Ψηφίστηκε, κατά πλειοψηφία, από την Ολομέλεια της Βουλής το σχέδιο νόμου του υπουργείου Μεταφορών για το νέο σύστημα χορήγησης αδειών οδήγησης οχημάτων.
Υπέρ του νομοσχεδίου, με τίτλο «Δοκιμασία προσόντων και συμπεριφορές υποψηφίων οδηγών και οδηγών για τη χορήγηση διπλώματος οδήγησης και άλλες διατάξεις», ψήφισαν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και της ΔΗΣΥ.
Η ΝΔ και η Χρυσή Αυγή το καταψήφισαν, ενώ το ΚΚΕ και η Ένωση Κεντρώων ψήφισαν «παρών».
Στο νομοσχέδιο εγκρίθηκαν και δύο ακόμα τροπολογίες που προβλέπουν ρυθμίσεις για την κυκλοφορία φορτηγών και ρυμουλκούμενων οχημάτων και προσλήψεις, μέσω ΑΣΕΠ, σε ΟΑΣΘ και ΟΣΕ.
Ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης υπεραμύνθηκε του νομοθετήματος, τονίζοντας ότι «έπειτα από πολλές δεκαετίες επιτυγχάνεται μέσα από το νομοσχέδιο η τροποποίηση ενός αναχρονιστικού συστήματος που όλοι οι πολίτες γνώριζαν τη διαβλητότητα του».
Από την πλευρά της, η αξιωματική αντιπολίτευση έκανε λόγο για απαράδεκτο, μη εφαρμόσιμο και προβληματικό νομοσχέδιο, που μετακυλύει τα προβλήματα.
«Αυτή η μεταρρύθμιση, είναι στο πλαίσιο ενός ολιστικού σχεδίου για να προχωρήσουμε σε μια νέα εποχή οδικής ασφάλειας», υποστήριξε ο υπουργός Μεταφορών.
Παράλληλα, μίλησε για δύο άξονες της μεταρρυθμιστικής αυτής προσπάθειας, της οποίας ο πρώτος αφορά τις υποδομές στο εθνικό οδικό δίκτυο της χώρας και ο δεύτερος την οδική ασφάλεια.
Όπως είπε ο κ. Σπίρτζης, την επόμενη εβδομάδα ολοκληρώνονται οι διαγωνιστικές διαδικασίες για τον οδικό άξονα Πάτρα-Πύργος, ενώ έκανε λόγο για συνολικά έργα οδικής ασφάλειας, ύψους 500 εκατ. ευρώ.
Αναφερόμενος ειδικότερα στον άξονα οδικής ασφάλειας, μίλησε για τη δημιουργία εκπαιδευτικής ύλης και ηλεκτρονικής πλατφόρμας ενημέρωσης και εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών -που ήδη εφαρμόζεται πιλοτικά στα σχολεία- καθώς και αλλαγή του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ώστε αυτός από εισπρακτικού χαρακτήρα να μετατραπεί σε συμμόρφωση και εκπαίδευση των πολιτών.
Ο κ. Σπίρτζης χαρακτήρισε τομές του νομοσχεδίου, τις κάμερες και τα μικρόφωνα εντός αιθουσών εξέτασης και οχημάτων, όπως και την ηλεκτρονική κλήρωση με την οποία καθορίζεται το ζευγάρι εξεταζόμενου και εξεταστή, τις πειθαρχικές ποινές και τα πρόστιμα που φθάνουν ως και τις 6.000 ευρώ για εξεταστές και σχολές οδηγών καθώς και ότι θεσμοθετείται η συνοδευόμενη οδήγηση για τους 17άρηδες.
Ακόμα, διαβεβαίωσε ότι μέχρι τον Οκτώβριο θα έχει ολοκληρωθεί το ηλεκτρονικό σύστημα οπότε και θα εφαρμοστεί κι έτσι «θα μπει τέλος στο πλυντήριο αδειών οδήγησης».
Ο κ. Σπίρτζης επιτέθηκε στη ΝΔ κατηγορώντας τη για λαϊκισμό και τόνισε ότι αντιδρά και σπεκουλάρει για τις προϋποθέσεις ανανέωσης της άδειας σε οδηγούς άνω των 74 ετών, όταν αυτή η διάταξη ψηφίστηκε τον περασμένο Μάρτιο.
«Εσείς οικοδομείτε σε μηχανισμούς δούνε και λαβείν για την παραγωγή της πολιτικής σας. Εμείς δεν φοβόμαστε να κάνουμε τομές και να τα βάλουμε με τα συμφέροντα, τον λαϊκισμό και τον παλαιοκομματισμό σας. Θα συνεχίσουμε να χτυπάμε τα κυκλώματα του παλαιοκομματισμού που έχετε στήσει εδώ και δεκαετίες.
Ό,τι και να κάνετε κύριοι της ΝΔ η μεγάλη προοδευτική παράταξη θα νικήσει και τον παλαιοκοματισμό και τις ακροδεξιές εκδοχές του. Δεν θα τα καταφέρετε και θα είστε μόνιμα στα έδρανα της αντιπολίτευσης», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ρυθμίσεις για την κυκλοφορία φορτηγών και ρυμουλκούμενων οχημάτων
Στο νομοσχέδιο ψηφίστηκε και η τροπολογία των υπουργών Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου και Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη με την οποία προβλέπονται:
Ρυθμίσεις για την κυκλοφορία φορτηγών και ρυμουλκούμενων οχημάτων:
Ειδικότερα:
-Επιτρέπεται η θέση σε κυκλοφορία περισσότερων του ενός ρυμουλκούμενων ή ημιρυμουλκούμενων για κάθε ρυμουλκό ι.χ. σύμφωνα με υπουργική απόφαση.
-Καταβάλλεται εφάπαξ εισφορά υπέρ του Δημοσίου που ορίζεται στο ποσό των 0,05 ευρώ ανά χιλιόγραμμο και μπορεί να αναπροσαρμόζεται με υπουργική απόφαση, για τη θέση σε κυκλοφορία κάθε ρυμουλκούμενου πέραν του πρώτου, με το οποίο τέθηκε σε κυκλοφορία και το ρυμουλκό.
-Επίσης, προβλέπεται ότι σε περίπτωση ανανέωσης άδειας οδήγησης, με χρονικό περιορισμό για ιατρικούς λόγους πριν από τη συμπλήρωση του 65ου έτους της ηλικίας, δεν καταβάλλονται το ποσό των 50 ευρώ ανανέωσης δικαιώματος οδήγησης καθώς και το πάγιο τέλος χαρτοσήμου και η εισφορά υπέρ τρίτων.
