Συνάντηση εργασίας εφ’ όλης της ύλης των θεμάτων που απασχολούν το τεχνικό κόσμο της χώρας πραγματοποίησαν χθες ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής με τον Πρόεδρο του ΤΕΕ κ. Γιώργο Στασινό, παρουσία του Γενικού Γραμματέα Υποδομών κ. Γιώργου Καραγιάννη.
Στη συνάντηση συζητήθηκαν, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι τεχνικές εταιρείες και γενικότερα οι εργοληπτικές επιχειρήσεις της χώρας, αλλά και οι μελετητικές εταιρείες, παράλληλα με τους στόχους της αναθέρμανσης της οικονομίας και της ανάπτυξης που επιδιώκει η κυβέρνηση.
Ταυτόχρονα, έγινε αναλυτική συζήτηση για τις μεταρρυθμίσεις που ήδη προωθούνται και περιλαμβάνονται στο υπό συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή αναπτυξιακό πολυνομοσχέδιο.
Συγκεκριμένα, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Καραμανλής τόνισε ότι με το νομοσχέδιο που συζητείται στη Βουλή θεσμοθετείται το Εθνικό Μητρώο Υποδομών, που αφενός θα βοηθήσει τόσο στον σχεδιασμό των έργων όσο, κυρίως, στην ορθή και προγραμματισμένη συντήρησή τους και αφετέρου αποτελούσε προγραμματική δέσμευση της Νέας Δημοκρατίας που υλοποιείται μέσα σε λίγους μήνες.
Ο Πρόεδρος του ΤΕΕ κ. Γιώργος Στασινός σημείωσε ότι η δημιουργία του ηλεκτρονικού Εθνικού Μητρώου Υποδομών αποτελεί αίτημα του ΤΕΕ που μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης με τη νομοθέτησή του, σημείωσε ότι η Πολιτεία οφείλει να τρέξει γρήγορα τις διαδικασίες για την υλοποίησή του και εξέφρασε τη διαθεσιμότητα και την τεχνογνωσία του ΤΕΕ για τον σχεδιασμό και λειτουργία του.
Ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών κ. Καραγιάννης τόνισε ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου είναι έτοιμες να προχωρήσουν τάχιστα τις διαδικασίες που προβλέπει το νομοσχέδιο ώστε το έργο δημιουργίας του Μητρώου να ξεκινήσει άμεσα και να αρχίσει να υλοποιείται μέσα στο 2020.
Όλοι οι συμμετέχοντες σημείωσαν ότι πρόκειται για μια μεταρρύθμιση που έχει αργήσει και πρέπει, αμέσως μετά τη ψήφιση του νόμου, να ενημερωθούν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς της διοίκησης που θα κληθούν να συμβάλλουν στην υλοποίησή του.
Επιπλέον, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών και ο Πρόεδρος του ΤΕΕ συζήτησαν αναλυτικά για τους τρόπους αντιμετώπισης των ασυνήθιστα χαμηλών προσφορών στους διαγωνισμούς του δημοσίου για έργα και μελέτες.
Και οι δύο πλευρές σημείωσαν ότι η πρακτική αυτή, ενώ φαίνεται καθόλα νόμιμη, στην πράξη νοθεύει τον ανταγωνισμό και οδηγεί εν τέλει σε κακή ποιότητα έργων και πιθανότατα μεγαλύτερο τελικό κόστος για τους πολίτες.
Συζητήθηκαν συγκεκριμένοι τρόποι που μπορεί να αντιμετωπιστεί, με θεσμικές παρεμβάσεις τόσο στο λεκτικό της νομοθεσίας όσο κυρίως στον τρόπο εφαρμογής της, μέσα από τις σχετικές υπουργικές αποφάσεις και εγκυκλίους του Υπουργείου.
Ο κ. Γιώργος Στασινός μετέφερε αναλυτικά τους προβληματισμούς των φορέων του τεχνικού κόσμου, ενώ ο κ. Κώστας Καραμανλής δεσμεύτηκε ότι το Υπουργείο θα συζητήσει με όλους τους εμπλεκομένους τις τελικές ρυθμίσεις και δεν θα σταματήσει μπροστά σε επιμέρους επιδιώξεις για να διασφαλίσει το δημόσιο συμφέρον.
Παράλληλα, οι συμμετέχοντες συζήτησαν διεξοδικά τους τρόπους για την επιτάχυνση των διαδικασιών ωρίμανσης έργων και μελετών τόσο από φορείς της κεντρικής κυβέρνησης, όσο και από εποπτευόμενους φορείς και την αυτοδιοίκηση.
Ειδικά για το τελευταίο, έγινε αναλυτική συζήτηση για τις αναγκαίες προσαρμογές που χρειάζονται στη νομοθεσία ώστε να προχωρούν πιο γρήγορα οι αναθέσεις από δήμους για την ωρίμανση μελετών, ιδίως ενόψει της ολοκλήρωσης του τρέχοντος ΕΣΠΑ και της απορρόφησης που υπάρχει μέχρι σήμερα.
Ο Πρόεδρος του ΤΕΕ κ. Γιώργος Στασινός πρότεινε στον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστα Καραμανλή τη δημιουργία ειδικού μητρώου πιστοποιημένων μηχανικών, με εχέγγυα ανεξαρτησίας, οι οποίοι θα μπορούν να αναλαμβάνουν την επίβλεψη έργων και μελετών για λογαριασμό δήμων (ή/και φορέων – υπηρεσιών του δημοσίου) που δεν έχουν το αναγκαίο προσωπικό στις τεχνικές τους υπηρεσίες, στα πρότυπα του πετυχημένου θεσμού των ελεγκτών δόμησης.
Επιπλέον, συζητήθηκαν συγκεκριμένοι τρόποι για τη μείωση της γραφειοκρατίας στις αναθέσεις έργων και μελετών, για τις οποίες το Υπουργείο εξετάζει προσαρμογές στη νομοθεσία.
Τέλος, συζητήθηκαν αναλυτικά οι δυνατότητες που υπάρχουν μέσα από τη ψηφιοποίηση του κράτους, που προωθεί η κυβέρνηση, για καλύτερο συντονισμό αλλά και προστιθέμενη αξία τόσο στον δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα.
Στο πλαίσιο αυτό συζητήθηκε όχι μόνο η λειτουργία του Εθνικού Μητρώου Υποδομών, αλλά και η λειτουργία των υφιστάμενων τεχνικών Μητρώων του Υπουργείου Υποδομών.
Κοινή επιδίωξη όλων είναι όλα τα μητρώα να περάσουν σε πλήρη ηλεκτρονική λειτουργία.
Επιπλέον, αναλύθηκε η χρησιμότητα, τα προβλήματα αλλά και οι ευκαιρίες που δημιουργούνται από τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου ηλεκτρονικού πλαισίου για ολόκληρο τον τεχνικό κόσμο, με τη δημιουργία ενιαίου μητρώου των συντελεστών παραγωγής δημοσίων και ιδιωτικών έργων, με διαβάθμιση τεχνικής ευθύνης και αντίστοιχα με τα επαγγελματικά δικαιώματα και προσόντα κάθε κλάδου.