Σε προσωρινή συμφωνία κατέληξαν Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και Συμβούλιο σχετικά με τον πολυσυζητημένο κανονισμό που ορίζει, για πρώτη φορά στα χρονικά και δει στην Ευρώπη, αυστηρά πρότυπα εκπομπών CO2 για τα φορτηγά.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Η σημερινή συμφωνία ακολουθεί τη συμφωνία που επετεύχθη τον περασμένο Δεκέμβριο αναφορικά με τα νέα πρότυπα εκπομπών CO2 για τα αυτοκίνητα και τα ελαφρά φορτηγά στην ΕΕ για την περίοδο μετά το 2020.
Παράλληλα, αποτελούν μέρος των νομοθετικών προτάσεων για την επίτευξη του clean mobility που εισήγαγε η Επιτροπή Juncker, για τον εκσυγχρονισμό του ευρωπαϊκού τομέα κινητικότητας και την προετοιμασία του για την κλιματική ουδετερότητα κατά το β’ μισό του αιώνα.
Σύμφωνα με την παρούσα συμφωνία, οι νέοι κανόνες θα διασφαλίσουν ότι μεταξύ 2025 και 2029, τα νέα φορτηγά θα εκπέμπουν κατά μέσο όρο 15% λιγότερο CO2 σε σύγκριση με τα επίπεδα εκπομπών του 2019.
Από το 2030 και μετά, θα πρέπει υποχρεωτικά να εκπέμπουν 30% λιγότερο CO2 κατά μέσο όρο.
Οι εν λόγω στόχοι είναι δεσμευτικοί, και στους κατασκευαστές φορτηγών που δεν συμμορφώνονται θα επιβάλλεται χρηματική ποινή υπό τη μορφή τιμήματος υπέρβασης εκπομπών.
Η νέα νομοθεσία θα βοηθήσει στην επίτευξη του στόχου εκπομπών των κρατών-μελών, θα προωθήσει την καινοτομία και τις λύσεις καθαρής κινητικότητας, θα ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας και θα τονώσει την απασχόληση, μειώνοντας συνάμα το κόστος κατανάλωσης καυσίμων για τους μεταφορείς και συμβάλλοντας στην καλύτερη ποιότητα του αέρα.
Ο Επίτροπος αρμόδιος για το κλίμα και την ενέργεια Miguel Arias Cañete δήλωσε επ’ αυτού: «Με τα πρώτα κοινοτικά πρότυπα εκπομπών για τα φορτηγά, συμπληρώνουμε το νομικό πλαίσιο για την επίτευξη του ευρωπαϊκού στόχου μείωσης των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 40%.
Το Ευρωκοινοβούλιο και το Συμβούλιο κατέληξαν σε μια φιλόδοξη και ισορροπημένη συμφωνία. Οι νέοι στόχοι και τα κίνητρα θα συμβάλλουν στην αντιμετώπιση των εκπομπών, καθώς και στην εξοικονόμηση καυσίμων για τους μεταφορείς και στον καθαρότερο αέρα για όλους τους Ευρωπαίους.
Για την ευρωπαϊκή βιομηχανία, είναι μια ευκαιρία να αγκαλιάσει την καινοτομία για την επίτευξη της κινητικότητας με μηδενικές εκπομπές και να ενισχύσει περαιτέρω την παγκόσμια ηγετική της θέση στα καθαρά οχήματα».
Η αντιμετώπιση των εκπομπών που προέρχονται από τις οδικές μεταφορές αποτελεί βασικό δομικό στοιχείο των προσπαθειών της ΕΕ να επιτύχει τον στόχο της μείωσης των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 40% έως το 2030, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990.
Όπως σημειώνεται, τα πρότυπα εκπομπών CO2 για τα φορτηγά ολοκληρώνουν το νομοθετικό πλαίσιο της ΕΕ για την επίτευξη του στόχου αυτού. Επίσης, αποτελούν μέρος της συμβολής της ΕΕ στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής στο πλαίσιο της συμφωνίας του Παρισιού και της προτεραιότητας της Επιτροπής Juncker για μια ανθεκτική Ενεργειακή Ένωση και μια προοδευτική πολιτική για την αλλαγή του κλίματος.
Τα επόμενα βήματα
Μετά από αυτή την προσωρινή πολιτική συμφωνία, το κείμενο του κανονισμού θα πρέπει να εγκριθεί επίσημα από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο.
Αφού εγκριθεί τους προσεχείς μήνες, ο κανονισμός θα δημοσιευθεί στην Επίσημη Εφημερίδα της Ένωσης και θα τεθεί αμέσως σε ισχύ.