Στην ίδια τροπολογία προβλέπεται ακόμα ότι, με Κοινή Υπουργική Απόφαση καθορίζονται:
-Οι διοικητικές κυρώσεις για τις παραβάσεις της εθνικής και ευρωπαϊκής νομοθεσίας στην περίπτωση που διαπράττονται με φορτηγά, ρυμουλκούμενα και ημιρυμουλκούμενα οχήματα
-Τα μέτρα περιορισμού της κυκλοφορίας φορτηγών αυτοκινήτων στο οδικό δίκτυο της χώρας.
Τέλος, προβλέπεται ότι στους πόρους της Ανώνυμης Εταιρείας «ΑΝΑΠΛΑΣΗ ΑΘΗΝΑΣ ΑΕ» περιλαμβάνονται εφεξής και η επιχορήγηση από τον τακτικό προϋπολογισμό του υπουργείου Μεταφορών και όχι μόνο επιχορήγηση από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Ο υπουργός Μεταφορών έκανε δεκτή και τροπολογία του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτη Βαρδάκη για προσλήψεις οδηγών και μηχανοδηγών, μέσω ΑΣΕΠ, για την κάλυψη άμεσων αναγκών σε ΟΑΣΘ και ΟΣΕ.
Αναλυτικά, η ομιλία του υπουργού Μεταφορών στην Ολομέλεια της Βουλής έχει ως εξής:
Κατ’ αρχάς, αξιότιμοι κύριοι και κύριες συνάδελφοι, θα ήθελα να κάνω ένα σχόλιο σε σχέση με όσα ακούστηκαν όχι για το σχέδιο νόμου, αλλά για τα γενικότερα πολιτικά ζητήματα. Απευθύνομαι κυρίως στους συναδέλφους που ανήκουν στην από εδώ μεριά του λόφου, στον προοδευτικό, στον δημοκρατικό κόσμο της χώρας, όχι στη Νέα Δημοκρατία.
Επειδή αρκετοί από εμάς προέρχονται από το Πανελλήνιο Σοσιαλιστικό Κίνημα, άλλοι από το ΚΚΕ Εσωτερικού, άλλοι από το ΚΚΕ, εμείς έτσι όπως μεγαλώσαμε στην εφηβεία μας, στη συνέχεια στους μαζικούς χώρους, στο αμφιθέατρο, στο συνδικαλισμό, με τα στελέχη, με τους ανθρώπους που πίστευαν στην αριστερά, με τις διάφορες εκδοχές της, είχαμε μάθει να συνεργαζόμαστε. Συνεργαζόμασταν στη γειτονιά, στους συλλόγους νέων, στα δεκαπενταμελή συμβούλια, στα αμφιθέατρα, στο Τεχνικό Επιμελητήριο, στους επιστημονικούς συλλόγους.
Έτσι, μου είναι ιδιαίτερα παράξενο και περίεργο στα αυτιά μου, να καταγγέλλουν ανθρώπους οι οποίοι προέρχονται από αυτόν τον χώρο, που είναι κομμάτι της αριστεράς και συνεργάζονται με τα άλλα κομμάτια της αριστεράς -γιατί σε όλες τις κρίσιμες ιστορικές στιγμές για τη χώρα ο προοδευτικός κόσμος έκανε μέτωπα και στην κοινωνία και μέσα στο Κοινοβούλιο και πριν από τη δικτατορία και μετά τη δικτατορία- και κάποιοι να κάνουν μέτωπο με τη Νέα Δημοκρατία σήμερα και μάλιστα με τις ακροδεξιές εκδοχές της. Αυτό είναι κάτι που το λαμβάνουν υπόψη τους οι προοδευτικοί πολίτες και θα το αξιολογήσουν στη συνέχεια.
Και καταλαβαίνω, βέβαια, και τον πανικό της Νέας Δημοκρατίας, όταν βλέπει ότι αυτό το μέτωπο των προοδευτικών δυνάμεων έχει απήχηση στην κοινωνία. Καταλαβαίνει ότι μια σταθερή δύναμη, όπως είναι ο ΣΥΡΙΖΑ, με τομές, με πραγματικές μεταρρυθμίσεις στην ελληνική κοινωνία, θα προχωρήσει και θα βρει αντίκρισμα στην πλειοψηφία των δυνάμεων του ελληνικού λαού.
Πάμε τώρα στο σχέδιο νόμου.
Αξιότιμοι κύριοι συνάδελφοι, συζητάμε σήμερα, έπειτα από πολλές δεκαετίες, την τροποποίηση ενός αναχρονιστικού συστήματος εξετάσεων για τις άδειες οδήγησης. Ένα σύστημα που κάθε πολίτης γνωρίζει ότι είναι διαβλητό.
Γνωρίζει ότι την πρώτη φορά που οι νέοι της χώρας, κάθε νέος και κάθε νέα, έρχονται σε επαφή με τις δημόσιες υπηρεσίες σε μια δράση που περιμένουν με λαχτάρα, για να μπορούν να οδηγήσουν ένα αυτοκίνητο, να δίνεται η τακτική, η παιδεία, η «διέξοδος» όχι του να είναι καλοί οδηγοί, όχι να έχουν γνώσεις για την οδική ασφάλεια, αλλά να λαδώσουν, να δώσουν μίζα, για να αποκτήσουν την άδεια οδήγησης.
Είναι η πρώτη κύρια επαφή με τις δημόσιες υπηρεσίες στις Περιφέρειες και είναι γνωστές οι τραγικές συνέπειες, με απώλειες ανθρώπινων ζωών, με βαριά ατυχήματα που σημαδεύουν όλη τη ζωή των συμπολιτών μας που έχουν τύχει να βιώσουν τέτοιες ανεπιθύμητες καταστάσεις.
Θα ήθελα, πριν τοποθετηθώ για το σχέδιο νόμου, να αναφέρω στο Σώμα το ολοκληρωμένο, το ολιστικό σχέδιο και τις θεσμικές παρεμβάσεις, τις αλλαγές που έχουν υλοποιηθεί για να προχωρήσουμε σε μια νέα εποχή και στα ζητήματα οδικής ασφάλειας. Να περιορίσουμε στο μικρότερο επίπεδο τις απώλειες των ανθρώπινων ζωών, τον ανθρώπινο πόνο, από τα βαριά, σοβαρά ατυχήματα, τους τραυματισμούς και τις συνέπειες που ακολουθούν στη ζωή των συμπολιτών μας.
