«H κυβέρνηση συνεχίζει και με τα έργα το εμπόριο ελπίδας, η μοίρα της ΝΔ είναι να μην τελειώνει ποτέ έργα», ανέφερε, στη Βουλή, ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης κατά τη διάρκεια του νομοσχεδίου για την κατασκευή του βόρειου τμήματος του Ε-65.
Στη συνέχεια της ομιλίας του, ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών επέκρινε την κυβέρνηση για τους χειρισμούς τους στα μεγάλα έργα υποδομών.
Η ομιλία του Χρήστου Σπίρτζη για τον Ε-65
Εμείς δεν είμαστε μεμψίμοιροι, είμαστε χαρούμενοι όταν ένα μεγάλο έργο υποδομής συνεχίζει την πορεία για την ολοκλήρωσή του.
Η κυβέρνηση της ΝΔ έχει υιοθετήσει τη μισή θέση μας. Εμείς και ως κυβέρνηση, και πριν ως αντιπολίτευση και μετά, και όχι μόνο εμείς αλλά και πολλά κόμματα του προοδευτικού κόσμου λέγαμε και λέμε ότι τα έργα δεν ανήκουν σε καμία κυβέρνηση, σε κανένα υπουργό, σε κανένα περιφερειάρχη ή δήμαρχο. Ανήκουν στον ελληνικό λαό που τα πληρώνει. Αυτό είναι το μισό.
Το άλλο μισό που λέγαμε και δεν έχετε υιοθετήσει είναι ότι εμείς ελεγχόμαστε και κρινόμαστε από τον ελληνικό λαό για τη διαφάνεια, την αποτελεσματικότητα και το σεβασμό σε κάθε ευρώ του Έλληνα πολίτη.
Και αυτά θα τα εξηγήσουμε και για τον Ε65 και τα άλλα έργα υποδομών που ακούστηκαν στη συζήτηση. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης πανηγύρισε πριν για την έγκριση του σχεδίου Ελλάδα 2.0 από την Ecofin. Αυτό που περιγράφει, όμως, αυτό το σχέδιο δεν είναι οι αναπτυξιακές ανάγκες της χώρας, είναι οι αναπτυξιακές ανάγκες των μεγάλων εταιρειών. Δεν είναι αναπτυξιακή ανάγκη της χώρας η εξαφάνιση των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων.
Δεν είναι αναπτυξιακή ανάγκη της χώρας η μηδενική στήριξη στις παραγωγικές δομές. Δεν είναι αναπτυξιακή ανάγκη της χώρας μόνο η στήριξη των μεγάλων εταιρειών.
Είπε, επίσης, ο πρωθυπουργός ότι η κυβέρνηση έχει γνώση των ευρωπαϊκών δεδομένων. Αν, όμως, πράγματι είχατε γνώση των ευρωπαϊκών δεδομένων για όλα τα έργα που αναφέρατε, κύριε Μητσοτάκη, δεν θα πηγαίνατε σε πολιτική διαπραγμάτευση. Ποτέ δεν βάλαμε τον Αλέξη Τσίπρα ως πρωθυπουργό, να διαπραγματεύεται με τους επιτρόπους κατά παρέκκλιση των ευρωπαϊκών κανονισμών για να πάρει μία έγκριση. Να ικετεύει για μία έγκριση θα έλεγα, ότι κάνετε εσείς δηλαδή.
Δεν γνωρίζετε ότι τα οδικά έργα στο Ταμείο Ανάκαμψης βαθμολογούνται με 0.0; Το γνωρίζετε πολύ καλά ότι δεν υπήρχε καμία περίπτωση να εγκριθούν οδικά έργα στο Ταμείο Ανάκαμψης.
Πάτε με αλχημείες, δήθεν για την απολιγνιτοποίηση, να εντάξετε εκεί τον Ε65 και τον ΒΟΑΚ. Συνεχίζετε και με τα έργα το εμπόριο ελπίδας. Θα απογοητεύσετε τον ελληνικό λαό, θα φτωχοποιήσετε και τα έργα. Και έχετε μεγάλη ευθύνη για αυτό.
