Παρέμβαση εφ’ όλης της ύλης για την κατασκευαστική αγορά πραγματοποίησε ο πρόεδρος του ΤΜΕΔΕ, Κωνσταντίνος Μακέδος, στο πλαίσιο των εργασιών της 1ης ημέρας του 3ου Συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών, που συνδιοργάνωσαν οι ιστοσελίδες ypodomes.com και metaforespress.gr, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Ο κ. Μακέδος υπογράμμισε το ισχυρό αναπτυξιακό αποτύπωμα των νέων έργων υποδομών δεδομένου ότι, όπως είπε, ο σχεδιασμός και η υλοποίησή τους έχουν υψηλή προστιθέμενη αξία για την τόνωση της εγχώριας οικονομίας ενώ παράλληλα δημιουργούν νέες και καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας.
«H νέα ύλη έργων προκύπτει από την ίδια την πραγματικότητα», τόνισε αναφερόμενος, μεταξύ άλλων, στις προκλήσεις της κλιματικής αλλαγής, το κόστος της οποίας προσδιόρισε στα 700 δισ. ευρώ για τη χώρα μέχρι το τέλος του αιώνα, στις τεχνολογικές και επιστημονικές εξελίξεις της «4ης Βιομηχανικής Επανάστασης», στις ανάγκες για τη δημιουργία των «ανθεκτικών» πόλεων του μέλλοντος με την ανάπτυξη υποδομών υψηλών απαιτήσεων αλλά και τη συντήρηση των υφισταμένων αλλά και στην ενεργειακή μετάβαση σε μία κοινωνία μηδενικών εκπομπών ρύπων.
Σε μια συγκυρία που διαμορφώνει νέες απαιτήσεις σε επίπεδο χρηματοδότησης, ο πρόεδρος του ΤΜΕΔΕ ανέδειξε τον κομβικό ρόλο των ιδιωτικών κεφαλαίων για την υλοποίηση έργων υποδομής κάνοντας ειδική αναφορά στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, η οποία συμμετέχει ενεργά σε αυτόν τον τομέα, είτε μέσω διαφόρων χρηματοδοτικών προγραμμάτων (COSME, ERDF, InnocFin, Other EU programs) είτε πλέον μέσω του InvestEU.
Ανέδειξε με αυτόν τον τρόπο κι από μεριάς του, την αδήριτη ανάγκη εξεύρεσης σύγχρονων χρηματοδοτικών εργαλείων λέγοντας, με αυτή την ευκαιρία, πως έπειτα από αξιολόγηση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, και εισήγηση της Τράπεζας της Ελλάδος και του SSM, εγκρίθηκε η ειδική συμμετοχή του ΤΜΕΔΕ στην AΤTICA BANK, καθιστώντας πλέον τον φορέα έναν ιδιώτη θεσμικό επενδυτή σε Ευρωπαϊκά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.
Εξέλιξη που όπως είπε, ο κ. Μακέδος λειτουργεί συνδυαστικά με την πρόσφατη ένταξη του ΤΜΕΔΕ ως πλήρες μέλος και στον AECM, τον Ευρωπαϊκό Φορέα Εγγυοδοσίας, προκειμένου να διαδραματίσει ενεργό ρόλο στην πραγματοποίηση νέων έργων, που έχει ανάγκη η χώρα.
Ο πρόεδρος του ΤΜΕΔΕ δεν παρέλειψε φυσικά να αναφερθεί εκτενέστερα στον εγγυοδοτικό ρόλο του ΤΜΕΔΕ παραθέτοντας σχετικά στοιχεία. Σύμφωνα με τον ίδιο, με έτος αναφοράς το 2018, ο φορέας εξέδωσε 47.048 εγγυητικές επιστολές, το 95% των οποίων αφορούν κεφάλαια μικρότερα των 50.000 ευρώ.
Αναφορικά με τη φύση τους, σημείωσε ότι μόλις το 17% αφορούσαν εγγυητικές καλής εκτέλεσης με τον συντριπτικό όγκο, της τάξης του 80%, να αφορά εγγυητικές συμμετοχής, γεγονός που, όπως παρατήρησε, «καταδεικνύει ότι το ράλι προσφορών και εκπτώσεων κάτω του κόστους συνεχίστηκε και το 2018, και δυστυχώς με βάση τα μέχρι τώρα στοιχεία, συνεχίζεται και το 2019».
«Είμαστε σε συνεργασία με όλο τον τεχνικό κόσμο και προχωράμε με σταθερά βήματα στον εκσυγχρονισμό του υφιστάμενου κανονισμού εγγυοδοσίας» συνέχισε λέγοντας ο κ. Μακέδος, «περιμένουμε όμως και από την Πολιτεία τις αντίστοιχες νομοθετικές πρωτοβουλίες προκειμένου αυτή η παθογένεια του συστήματος προσφορών να μπει στη σωστή της βάση».
Πρόσθεσε πως η ενίσχυση των φορέων εγγυοδοσίας είναι σημαντική προκειμένου αυτοί να αποτελέσουν εφαλτήριο για την ανάπτυξη της οικονομίας καθώς, όπως είπε, ένας εγγυοδοτικός φορέας, σε συνεργασία με ένα χρηματοπιστωτικό ίδρυμα «μπορεί να διατελέσει σημαντικό εργαλείο στην παροχή χρηματοδότησης προς τις ιδιωτικές επιχειρήσεις για την υλοποίηση έργων υποδομής», μέσα από μια παραγωγική δομή συνεργασίας.
Κλείνοντας την ομιλία του ο κ. Μακέδος, σημείωσε πως η νέα τάση στη χρηματοδότηση υποδομών είναι η νέα χρηματοδότηση να έρχεται αφού το έργο έχει υλοποιηθεί και έχει ξεκινήσει να αποδίδει καθώς αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση του συνολικού κόστους δανεισμού για το έργο, δίνοντας παράλληλα τη δυνατότητα στον καινούριο επενδυτή -εφόσον έχει στοιχεία για τα Cash Flow- να πετυχαίνει μία απόδοση στα χρήματά του με σχετική ασφάλεια.
Τέλος, συμπέρανε πως η παραπάνω τάση είναι «σαφώς προς τη σωστή κατεύθυνση» και σε θέση να αναστρέψει προβλήματα και της εγχώριας κατασκευαστικής αγοράς.