Σε αυτήν την κατεύθυνση προχωρήσαμε και προωθήσαμε δύο κύριες ενότητες: Η πρώτη ενότητα αφορά τις υποδομές στο εθνικό οδικό δίκτυο της χώρας και στο επαρχιακό σε συνεργασία με τις Περιφέρειες. Είναι ενδεικτική η κατακόρυφη μείωση των ατυχημάτων στους δρόμους που ολοκληρώθηκαν και που έχουν παραδοθεί και είναι βαθιές οι πληγές των ατυχημάτων -τις θυμόμαστε όλοι- στα Τέμπη, στην ΠΑΘΕ, στο Αντίρριο – Γιάννενα, στην Κορίνθου – Πατρών, στην Κορίνθου – Τρίπολης και Καλαμάτας.
Η προσπάθεια βελτίωσης των υποδομών με νέα οδικά έργα συνεχίζεται, είτε με νέους αυτοκινητόδρομους είτε με έργα βελτίωσης των χαρακτηριστικών προδιαγραφών των αυτοκινητοδρόμων.
Να πούμε ότι την επόμενη εβδομάδα, απ’ ό,τι γνωρίζω, έχουν σταλεί από το υπουργείο και έρχονται οι διαγωνιστικές διαδικασίες για την ενημέρωση της αρμόδιας επιτροπής της Βουλής, του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα – Πύργος.
Σε εξέλιξη είναι οι διαγωνιστικές διαδικασίες για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης και θα ολοκληρωθούν σύντομα. Έχουν προβλεφθεί μια σειρά από έργα για το κλείσιμο του δαχτυλιδιού της Πελοποννήσου, για τον Δράμα – Αμφίπολη, για πολλά άλλα.
Και δράσεις οδικής ασφάλειας, μιας και έχουμε συζητήσει και με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα να τρέξει ένα πρόγραμμα 500 εκατ. ευρώ σε όλη την Ελλάδα, στα επικίνδυνα σημεία που έχουν εντοπιστεί από το υπουργείο, από μελέτες που έχουν γίνει και που εκκρεμούσαν μία δεκαετία και πλέον.
Η δεύτερη κατηγορία δράσεων αφορούν το πλαίσιο της οδικής ασφάλειας, της παιδείας όλων μας, της οδηγικής μας συμπεριφοράς, του πολιτισμού μας. Συγκεκριμένα τα τελευταία τέσσερα χρόνια φτιάχτηκαν βιβλία, εκπαιδευτική ύλη, ηλεκτρονικά διαδικτυακά προγράμματα, για να εισαχθούν μαθήματα σε όλες τις τάξεις του δημοτικού σχολείου. Δημιουργήθηκε ηλεκτρονική πλατφόρμα για την εκπαίδευση των δασκάλων. Αυτά τρέχουν πιλοτικά. Δεν θα γίνουν. Έγιναν.
Αλλάξαμε τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας με μεγάλες τομές, που μετατρέπουν τον ΚΟΚ από έναν Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας εισπρακτικής κατεύθυνσης, που δεν απέδωσε όλα αυτά τα χρόνια, σε έναν Κώδικα που να μας εκπαιδεύει, να δίνει σε όλους μας το σήμα σεβασμού στη ζωή και την υγεία των συμπολιτών μας. Δεν έχουμε τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας για να τιμωρεί εισπρακτικά τον πολίτη. Τον έχουμε, για να καταλαβαίνει ο καθένας από εμάς ότι μια δράση του είναι η ζωή, η καθημερινότητα, ο πολιτισμός, η υγεία του συμπολίτη και της κοινωνίας μας.
Με το σχέδιο νόμου που συζητάμε προχωράμε στους στόχους μας, σε ένα προοδευτικό παράδειγμα ενός κράτους που εξελίσσεται και κινητοποιεί την αλλαγή των κοινωνικών προτύπων και συμπεριφορών, έναν νέο κοινωνικό κώδικα αξιών, το ανθρώπινο δυναμικό και τις δεξιότητες που πρέπει να έχει, για να αντέξει μια μεταρρύθμιση στον χρόνο, την πρόληψη, τον έλεγχο, για να διασφαλιστεί η ορθή εφαρμογή αυτού του εγχειρήματος.
Συζητάμε σήμερα για το νέο σύστημα δοκιμασιών προσόντων και συμπεριφοράς υποψηφίων οδηγών και περιλαμβάνονται σε αυτό το σχέδιο νόμου πολλές και μεγάλες τομές.
Η πρώτη είναι ότι αλλάζει το σώμα που διενεργεί τις εξετάσεις. Σήμερα δεν έχουμε ειδικούς εξεταστές. Οι Περιφέρειες βάζουν έναν υπάλληλο από όλες τις υπηρεσίες που υπάρχουν. Δεν έχουμε ένα σώμα που είναι εκπαιδευμένο, είναι καταρτισμένο, έχει τις άδειες οδήγησης. Σήμερα ένας εξεταστής για έναν επαγγελματία οδηγό σε λεωφορείο, σε βαρύ όχημα, σε φορτηγό, σε νταλίκα δεν έχει ο ίδιος την άδεια οδήγησης και είναι περήφανη η Νέα Δημοκρατία γι’ αυτό. Λέει «πάτε να αλλάξετε αυτό το φοβερό σύστημα».
Η δεύτερη τομή είναι η πραγματοποίηση των ειδικών δοκιμασιών χωρίς την παρουσία του εκπαιδευτή μέσα στο εκπαιδευτικό όχημα. Είναι προφανές το γιατί. Ρώτησε εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας αν η συναλλαγή γίνεται μέσα στο όχημα. Θα μας πουν οι ειδικοί που γίνεται η συναλλαγή και όσοι έχουν υπηρετήσει αυτό το σύστημα και όσοι υπερασπίζονται ακόμη και σήμερα αυτό το σύστημα, όταν κάθε πολίτης ξέρει τι ακριβώς γίνεται.
Το τρίτο είναι η καινοτομία της διαδικασίας διενέργειας των δοκιμασιών προσόντων και συμπεριφοράς όλων των κατηγοριών αδειών οδήγησης χωρίς την παρουσία των εκπαιδευτών και στα επαγγελματικά οχήματα.
Το τέταρτο είναι η καθιέρωση υποχρεωτικής ασφαλιστικής κάλυψης έναντι του κυρίου και κατόχου του οχήματος. Λένε ότι οι ασφάλειες δεν θα δώσουν κάλυψη, γιατί δεν έχουν τέτοιο ασφαλιστικό προϊόν. Γιατί; Οι εξεταστές θα έχουν τα ίδια προσόντα που έχουν και οι δάσκαλοι οδήγησης, οι εκπαιδευτές. Γιατί δεν θα δώσουν; Δεν το καταλαβαίνει, δεν το αντιλαμβάνεται κανείς. Σήμερα γιατί δίνουν;
Η πέμπτη τομή είναι η δυνατότητα διενέργειας των ειδικών δοκιμασιών κάνοντας χρήση ηλεκτρονικού συστήματος αυτόματης καταγραφής των δεδομένων και των διαδικασιών και αυτόματη εξαγωγή των αποτελεσμάτων.
