότητα μηδενικών εκπομπών, θα πρέπει να σχεδιασθεί ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα παροχής κινήτρων, αφενός οικονομικού χαρακτήρα (επιδότηση στην τιμή αγοράς, μείωση κόστους ταξινόμησης και χρήσης μέσω φορολογικών απαλλαγών, ειδική τιμολογιακή πολιτική στα προγράμματα ασφάλισης, μειωμένα διόδια, έκπτωση στην ακτοπλοΐα για το ηλεκτρικό όχημα κ.ά.) και αφετέρου, σε αυτά που εμφανίζουν τη μορφή κινήτρων χρήσης (είσοδος και καθημερινή κυκλοφορία εντός των μεγάλων αστικών κέντρων, ελεύθερη στάθμευση στους δήμους που εφαρμόζεται ελεγχόμενη στάθμευση, υποστήριξη δημιουργίας δικτύων παροχής ενέργειας για την επαναφόρτιση των οχημάτων κ.λπ.).
Τα κίνητρα αυτά διαφοροποιούνται και ανάλογα με το αν παρέχονται για ιδιωτικά οχήματα, ταξί ή κρατικά οχήματα.