Τουλάχιστον έξι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες – συμπεριλαμβανομένων των Ford, Mercedes-Benz, General Motors και Volvo – και 31 κυβερνήσεις δεσμεύτηκαν να εργαστούν για τη σταδιακή κατάργηση των πωλήσεων νέων βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων οχημάτων έως το 2040 παγκοσμίως και έως το 2035 σε «κορυφαίες αγορές».
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Σύμφωνα με δημοσίευμα της “New York Times”, ορισμένοι από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές αυτοκινήτων στον κόσμο, όπως η Toyota, η Volkswagen και η συμμαχία Nissan-Renault απείχαν από τη δέσμευση αυτή, η οποία ωστόσο δεν είναι νομικά δεσμευτική.
Αντίστοιχα, από τη δέσμευση απείχαν και οι ΗΠΑ, Κίνα και Ιαπωνία, δηλ. τρεις από τις μεγαλύτερες αγορές αυτοκινήτων στο κόσμο.
Η ανακοίνωση, που έγινε στο πλαίσιο της συνόδου κορυφής για το κλίμα που πραγματοποιείται στη Γλασκώβη, χαιρετίστηκε από τους υποστηρικτές της, καθώς υπάρχει η πίστη ότι «οι μέρες του κινητήρα εσωτερικής καύσης θα μπορούσαν σύντομα να είναι μετρημένες».
Τα ηλεκτρικά οχήματα συνεχίζουν να σημειώνουν νέα παγκόσμια ρεκόρ πωλήσεων κάθε χρόνο και μεγάλες εταιρείες αυτοκινήτων άρχισαν πρόσφατα να επενδύουν δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια για να ανανεώσουν τα εργοστάσιά τους και να παράγουν νέα αυτοκίνητα και ελαφριά φορτηγά με μπαταρία.
«Το να έχουμε αυτούς τους σημαντικούς παίκτες να αναλαμβάνουν αυτές τις δεσμεύσεις, αν και πρέπει να βεβαιωθούμε ότι θα τηρηθούν, είναι πραγματικά σημαντικό», δήλωσε η Margo Oge, πρώην ανώτερη αξιωματούχος Ποιότητας του Αέρα των ΗΠΑ, η οποία τώρα λειτουργεί ως σύμβουλος σε περιβαλλοντικές ομάδες και εταιρείες αυτοκινήτων.
«Μας δείχνει πραγματικά ότι αυτές οι εταιρείες και τα διοικητικά συμβούλιά τους αποδέχονται ότι το μέλλον είναι ηλεκτρικό», συμπλήρωσε.
Να σημειωθεί ότι, οι αυτοκινητοβιομηχανίες που υπέγραψαν τη δέσμευση αντιπροσώπευαν περίπου το 1/4 των παγκόσμιων πωλήσεων το 2019.
Οι χώρες που εντάχθηκαν στον συνασπισμό είναι η Βρετανία, ο Καναδάς, η Ινδία, η Ολλανδία, η Νορβηγία, η Πολωνία και η Σουηδία.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, η προσθήκη της Ινδίας ήταν ιδιαίτερα αξιοσημείωτη, καθώς είναι η 4η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο και δεν έχει δεσμευτεί στο παρελθόν να εξαλείψει τις εκπομπές από τα αυτοκίνητά της σε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.
Άλλες χώρες που υποσχέθηκαν για πρώτη φορά να πουλούν μόνο οχήματα μηδενικών εκπομπών έως μια καθορισμένη ημερομηνία ήταν η Τουρκία, η Κροατία, η Γκάνα και η Ρουάντα.
Επίσης, η Καλιφόρνια και η Πολιτεία της Ουάσιγκτον υπέγραψαν τη δέσμευση.
Τι περιλαμβάνει η συμφωνία
Η συμφωνία αναφέρει ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες «θα εργαστούν για την επίτευξη 100% μηδενικών εκπομπών των νέων αυτοκινήτων και φορτηγών σε κορυφαίες αγορές έως το 2035 ή νωρίτερα, υποστηριζόμενες από μια επιχειρηματική στρατηγική που συνάδει με την επίτευξη αυτής της φιλοδοξίας, καθώς συμβάλλουμε στην οικοδόμηση της ζήτησης των πελατών».
Τα οχήματα μηδενικών εκπομπών θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν είτε ηλεκτρικά οχήματα με plug-in, είτε οχήματα με κυψέλες καυσίμου υδρογόνου, αν και τα τελευταία δυσκολεύονται να κερδίσουν μερίδιο αγοράς.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορούν ακόμα να παράγουν έμμεσα εκπομπές, εάν, για παράδειγμα, επαναφορτίζονται με ισχύ από μονάδες που καίνε άνθρακα ή φυσικό αέριο.
Ωστόσο, γενικά θεωρούνται πιο καθαρά από τα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης και δεν δημιουργούν ρύπανση από την εξάτμιση.
Είκοσι-τέσσερις φορείς εκμετάλλευσης στόλου οχημάτων, συμπεριλαμβανομένων των Uber και LeasePlan, προσχώρησαν επίσης στον συνασπισμό, δεσμευόμενοι να λειτουργούν μόνο οχήματα μηδενικών εκπομπών έως το 2030, «ή νωρίτερα όπου οι αγορές το επιτρέπουν».
Στροφή στην ηλεκτροκίνηση
Παγκοσμίως, οι μεταφορές αντιπροσωπεύουν περίπου το 1/5 των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που ευθύνονται για την κλιματική αλλαγή, με λίγο λιγότερο από το μισό από αυτά να προέρχονται από επιβατικά οχήματα, όπως αυτοκίνητα και φορτηγά.
Τα τελευταία χρόνια, υποκινούμενες από ανησυχίες για την υπερθέρμανση του πλανήτη και την ατμοσφαιρική ρύπανση, οι κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο -συμπεριλαμβανομένης της Κίνας, των Ηνωμένων Πολιτειών και της Ευρωπαϊκής Ένωσης- έχουν αρχίσει να επιδοτούν σε μεγάλο βαθμό τα ηλεκτρικά οχήματα και να επιβάλλουν αυστηρότερα πρότυπα εκπομπών σε νέα βενζίνη και ντίζελ αυτοκίνητα.
Το κόστος των μπαταριών ιόντων λιθίου έχει επίσης μειωθεί περίπου 80% από το 2013, σύμφωνα με το BNEF, καθιστώντας τα ηλεκτρικά οχήματα όλο και πιο ανταγωνιστικά με τα παραδοσιακά οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, αν και πολλοί καταναλωτές παραμένουν επιφυλακτικοί για τη νέα τεχνολογία λόγω ανησυχιών όπως η διαθεσιμότητα σταθμών φόρτισης.