Η έκτη τομή είναι η διαμόρφωση συστήματος εποπτείας και ελέγχου των εκπαιδευτών που διενεργούν τις θεωρητικές εξετάσεις. Ακούσατε τι γινόταν στον Πειραιά, πόσες άδειες οδήγησης είχαν δοθεί χωρίς να έχουν δώσει θεωρητικές εξετάσεις. Είναι προς τιμήν της περιφέρειας Αττικής και της Περιφερειάρχη που οι υπηρεσίες της αποκάλυψαν αυτό το κύκλωμα.
Η έβδομη τομή είναι η δυνατότητα για ανάληψη ενεργειών διόρθωσης και βελτίωσης του εξεταστικού έργου, της επανεκπαίδευσης αυτών των ανθρώπων του σώματος, της επαναδιαπίστευσης, της προσωρινής ή οριστικής απομάκρυνσης αν διαπιστώσουμε άλλες διαδικασίες, που ζούμε σήμερα.
Η όγδοη τομή είναι η συνεχής αξιολόγηση των εκπαιδευτών και των εξεταστών.
Η ένατη τομή είναι η δημιουργία ειδικών διαμορφωμένων χώρων ή πιστών για τη διενέργεια των ειδικών δοκιμασιών. Μας λένε «πού θα βρουν τα λεφτά και τους χώρους οι Περιφέρειες;». Να σας πω εγώ πρόχειρα σε όλη την Ελλάδα. Τρία στρατόπεδα έχουν δοθεί στη Θεσσαλονίκη. Από ένα σε κάθε μεγάλο αστικό κέντρο. Και στην Αθήνα. Πού θα βρεθούν τα χρήματα για να γίνουν αυτά τα πάρκα κυκλοφοριακής αγωγής, που θα γίνονται εκεί οι εξετάσεις; Θα βρεθούν από το παράβολο που προβλέπεται μέσα στο σχέδιο νόμου. Το ένα τρίτο του παραβόλου πηγαίνει στις Περιφέρειες για δράσεις οδικής ασφάλειας και για πίστες. Είναι καθαρό ότι αυτοί οι χώροι είναι ευθύνη των Περιφερειών και λειτουργούν με ευθύνη των Περιφερειών. Είναι δημόσιες.
Η δέκατη τομή είναι η δημιουργία ενιαίου πληροφοριακού συστήματος. Γίνεται κριτική. Λέτε «πότε θα κάνετε τα ηλεκτρονικά συστήματα, είναι ανεφάρμοστος ο νόμος». Τα ίδια μας έλεγαν και για τα άλλα σχέδια νόμου και για τα άλλα ηλεκτρονικά συστήματα και στα δημόσια έργα. Λειτουργούν όλα. Μας ρώτησαν και γι’ αυτά που προβλέπονται στο νόμο 4530. Ήδη η πρώτη ηλεκτρονική πλατφόρμα έχει παραδοθεί στο Υπουργείο και τις επόμενες μέρες θα μπει σε λειτουργία.
Η ενδέκατη τομή είναι η διαμόρφωση μηχανισμού επιβολής κυρώσεων.
Η δωδέκατη τομή είναι η θέσπιση δυνατότητας σε υποψήφιους οδηγούς στην ηλικία των 17 ετών να οδηγούν οχήματα με συνοδό.
Η δέκατη τρίτη τομή είναι η απαλοιφή της εξαίρεσης καταβολής παραβόλου σε περίπτωση έκδοσης αντιγράφου άδειας οδήγησης.
Η δέκατη τέταρτη τομή έχει να κάνει με την αναμόρφωση του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου του Σώματος Επιθεωρητών Ελεγκτών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Η δέκατη πέμπτη τομή -είναι μεγάλη τομή- είναι η θεσμοθέτηση διαδικασιών ανάπτυξης, έγκρισης, υλοποίησης και παρακολούθησης των σημείων βιώσιμης αστικής κινητικότητας, που επιτέλους θα ξέρουμε μέσα στα αστικά κέντρα πώς συνδυάζονται όλες οι μεταφορές, για να ξέρουν και οι πολίτες.
Η δέκατη έκτη τομή, που είχε μνημονεύσει και το ΚΚΕ, είναι για το ανώτατο όριο στον ημερήσιο χρόνο μηχανοδήγησης. Θέλω να κάνω μια διευκρίνιση εδώ. Δεν λέει η διάταξη ότι μπορούν να κάνουν διάλειμμα μετά τη μείωση των ωρών που προβλέπουμε. Είναι και μέσα στον κανονισμό των μηχανοδηγών αυτό. Αυτό που λέει είναι ότι κάνουν υποχρεωτικά μισή ώρα διάλειμμα, μέσα στο μέγιστο χρόνο που μπορούν οι άνθρωποι αυτοί να δουλεύουν, για να έχουμε κι εκεί ασφάλεια στις σιδηροδρομικές μεταφορές.
Πιστεύω ότι είναι κοινός τόπος όλων των πολιτών, όλης της κοινωνίας, εκτός Νέας Δημοκρατίας, και γι’ αυτό και η στάση κομμάτων της Αντιπολίτευσης που διαφωνούν πιθανά με τη γενικότερη, αν θέλετε φιλοσοφία, ή με την πολιτική της Κυβέρνησης, σε αυτό το σχέδιο νόμου ψηφίζουν «παρών» -και δεν μιλάω μόνο για το ΚΚΕ, μιλάω και για την Ένωση Κεντρώων- ή ψηφίζουν επί της αρχής, όπως το ΚΙΝΑΛ.
Μόνο η Νέα Δημοκρατία δεν καταλαβαίνει την αναγκαιότητα να αλλάξουμε το σύστημα εξετάσεων για τις άδειες οδήγησης και το χαρακτηρίζει και αποσπασματικό. Να θυμίσω, λοιπόν: Κάθε Υπουργός της Νέας Δημοκρατίας, -και όχι μόνο- σε κάθε προεκλογική περίοδο, σε κάθε παραλαβή που έκανε στο Υπουργείο, εξήγγειλε εδώ και τριάντα χρόνια την αλλαγή του συστήματος εξετάσεων.