Λέει ο πρωθυπουργός ότι παρακολουθεί την πορεία των εργασιών του Ε65. Θα παραδοθούν τα 14 χιλιόμετρα. Κύριε Καραμανλή, θα έπρεπε να ενημερώσετε τον πρωθυπουργό ότι η σύμβαση που υπήρχε, προέβλεπε ότι 31 Δεκεμβρίου θα παραδινόταν ολόκληρο το έργο.
Φέρατε τροποποίηση για να μην παραδοθεί ολόκληρο το έργο αλλά να παραδοθούν τα πρώτα 14 χιλιόμετρα. Θα ενημερώσετε το κοινοβούλιο γιατί; Το νότιο τμήμα του Ε65 είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με το βόρειο τμήμα του Ε65.
Γιατί λοιπόν δεν το παραδίδετε; 31 Δεκεμβρίου θα παραδώσετε όλο το τμήμα του Ε65; Έχουν ξεκινήσει οι εργασίες στο υπόλοιπο κομμάτι που είναι το δύσκολο; Στη Δομοκό, στις στροφές, εκεί που είναι το επικίνδυνο όπως είπε ο πρωθυπουργός. Όχι. Με ποιανού ευθύνη δεν έχουν ξεκινήσει; Τι κρύβετε; Και πως θα απεμπλέξετε το έργο που έχετε μπλέξει από άλλα πράγματα;
Αντί λοιπόν να καταφεύγετε σε επικοινωνιακά σόου και εμπόριο ελπίδας για το νότιο τμήμα του Ε65, πείτε ότι δεν θα είναι έτοιμο στο τέλος του χρόνου. Το έργο αυτό ήρθε στη Βουλή από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ το 2018, ξεκίνησε το 2019, το επισκεφτήκατε με τον πρωθυπουργό, ούτε σε αυτό το έργο πήγε γούρι η επίσκεψη, διαλύθηκε το σύμπαν, το μισό έργο δεν θα γίνει.
Ρωτάμε: Έχει μπει στην ΕΔΕΛ το νότιο τμήμα γιατί έχει εκτραπεί το χρονοδιάγραμμά του; Έχει σηκώσει η ΕΔΕΛ κίτρινη κάρτα και εγείρει σοβαρές αμφιβολίες για το εμπρόθεσμο της ολοκλήρωσής του; Και ποιο είναι το πρόβλημα που πέσατε εκτός χρονοδιαγράμματος για τα υπόλοιπα 16 χιλιόμετρα και όχι για τα 14; Να δώσετε ξεκάθαρες απαντήσεις.
Ξέρουμε ότι ο παραχωρησιούχος ζητάει αποζημίωση για αλλαγή της χάραξης ενώ η σύμβαση λέει άλλα αλλά πείτε ότι αυτό το λύνετε. Πόσο καιρό θα κάνετε πάλι, δεύτερη φορά μετά το 2013, για να διαφοροποιήσετε τη χάραξη στο συγκεκριμένο σημείο που έχει πρόβλημα;
Πόσο καιρό θα γίνει η τροποποίηση, πόσο καιρό θα πάρει να εγκριθεί η περιβαλλοντική μελέτη, οι απαλλοτριώσεις, για να πείτε πότε θα τελείωσει το έργο, το νότιο τμήμα. Πάλι εμπόριο ελπίδας. Είναι η μοίρα της παράταξης σας να μην τελειώνετε έργα.
