Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (IEA) και το Bloomberg New Energy Foundation (BNEF), τα ρεκόρ πωλήσεων οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης πέρασαν ανεπιστρεπτί πριν από οκτώ χρόνια.
Μετάφραση – Επιμέλεια: Β. Βεγιάζη
Κατά τον αρθρογράφο Richard Shrubb του Ti Insight, είναι γεγονός ότι τα ηλεκτρικά οχήματα σταδιακά κερδίζουν σοβαρά μερίδια αγοράς και κανείς δεν μπορεί να το αμφισβητήσει.
Οι τρέχουσες και οι μελλοντικές πολιτικές για το κλίμα πρόκειται να μειώσουν σημαντικά τη ζήτηση για αργό πετρέλαιο στις μεταφορές – κατά το ισοδύναμο της καθημερινής χρήσης των ΗΠΑ σε μόλις 10 χρόνια.
Όπως απεικονίζεται στο σχεδιάγραμμα του BNEF, οι παγκόσμιες πωλήσεις συμβατικών οχημάτων έφτασαν στο αποκορύφωμά τους το 2017 και πλέον διάγουν πορεία συνεχούς πτώσης.
Μάλιστα, βάσει εκτιμήσεων για το μερίδιο αγοράς πωλήσεων ανά τύπο οχήματος, προκύπτει ότι το 1/5 και το ¼ των πωλήσεων μεταξύ των αυτοκινήτων και των λεωφορείων αντίστοιχα ήταν ηλεκτρικά, καθώς επίσης και το 4% ήταν ημιφορτηγά και φορτηγά.
Ο IEA εκτιμά ότι οι παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών ημιφορτηγών και φορτηγών μπαταριών αυξήθηκαν κατά 35% το 2023, αν και αυτό ήταν γεωγραφικά άνισο με την Κίνα να αντιπροσωπεύει το 70% των παγκόσμιων πωλήσεων.
Η Ευρώπη βρίσκεται σε αναπτυξιακή «έκρηξη» με ανάπτυξη της τάξης του 300%+ σε ετήσια βάση, παρά τη χαμηλή βάση του 1,5% του συνολικού μεριδίου αγοράς το 2023.
Παρόμοια ανάπτυξη πέτυχαν επίσης και οι ΗΠΑ, αλλά με το αμελητέο ποσοστό του 0,1% του συνολικού μεριδίου αγοράς.
Μάλιστα, ο IEA σχολιάζει ότι: «Κάθε αυτοκίνητο που θα πωλείται παγκοσμίως το 2035 πρόκειται να είναι ηλεκτρικό με βάση τις σημερινές ρυθμίσεις για την ενέργεια, το κλίμα και τη βιομηχανική πολιτική».
Ωστόσο, η πρόβλεψη αυτή δεν λαμβάνει υπόψη τις ισχυρές νέες πολιτικές των τελευταίων μηνών, ιδίως σε Ηνωμένο Βασίλειο και ΕΕ, αλλά και άλλες χώρες που στοχεύουν να επιταχύνουν ακόμη περισσότερο την υιοθέτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Πόσο καλό είναι αυτό για το κλίμα;
Σε πρόσφατη έκθεση, το American Trucking Research Institute (ATRI) πρότεινε ότι τα ηλεκτρικά βαρέα οχήματα μειώνουν τις εκπομπές άνθρακα μόνο κατά 30% σε σχέση με τα αντίστοιχα ντίζελ κατά τη διάρκεια της ωφέλιμης ζωής τους.
Στον αντίποδα, ο IEA εκτιμά ότι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα εκπέμψει το 50% του διοξειδίου του άνθρακα από ένα ντίζελ.
Το Bloomberg πάλι προβλέπει ότι η τρέχουσα χρήση ηλεκτρικών οχημάτων μειώνει την κατανάλωση αργού πετρελαίου στις μεταφορές κατά 1,7 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως -3% της παγκόσμιας ζήτησης μεταφορών– ή την αντίστοιχη ποσότητα με την ημερήσια κατανάλωση μεταφορών της Ιαπωνίας.
Οι πηγές ηλεκτρική ενέργειας διαφέρουν από χώρα σε χώρα. Κίνα και Ινδία βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στον άνθρακα, για παράδειγμα, όταν η Ευρώπη βασίζεται πολύ περισσότερο στις ΑΠΕ αναλογικά.
Η σχετική απόδοση των συστημάτων απόδοσης κίνησης μεταξύ ηλεκτρικών και συμβατικών οχημάτων είναι ένας άλλος παράγοντας.
Π.χ. ένα ηλεκτρικό όχημα θα μετατρέψει το 85% της ισχύος που λαμβάνει από το δίκτυο σε κίνηση, ενώ ένα πολύ αποδοτικό συμβατικό μόλις το 15% του καυσίμου που χρησιμοποιεί.
Κατά συνέπεια, ένα ηλεκτρικό όχημα που κινείται με «κάρβουνο» θα μπορούσε κάλλιστα να εκπέμπει λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα από ένα όχημα ντίζελ.
Με το βλέμμα στο μέλλον
Αναφορικά με τις τρέχουσες κυβερνητικές πολιτικές, ο IEA προτείνει ότι η χρήση ηλεκτρικών οχημάτων θα μειώσει τη ζήτηση αργού πετρελαίου στις μεταφορές κατά 10-12 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα έως το 2035.
Αυτό είναι ισοδύναμη ποσότητα της ημερήσιας ζήτησης μεταφορών στις ΗΠΑ.
Και παρόλο που κάποιοι μπορεί να πουν ότι αυτό δεν είναι αρκετό, αυτές οι προβλέψεις εξακολουθούν να δείχνουν ένα σημαντικό βήμα προς τα εμπρός.
Καθώς οι κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο βελτιώνουν τις πολιτικές τους για το κλίμα και τις μεταφορές, και η ζήτηση της αγοράς για νέα εναλλακτικής ενέργειας οχήματα αρχίζει να αυξάνεται, η βιομηχανία logistics θα αρχίσει να διαδραματίζει μεγάλο ρόλο στη μείωση των παγκόσμιων εκπομπών άνθρακα.