Κύριοι της Νέας Δημοκρατίας, δεν το τολμήσατε. Δεν τολμήσετε να τα βάλετε με τους μηχανισμούς τους παλαιοκομματισμού σας. Δεν τολμήσατε και δε θα τολμήσετε ποτέ, πρώτον, γιατί δε θα σας δοθεί η ευκαιρία, αλλά και γιατί είστε εσείς που οικοδομήσατε -και γενικότερα στη χώρα και κυρίως στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών- μηχανισμούς δούναι και λαβείν για την πολιτική αναπαραγωγή σας. Και ιδιαίτερα στις Νομαρχίες και στις Περιφέρειες στη συνέχεια. Τι να θυμηθεί κανείς; Να θυμηθεί τον ΟΑΣΘ; τα πλαστά εισιτήρια; τα ΚΤΕΟ; τις νέες νεοφιλελεύθερες καινοτομίες σας; τα αστικά ΚΤΕΛ που ήσασταν έτοιμοι να εξοντώσετε; τα ταξί που ήσασταν έτοιμοι να εξοντώσετε; Τι να πρωτοθυμηθούμε;
Εμείς, δε φοβόμαστε να κάνουμε τομές. Δε φοβόμαστε να τα βάλουμε με συμφέροντα. Δε φοβόμαστε να τα βάλουμε με τον λαϊκισμό σας και τον παλαιοκομματισμό σας. Εμείς θα προχωρήσουμε τομές και μεταρρυθμίσεις.
Και θα πάω να απαντήσω σε ένα-ένα τα σημεία της κριτικής της Νέας Δημοκρατίας. Μίλησε ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας για προβληματικές ρυθμίσεις. Καλά, αυτό μας το λένε σε κάθε σχέδιο νόμου. Διαψεύδονται από τη ζωή. «Κι αν δεχτεί κάποιος ότι υπάρχει διαφθορά;». είπε ο κ. Κατσανιώτης. Γιατί δεν το ξέρει… κανείς ότι υπάρχει διαφθορά σε αυτόν τον χώρο…. Αφού δε το δέχεστε, κύριε Κατσανιώτη, να σας διαβάσω το ενημερωτικό σημείωμα της Διεύθυνσης Εσωτερικών Υποθέσεων της Ελληνικής Αστυνομίας. Κάθεται πίσω σας κι ένας Βουλευτής που έχει υπηρετήσει την Ελληνική Αστυνομία:
Παράβαση καθήκοντος και δωροληψία υπαλλήλων. Έχουν να κάνουν με την Περιφερειακή Ενότητα Κέρκυρας, σχετικά με τις πρακτικές και θεωρητικές εξετάσεις υποψηφίων οδηγών όλων των κατηγοριών. Εδώ δεν έδιναν θεωρητικές εξετάσεις, τους περνούσαν έτσι! Λέει αναλυτικά ότι υπήρχαν πάρα πολλοί υποψήφιοι αλλοδαποί, ορισμένοι εκ των οποίων αγνοούσαν πλήρως να γράφουν και να διαβάζουν ελληνικά! Κατέθεσαν ότι είχαν δώσει στο παρελθόν σε υπαλλήλους της Διεύθυνσης Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφερειακής Ενότητας Κέρκυρας, μέσω σχολών οδηγών Κέρκυρας στις οποίες είχαν απευθυνθεί, ένα ποσό που κυμαινόταν από 400 έως 1.300 ευρώ. Και λέει αναλυτικά τον τρόπο που κάποιος που δεν ήξερε καν να μιλάει ή να γράφει ελληνικά, περνούσε τις εξετάσεις. Τρομερό. Δεν υπάρχει τίποτα! Λέει από κάτω ποιοι το έχουν παραδεχτεί, ποιοι έχουν ομολογήσει. Σε λίγο στην Κέρκυρα δεν θα μπορεί να βγει άδεια οδήγησης, επειδή είναι …περιορισμένο, κατά τη γνώμη σας το φαινόμενο.
Στη συνέχεια έχει μια άλλη υπόθεση: Εξάρθρωση εγκληματικής οργάνωσης και τριών συμμοριών που δραστηριοποιούνταν στην έκδοση αδειών οδήγησης κλπ. Λέει τα ονόματα, τα πάντα, τι γινόταν εδώ. Εδώ ήταν από ξένους. Εδώ είχαμε γίνει πλυντήριο αδειών οδήγησης σαν χώρα δηλαδή. Και έχει μέσα και τους εξεταστές και τις σχολές οδηγών, τους πάντες. Μόνο εσείς δεν το ξέρατε. Σε όλη την Ευρώπη το ξέρουν, εκτός από εσάς! Και λέει σε ποιες περιφερειακές ενότητες έγινε έρευνα. Για να καταλάβουμε τι γινόταν, -εκτός από τη Νέα Δημοκρατία που κλείνει τα μάτια-, στην Αταλάντη, στη Λαμία, στην Κόρινθο, στα Τρίκαλα, είχαμε πλαστογραφία πιστοποιητικών, ενεργητική και παθητική δωροδοκία, ψευδή βεβαίωση, νόθευση εγγράφου κατά συναυτουργία και κατά συρροή. Στη Σκάλα Λακωνίας. Κι εγώ δεν ξέρω τι έχει. Έχει τα πάντα, τη μισή Ελλάδα. Αυτή είναι μια υπόθεση που είδε η Ελληνική Αστυνομία. Δεν το καταθέτω. Θα το δώσω σε εσάς, αν θέλετε, εκτός αν υπάρχει, κυρία Πρόεδρε, κάποιος τρόπος να μη φαίνονται τα ονόματα, γιατί η υπόθεση είναι στον Εισαγγελέα και την ερευνά. Οι Κοινοβουλευτικοί Εκπρόσωποι, όμως, να έρθουν να το δουν.
Το δεύτερο που είπε η Νέα Δημοκρατία, αφού δεν δέχεται ότι υπάρχει πρόβλημα, είναι το θεάρεστο έργο της Νέας Δημοκρατίας. Μας αναφέρατε και τον κ. Παπαδόπουλο. Μάλιστα. Μεγαλουργήσατε τότε. Καταργήσατε με υπουργική απόφαση το ηλεκτρονικό σύστημα που ήλεγχε τα ιδιωτικά ΚΤΕΟ και στο τελευταίο σχέδιο νόμου, πριν τη διάλυση της Βουλής, μία ημέρα πριν τη διάλυση της Βουλής, είχατε καμιά εβδομηνταριά ειδικές διατάξεις, τροπολογίες, για να εξυπηρετήσετε τέτοια συμφέροντα.
Ποιες είναι, λοιπόν, οι αλλαγές που κάνατε πριν τέσσερα χρόνια; Σε τέσσερα χρόνια αναπτύχθηκαν όλα αυτά στις μεταφορές, στην οδική ασφάλεια; Εφαρμόζεται. Πού εφαρμόζεται; Μας ρώτησε ο κ. Καραμανλής: «Ποιες είναι οι πρακτικές; Αυτά είναι δικά σας δημιουργήματα, του Σπίρτζη».