Πάει το νότιο τμήμα του Ε65. Πάμε στο βόρειο. Είστε δύο χρόνια κυβέρνηση. Τι έχετε κάνει με τις απαλλοτριώσεις; Τίποτα… Δεν φτάνει που δεν έχετε κάνει τίποτα, δεν φτάνει που θα χρηματοδοτηθεί στο 100% αυτό το έργο από δημόσιο χρήμα, βάζετε και ημερομηνία 9 μήνες για την ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων;
Γιατί δεν θέλετε να ξεπεράσετε την παράδοση των κυβερνήσεων της ΝΔ που επί του κυρίου Σουφλιά είχαν βάλει στις αρχικές συμβάσεις 12 μήνες. Σε 12 μήνες δεν κάνεις απαλλοτρίωση ούτε για να χτίσεις το σπίτι σου. Και τώρα βάζετε 9, Ιούλιο, Αύγουστο τα δικαστήρια δεν λειτουργούν, άρα από Σεπτέμβρη, άρα 7 μήνες. Πάλι αποζημιώσεις.
Η παράδοση της ΝΔ είναι συμβάσεις μαζί με όλο το πλαίσιο για να υπάρχουν στη συνέχεια αποζημιώσεις. Γιατί βάζετε εννέα μήνες, κύριε Καραμανλή; Γιατί φέρνετε την κύρωση σήμερα και δεν περιμένετε να κηρυχθούν οι απαλλοτριώσεις για να φέρετε τη σύμβαση; Ποιος θα πληρώσει αυτά τα χρήματα;
Στο νόμο 4412 του 2016 προβλέπαμε προϋπόθεση για την εκκίνηση διαδικασίας για την ανάθεση δημόσιας σύμβασης, για τον διαγωνισμό δηλαδή, να έχει προηγηθεί η κήρυξη των απαιτούμενων απαλλοτριώσεων.
Το αλλάξατε αυτό. Και το κάνετε για τη διαδικασία εκκίνησης ανάθεσης δημόσιας σύμβασης, έργου ή σύμβασης παραχώρησης έργου να είναι προαπαιτούμενο να έχει συζητηθεί ενώπιον του αρμόδιου δικαστηρίου η αίτηση προσωρινού ή οριστικού καθορισμού αποζημιώσεων. Ούτε αυτό δεν έχετε στη σημερινή σύμβαση. Γιατί βάζετε 9 μήνες;
Δεν σας λένε Κώστα Σουφλιά, αλλά Κώστα Καραμανλή. Δεν μου αρέσει να αναφέρομαι στο τι κόψαμε εμείς από τις αποζημιώσεις που ζητούσαν παραχωρησιούχοι και εργολάβοι. Στους 4 αυτοκινητοδρόμους πάνω από 900 εκατ. ευρώ. Τα ίδια είχαν γίνει με τον Ε65 το 2013, πάλι τροποποίηση. Έχετε εθιστεί στον παλαιοκομματισμό, όπως κάνατε την παλιά εθνική οδό, το ’50, στο όριο του οικοπέδου.
Τα στοιχεία είναι εδώ, το βόρειο τμήμα του Ε65 κατατέθηκε στην Ευρ. Επιτροπή το Μάρτιο 2019 και κάνατε 2 χρόνια να πάρετε την έγκριση και πέρασαν 7 μήνες για να έρθει από το Υπουργείο στη Βουλή.
Μια παράκληση κ. Καραμανλή να βάλετε στο βόρειο τμήμα του Ε65 το δρόμο για τη Δεσκάτη, αφού πήραμε την κανονική χάραξη και όχι του «Μετσόβου».
Ακούσαμε τον πρωθυπουργό να λέει ότι όλη η Ελλάδα είναι ένα εργοτάξιο. Μιλούσατε για το έργο σύμβολο, τη μεγάλη ανάπλαση, το εμβληματικό έργο για την Αθήνα: το Ελληνικό, που δεν έχει μπει ούτε σκαλιστήρι μέσα. Από μεγάλη ανάπλαση κατάντησε μεσιτικό γραφείο πώλησης διαμερισμάτων.
