Το Παρατηρητήριο Οδικών Αξόνων Δυτικής Ελλάδας & Πελοποννήσου, μετά από πρόσκληση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Regio), συμμετείχε σε σεμινάριο, το πρώτο αυτού του είδους, με αντικείμενο την παρουσίαση 10 ex-post μελετών που αφορούσαν σε αντίστοιχα μεγάλα συγκοινωνιακά έργα στην Ευρωπαϊκή Ένωση και χρηματοδοτήθηκαν από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ERDF), το Ταμείο Συνοχής (CF) και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Το σεμινάριο διεξήχθη στις 23 Μαρτίου στις Βρυξέλες και συμμετείχαν σε αυτό στελέχη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, εκπρόσωποι των συμβούλων που διενήργησαν τις αξιολογήσεις, καθώς και εκπρόσωποι άλλων φορέων (stakeholders) που συνδέονται με αυτά τα έργα.
Μεταξύ των μελετών που παρουσιάστηκαν συμπεριλαμβανόταν και η αξιολόγηση του έργου της Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου. Είναι αξιοσημείωτο ότι το έργο αυτό, το πρώτο από την Ελλάδα, έλαβε στους περισσότερους δείκτες αξιολόγησης υψηλή βαθμολογία.
Ήταν επίσης το μοναδικό έργο που υλοποιήθηκε με σύμβαση Δημοσίου-Ιδιωτικού τομέα (PPP) και μάλιστα χρησιμοποιήθηκε σε μια περίπτωση ως το πιο πετυχημένο έργο από πλευράς κυβερνητικής διαχείρισης και χρηματοδοτικής επάρκειας.
Το σεμινάριο ήταν σε υψηλό επίπεδο εκπροσώπησης τόσο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής όσο και των άλλων φορέων.
Κατέληξε στα εξής συμπεράσματα:
-Οι ex-post αξιολογήσεις θα συνεχιστούν λόγω του ότι αποτελούν χρήσιμο εργαλείο ελέγχου των προβλέψεων που περιλαμβάνονται στις αρχικές μελέτες κόστους-οφέλους CBA (Cost Benefit Analysis).
-Οι αρχικές μελέτες CBA είναι χρήσιμες υπό τον όρο ότι δε θα γίνονται με καθυστερημένο τρόπο, λίγο πριν ξεκινήσουν τα έργα ή και ακόμα αφού έχουν ξεκινήσει, παράγοντες που οδηγούν σε μεγαλύτερη μεροληψία αισιοδοξίας (optimism bias).
-To Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ERDF) και το Ταμείο Συνοχής (CF) καθώς και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων θα πρέπει να δίνουν στο εξής μεγαλύτερη προσοχή στην παρακολούθηση των έργων εν λειτουργία.
Τελικά, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία έμεινε ικανοποιημένη από τα αποτελέσματα του σεμιναρίου, δήλωσε ότι οι ex-post μελέτες των έργων υποδομής στα ευρωπαϊκά κράτη θα συνεχιστούν, δεδομένου ότι υπάρχουν άλλα 400 έργα που έχουν χρηματοδοτηθεί από την ΕΕ και δεν έχουν αξιολογηθεί μετά τη λειτουργία τους.
Το Παρατηρητήριο εκπροσώπησε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος, ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Πατρών Αθανάσιος Μπέλλας.