Κατ’ αρχάς, να πούμε, ότι δεν είναι κακό να έχουμε και σαν χώρα την πρωτοπορία, γιατί τον νόμο που ψηφίσαμε για τα ταξί τώρα τον ψηφίζουν σε όλη την Ευρώπη. Όμως, τα συγκεκριμένα που προβλέπουμε, για τη συνοδευόμενη οδήγηση που μας κάνατε και ερώτηση «πού αλλού προβλέπεται στην Ευρώπη;», θα σας πω ότι προβλέπεται στην Αγγλία από δεκαπέντε ετών και εννιά μηνών, στη Γαλλία από δεκαέξι ετών και σκέφτονται για δεκαπέντε ετών, στη Γερμανία από δεκαεπτά ετών, στο Βέλγιο από δεκαεπτά ετών, στη Νορβηγία από δεκαέξι ετών, στη Σουηδία από δεκαέξι ετών.
Η Νέα Δημοκρατία, όμως, λέει: Πώς γίνεται να ψηφίζεις στα δεκαοκτώ και να οδηγείς στα δεκαεπτά με συνοδό; Στη σκέψη της συντηρητικής αντίληψης είναι άμεσα συνδεδεμένο το πότε ψηφίζεις με το πότε μαθαίνεις να οδηγείς.
Ας δούμε, όμως, τι συμβαίνει στην πραγματικότητα. Το είδαμε και στη Μεσσηνία. Οι νέοι άνθρωποι παίρνουν το αυτοκίνητο, κρυφά πολλές φορές από τους γονείς τους και σκοτώνονται στο δρόμο. Αυτό συμβαίνει. Ή θα δώσουμε, λοιπόν, μια διέξοδο, που θα τους εκπαιδεύουμε και θα βγαίνουν στον δρόμο με ασφάλεια ή θα αναπαράγουμε αυτό που θέλει η Νέα Δημοκρατία, να κλείνουμε τα μάτια σε όλα.Επόμενο. «Είναι ανεφάρμοστος ο νόμος». Εντάξει, θα το κάνουμε το ηλεκτρονικό σύστημα μέχρι τον Οκτώβριο που θα γίνουν εκλογές.
«Σπεκουλάρουν» για τους άνω των 74 ετών. Το ψηφίσαμε πριν, στον ν. 4530, δεν είναι θέμα του σημερινού σχεδίου νόμου, αλλά να σας κάνω μια ερώτηση: Και εκεί κλείνετε τα μάτια; Και εκεί δε βλέπετε ότι δε μπορεί να γίνεται για ανθρώπους, οι οποίοι έχουν βαριές παθήσεις, με δυο πιστοποιητικά γιατρών που τα προσκομίζουν οι σχολές οδηγών στις υπηρεσίες; Δεν βλέπετε ότι υπάρχει πρόβλημα και έχουμε ατυχήματα; Ρωτήστε στην Τροχαία για τα ποσοστά των υπερήλικων συμπολιτών μας. Δεν πρέπει να προβλέψουμε κάτι; Έχει δίκιο το ΚΚΕ, που λέει ότι έπρεπε να περνούν από δημόσια νοσοκομεία και από ειδικούς νευρολόγους κλπ. Έχετε δίκιο. Εγώ θέλω να είμαι ειλικρινής, δεν έχουμε αυτήν τη στιγμή τη δυνατότητα όλο αυτόν τον όγκο των υποψηφίων να τον περνάμε μέσα από τα δημόσια νοσοκομεία. Έγινε μέσα από πιστοποιητικά ιδιωτών γιατρών και εκφυλίστηκε στη σημερινή διαδικασία. Εγώ θέλω να είμαι ειλικρινής. Μακάρι να μπορούσαμε να κάνουμε αυτό που λέτε.
Άλλο που μας λένε, ότι΄είχαμε ομήρους τους εξεταστές, γιατί δεν τους πληρώναμε. Είναι η τρίτη φορά που δίνεται αυτή η διέξοδος στις πληρωμές τους.
Τι άλλο μας είπαν; Είπε ο κ. Καραμανλής για έναν οδηγό λεωφορείου ή φορτηγού ότι τον υποχρεώνουμε, εάν είναι πάνω από 74 ετών, να δώσει εννιά φορές εξέταση.
Να σας θυμίσω ότι στον ν. 4530 στα λεωφορεία έχουμε πάει την ηλικία στα 60 και αρχίζουμε πριν από τα 60 τις ειδικές εξετάσεις σ’ αυτούς τους επαγγελματίες οδηγούς. Όμως, αυτό είναι το μοντέλο που θέλει η Νέα Δημοκρατία. Το ζήσαμε και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στη Σύνοδο Υπουργών, από τους ακραία νεοφιλελεύθερους, να έχουν εργαζόμενους επαγγελματίες οδηγούς άνω των εβδομήντα τεσσάρων ετών πάνω στη νταλίκα. Αυτό είναι το κοινωνικό όραμα που έχουν, να πεθαίνουν εκεί πέρα, να σκοτώνουν και μερικούς ακόμα. Ο λαϊκισμός τους κρίνεται από τους Έλληνες.
Θέλω να απαντήσω σε μερικά ακόμη, γιατί μας είπαν ότι δεν κάναμε διαβούλευση. Πάμε να τα δούμε. Στις 30 Απριλίου του 2018 δόθηκε στο Σύλλογο των Υπαλλήλων του υπουργείου, στην Ομοσπονδία Συλλόγων Υπαλλήλων Αιρετών Περιφερειών Ελλάδος, στην Ομοσπονδία Εκπαιδευτών Υποψήφιων Οδηγών Ελλάδος, στην Πανελλήνια Ομοσπονδία Εκπαιδευτών Οδήγησης, στο Σωματείο Επαγγελματιών Εκπαιδευτών Οδηγών Αυτοκινήτων Δυτικής Αττικής, στον Πανελλήνιο Σύλλογο Εκπαιδευτών Οδήγησης Κυκλοφοριακής Αγωγής, στην Ένωση Περιφερειών και στους Περιφερειάρχες, στον ΕΣΟΑ. Στις 11 Μαΐου κάναμε την πρώτη συνάντηση με αυτούς που λένε ότι δε διαβουλευτήκαμε. Δεν λένε, όμως, ότι ο Πρόεδρος τους είναι υποψήφιος με τον Περιφερειάρχη της Νέας Δημοκρατίας, για να δούμε και τις προεκτάσεις της στάσης της Νέας Δημοκρατίας ακόμη και σε τέτοια θέματα οδικής ασφάλειας.