Ένα διαγωνισμό δεν μπορέσατε να ολοκληρώσετε για το καζίνο ενώ λέγατε ότι θα τα λύνατε όλα την 1η εβδομάδα. Ποιος είναι ο λόγος που η ΛΑΜΔΑ υπέγραψε χωρίς το καζίνο; Ενώ μέσω των θεσμών πίεζε αφόρητα και την κυβέρνηση Σαμαρά και την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Τότε έλεγε ότι αν δεν γίνει ο διαγωνισμός για το καζίνο δεν θα υπογράψω.
Από εμβληματικό έργο κατάντησε να πουλάμε διαμερίσματα με θέα τη θάλασσα. Άλλο εμπόριο ελπίδας, ο Θεσσαλονίκη-Έδεσσα. Τέσσερα χρόνια δεν μπορέσατε να κάνετε τις απαλλοτριώσεις. Ποτέ δεν θα γίνει.
Περιφερειακή Θεσσαλονίκης. Μου θυμίζει την υποθαλάσσια Θεσσαλονίκης.
Μετρό Θεσσαλονίκης. Βγάζετε τα αρχαία Βυζαντινής και Ρωμαϊκής περιόδου. Από κάτω έχει της Ελληνιστικής, τι θα κάνετε; Άλλα 10 χρόνια θα πρέπει να περάσουν; 2 χρόνια τώρα δεν έχετε βάλει ένα μέτρο καλώδιο. Και έχετε μούτρα και μιλάτε. Βέβαια έχετε φέρει τα λεωφορεία της Λειψίας στη Θεσσαλονίκη και «δεν έχει πρόβλημα» η πόλη.
Άλλο έργο. Γραμμή 4. Εκεί πρέπει να κάνετε την αυτοκριτική σας γιατί όταν εμείς βγάλαμε το διαγωνισμό, μας καταγγέλλατε ότι η γραμμή είναι κουτσή. Θυμηθείτε τι λέγατε και κάντε την αυτοκριτική σας.
Πάμε στην υποθαλάσσια της Σαλαμίνας, το τρέχετε με γοργούς ρυθμούς, στην παράκαμψης της Χαλκίδας με πιο γοργούς ρυθμούς, στο Πάτρα-Πύργος ενημερώστε τον κ. Μητσοτάκη ότι ο γνωστός που λέει δεν πήρε κανένα και ενημερώστε τον ότι δε θα τον τελειώσετε. Άλλη κυβέρνηση προοδευτική θα τα τελειώσει αυτά τα έργα κ. Καραμανλή. Μην κάνετε εμπόριο ελπίδας.
Τελειώνω με ένα έγκλημα ακόμη: Αττική Οδός. Δεν έγινε ο έλεγχος; Έληξε ή δεν έληξε η σύμβαση; Γιατί τη δώσατε στο ΤΑΙΠΕΔ; Γιατί φτιάξατε πλαίσιο-παράνομο κιόλας, έξω από την ευρωπαϊκή νομοθεσία- το ΤΑΙΠΕΔ να είναι αναθέτουσα αρχή;
Γιατί βάζετε ως δημόσιο έργο την επέκταση της Κύμης για να την κάνετε δώρο σε όποιον κερδίσει τον διαγωνισμό της υπάρχουσας Αττικής Οδού;
Είμαστε πραγματικά πιστοί σε αυτό που λέγαμε και πριν ως κυβέρνηση και που λέγαμε και πιο πριν ως αντιπολίτευση, που λέμε σήμερα ως αξιωματική αντιπολίτευση, που λέμε αύριο ως προοδευτική κυβέρνηση: τα έργα δεν ανήκουν σε καμία κυβέρνηση, κανέναν υπουργό, Περιφερειάρχη ή Δήμαρχο.
Ανήκουν στον ελληνικό λαό που τα πληρώνει. Αλλά θα σας ελέγξουμε μέχρι τελευταία στιγμή και για τη διαφάνεια και για τη αναποτελεσματικότητά σας και για το κάθε ευρώ του Έλληνα πολίτη που δαπανάτε με τον τρόπο που δαπανάτε.