Μας λένε ότι είναι ανεφάρμοστο για τους υπαλλήλους των Περιφερειών. Σήμερα ασχολούνται στις εξετάσεις για τις άδειες οδήγησης χίλιοι τριακόσιοι πενήντα υπάλληλοι των Περιφερειών, που από τις 12:00 φεύγουν από τα γραφεία τους. Δεν είναι υπάλληλοι των Διευθύνσεων Μεταφορών. Δεν είναι. Είναι γενικά υπαλλήλων των Περιφερειών. Δεν έχουν τις άδειες οδήγησης που προβλέπουμε στον νόμο, τουλάχιστον αυτών που εξετάζουν. Διαλύονται οι υπηρεσίες. Τι θα έχουμε τώρα; Τριακόσιους πενήντα αποκλειστικής απασχόλησης. Ποιο είναι το όφελος; Απαντήστε μας.
Μας λένε ότι αυξάνουμε τα εξέταστρα. Δεν αυξάνουμε τα εξέταστρα. Θεσπίζουμε 15 ευρώ, που το ένα τρίτο αποδίδεται στην Περιφέρεια. Και όλα αυτά και του Υπουργείου, αυτά που πάνε στο Υπουργείο Οικονομικών, διατίθενται αποκλειστικά για τις εξετάσεις και για δράσεις οδικής ασφάλειας.
Επίσης, για τις πίστες και για τις δράσεις οδικής ασφάλειας, κύριε Κατσώτη, αναφέρθηκα στον ν. 4530. Δεν έχω το σημείωμα μαζί μου, θα σας το δώσω τώρα που θα καθίσω στο έδρανο. Ολοκληρώνοντας, στο ειδικό θέμα που συζητάμε για τις άδειες οδήγησης, θέλω να πω ότι εμείς θα συνεχίσουμε να χτυπάμε τα κυκλώματα παλαιοκομματισμού που έχετε χτίσει για δεκαετίες. Θα συνεχίσουμε να φέρνουμε τομές, πραγματικές τομές που τις θέλει η ελληνική κοινωνία. Δε θέλει η ελληνική κοινωνία να «λαδώνει», για να πάρει το παιδί δίπλωμα. Κανείς δε το θέλει, θέλει να είναι σωστός οδηγός, να έχει παιδεία οδικής ασφάλειας.
Κλείνοντας πάλι με το γενικότερο πολιτικό, ό,τι και να κάνετε, κύριοι της Νέας Δημοκρατίας, -ανοίγω έτσι και κλείνω έτσι την τοποθέτησή μου- η μεγάλη προοδευτική παράταξη ξανά, για μία ακόμη φορά, θα νικήσει και τον παλαιοκομματισμό σας και τους συνεργάτες σας και τις ακροδεξιές εκδοχές του νεοφιλελευθερισμού σας. Δε θα τα καταφέρετε, θα είσαστε μόνιμα στα έδρανα της Αντιπολίτευσης.
Σας ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας.
Η δευτερολογία του κ. Σπίρτζη έχει ως εξής:
Θα ήθελα καταρχάς να ξεκαθαρίσω μερικά πράγματα, που προφανώς εκ παραδρομής δεν είχαν κατατεθεί μαζί, αλλά είναι κάποιες διατάξεις μέσα στην τροπολογία που είναι πολύ -αν θέλετε- θετικές.
Και μια που ρωτήσατε και εσείς, είναι για μικρούς δήμους, όπως είναι ο δήμος Πόρου, υπάρχουν και σε άλλες περιοχές. Αν δεν είναι χαρακτηρισμένο ως αστική περιοχή, δε μπορεί να έχει δημοτική συγκοινωνία. Είναι οι πινακίδες, που είναι η σήμανση, όπου μπορούν τα ηλεκτροκίνητα οχήματα να φορτίζονται. Είναι τέτοιες διατάξεις. Δεν νομίζω ότι θα υπάρχει κάποιο πολιτικό πρόβλημα με αυτά τα άρθρα που περιλαμβάνονται. Και ακούγοντας τους εκπροσώπους της Αντιπολίτευσης, για να δείξουμε κιόλας ότι δεν έχουμε κανέναν απολύτως δογματισμό όταν προτείνονται θετικά ζητήματα, θέλω να πω στον κ. Μανιάτη ότι καταθέτω και μία νομοτεχνική βελτίωση σε σχέση με την τροπολογία που είπατε.
Δεν περιλαμβάνουμε, διαγράφουμε τη φράση «του ομίλου ΟΑΣΑ, ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ» που είπε ότι δεν είναι καταγεγραμμένο, ότι δεν έχουμε στοιχεία από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, ότι είναι κόλπο. Δεν υπάρχει τέτοιο θέμα. Μένει μόνο για τον ΟΑΣΘ και τον ΟΣΕ, για τους μηχανοδηγούς, που είναι και πολύ έντονο το πρόβλημα. Και όταν, εκτός από την ΟΣΥ, και η ΣΤΑΣΥ και ο ΟΑΣΑ ολοκληρώσουν τη μελέτη που έχουμε ζητήσει, θα φέρουμε μία αντίστοιχη τροπολογία για να περιληφθούν οι κρίσιμες ειδικότητες για τον ΟΑΣΑ. Δεν υπάρχει πάντως θέμα. Αυτή είναι η νομοτεχνική βελτίωση. Την καταθέτω για τα Πρακτικά. Γιατί δεν θα υπάρχει κανένας επαγγελματίας οδηγός λεωφορείου που να έρθει για επτά μήνες. Κανένας.
Χρειάζονται κάποιοι μήνες μόνο για τη δοκιμαστική, αν θέλετε, λειτουργία σ’ αυτούς τους Οργανισμούς. Τότε δεν φτάνει το επτάμηνο και το οκτάμηνο. Με ΑΣΕΠ είναι. Ορίζονται όλες οι διαδικασίες και με διαφάνεια.
Σε αυτό που είπε επίσης και ο κ. Μανιάτης και ο κ. Κατσώτης από το ΚΚΕ για τις Δευτεροβάθμιες Επιτροπές, επειδή σήμερα δεν συζητάμε το θέμα των εξετάσεων των άνω των εβδομήντα τεσσάρων ετών, συζητάμε τη μεταβατική διάταξη για τις εξετάσεις τους, εγώ δεσμεύομαι ότι θα συνεργαστώ με το Υπουργείο Υγείας, για να επανέλθουν οι Δευτεροβάθμιες Επιτροπές και με τον τρόπο που προτείνατε και αν είναι να το μεταβάλλουμε.
Οι Δευτεροβάθμιες Επιτροπές δεν καταργήθηκαν από εμάς. Το ξέρετε όλοι. Και γνωρίζετε πολύ καλά και τις δυσκολίες που υπάρχουν. Οπότε σε αυτό δώστε μας λίγο χρόνο να έχουμε μία διαβούλευση, να δούμε πώς θα ολοκληρωθεί η συζήτηση και οι απαιτήσεις που έχουμε από τα δημόσια νοσοκομεία και από τις άλλες δομές δημόσιας υγείας.
Όμως, το πρόβλημα είναι υπαρκτό. Ακόμη και εδώ, στο πλαίσιο του Κοινοβουλίου, Βουλευτές από όλες τις πτέρυγες έχουν ζητήσει αρκετές φορές -αν και δεν είναι υπεύθυνο το Υπουργείο Μεταφορών- να μην ανανεωθεί η άδεια οδήγησης των γονιών τους. Το ξέρετε όλοι.
Πρέπει, λοιπόν, αυτήν τη στρέβλωση με κάποια πρόβλεψη να την αντιμετωπίσουμε. Και καλό θα είναι και οι Ιατρικοί Σύλλογοι, κάποια στιγμή να αντιμετωπίσουν μία τέτοιου είδους -αν θέλετε- λειτουργία των μελών τους,
Τώρα, η ομοσπονδία υπαλλήλων που ζήτησε να γίνουν προσλήψεις από αντίστοιχες ειδικότητες στις περιφέρειες, δίνει και την απάντηση. Δεν είναι δυνατόν άνθρωποι, που δεν έχουν καμία απολύτως σχέση οι ειδικότητες τους με το αντικείμενο της οδικής ασφάλειας, των εξετάσεων, αυτή τη στιγμή να είναι εξεταστές και να είναι ένα πάρεργο.
Εδώ προφανώς και υπάρχει πρόβλεψη να γίνονται εξετάσεις το απόγευμα, απλά οι άνθρωποι που θα μετέχουν σε αυτές, θα είναι με την υπερωριακή απασχόληση που προβλέπεται να αμείβονται. Δεν είναι το πρόβλημα, του μέτρου και του Σώματος του κάνουμε, οικονομικό. Προβλέπουμε χρήματα για το υπάρχον Σώμα Εξεταστών, να τους αξιοποιήσουν και οι Περιφέρειες και το Υπουργείο για θέματα εκπαίδευσης, για θέματα ενημέρωσης στην οδική ασφάλεια, μαθητών, συλλόγων, κοινωνικών φορέων. Αυτός είναι ο στόχος. Όμως, δεν μπορούμε να συνεχίσουμε να έχουμε αυτή τη λειτουργία στις υπηρεσίες των Περιφερειών. Η παρατήρηση που κάνετε για την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, όλες οι παρατηρήσεις έχουν περιληφθεί μέσα στο σχέδιο νόμου, με τις νομοτεχνικές βελτιώσεις που κατατέθηκαν. Άρα, δεν υπάρχει τέτοιο θέμα.
Θέλω να δώσω και μία απάντηση στο φίλο μου, τον Βασίλη τον Κεγκέρογλου.
Η χώρα έχει αλλάξει, έχουν ολοκληρωθεί τα μνημόνια. Στην Ευρώπη, η ακροδεξιά και ο ακραίος νεοφιλελευθερισμός, λόγω της κρίσης, έχει αρχίσει και ανεβαίνει, όπως και οι φασιστικές δυνάμεις. Είναι προφανής η αναγκαιότητα και να υπάρχει προοδευτικό μέτωπο, αλλά και να βγάλουμε μερικά κρίσιμα συμπεράσματα από τα χρόνια της κρίσης.
Γι’ αυτά που είπε ο Βασίλης Κεγκέρογλου θέλω να πω κάτι. Υπήρχε –εάν θυμάται- ένας εκλεγμένος Πρωθυπουργός, που οδηγήθηκε ή κάποιοι τον οδήγησαν σε παραίτηση. Και ποτέ δεν είναι αργά. Ας ψηφίσει το ΚΙΝΑΛ τη συνταγματική πρόταση στην αναθεώρηση, ώστε ο Πρωθυπουργός να είναι υποχρεωτικά εκλεγμένος και μέλος του Κοινοβουλίου. Γιατί μας το λέει; Ας ψηφίσει. Ποτέ δεν είναι αργά.
Ούτε ο ΣΥΡΙΖΑ ούτε κανείς από εμάς θέλει να εισφέρει –το ανάποδο θα έλεγα- στη διάλυση των κομμάτων. Αυτός που εισφέρει στη διάλυση των κομμάτων είναι αυτός που ακόμη και σήμερα συνεχίζει ένα χορό με τη Νέα Δημοκρατία και την ακροδεξιά. Ας πάρει όποιος θέλει από τον προοδευτικό χώρο τις ευθύνες του να τον συνεχίσει.
Η πρόσκληση, λοιπόν, για συνεργασία των προοδευτικών δυνάμεων, για προγραμματική σύγκλιση, για μέτωπο ενάντια στον νεοφιλελευθερισμό –που βλέπετε ότι ούτε στις άδειες οδήγησης δεν μπορούν να κάνουν μια πρόταση, έστω για τα μάτια του κόσμου, για να έχουν άλλοθι- είναι ανοιχτή. Ελάτε στον διάλογο για να δούμε ποια είναι τα σημεία συγκλίσεων. Το προηγούμενο διάστημα μας κάνατε κριτική, γιατί συνεργαζόμασταν με τους ΑΝΕΛ. Σήμερα δεν έχετε κάποιο άλλοθι, κύριε Μανιάτη. Έχει αλλάξει η σελίδα.
Για τον κ. Μανιάτη λέω. Η σχέση που έχετε με τη Νέα Δημοκρατία είναι προνομιακή και οι σύνδεσμοι που είχατε και έχετε με τη Νέα Δημοκρατία. Από Γενικοί Γραμματείς της κυβέρνησης μέχρι και Υπουργοί προέρχονται από τον χώρο σας. Είναι ανοιχτή, λοιπόν, η πρόσκληση για όλες τις δημοκρατικές και προοδευτικές δυνάμεις, να συγκλίνουμε για να γίνει ένα μέτωπο ενάντια στον νεοφιλελευθερισμό, την ακροδεξιά και γι’ αυτά που πρέπει από κοινού να παλέψουμε σε όλη την Ευρώπη.
Θα ήταν καλό δηλαδή –θα το πω με δύο λόγια- να ακολουθήσετε το παράδειγμα του Ευρωπαϊκού Σοσιαλιστικού και Δημοκρατικού Κόμματος που αναζητεί συγκλίσεις με την Αριστερά σε ευρωπαϊκό επίπεδο και να μην ταμπουρώνεστε πίσω από, αν θέλετε, δήθεν δοξασίες, που έχετε αναπτύξει τα τελευταία χρόνια.
Ευχαριστώ πολύ, κυρία Πρόεδρε.