Τα ηλεκτρικά οχήματα συγκέντρωσαν μερίδιο της τάξης του 8% των πωλήσεων αυτοκινήτων στην Ευρώπη, στο α’ εξάμηνο του 2020, βάζοντάς τα σε τροχιά να τριπλασιάσουν το μερίδιο αγοράς τους εφέτος, σύμφωνα με έρευνα της Transport & Environment (T&E).
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Και ενώ η πανδημία του Covid-19 έχει φέρει καθολική πτώση στις πωλήσεις αυτοκινήτων, τουναντίον οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων έχουν αυξηθεί.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να υπερδιπλασιάζουν το μερίδιο αγοράς τους στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο (ΕΟΧ), σε σύγκριση με το α’ εξάμηνο του 2019, σύμφωνα με την έρευνα.
Εκτιμάται δε ότι οι πωλήσεις τέτοιων οχημάτων, παρά την πανδημία, φθάσουν στο 10% το 2020 και στο 15% το 2021.
Η αύξηση των πωλήσεων αποδίδεται στα αυστηρότερα πρότυπα εκπομπών αυτοκινήτων της ΕΕ, που τέθηκαν σε ισχύ, και στα κίνητρα που δόθηκαν -με αφορμή τον κορωνοϊό- στις αγορές της Γερμανίας και της Γαλλίας.
Στην έρευνα σημειώνεται ότι, ενώ το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα αυξηθεί από 3% σε 10% εφέτος και σε 15% το 2021, ενδέχεται να παραμείνει στάσιμο στο 20% τα επόμενα 4 χρόνια, εάν ο ισχύων κανονισμός για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2) δεν αναθεωρηθεί.
Από την πλευρά της, η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) δήλωσε ότι «οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων έχουν ενισχυθεί λόγω των κρατικών συστημάτων στήριξης» για να προωθήσουν την οικονομική ανάκαμψη από την πανδημία του COVID-19, ωστόσο σημειώνει ότι «αυτή η τάση δεν ήταν απαραίτητα μακροπρόθεσμη».
«Είναι δύσκολο να κάνουμε προβλέψεις για μελλοντικές μακροπρόθεσμες αλλαγές στη συμπεριφορά των καταναλωτών από μια τέτοια “τεχνητή” ανάπτυξη που βασίζεται στις επιδοτήσεις», υποστηρίζει η Ένωση.
Πάντως, η Transport & Environment προτρέπει την ΕΕ να θέσει αυστηρότερους μελλοντικούς στόχους εκπομπών, για να διασφαλίσει ότι τα ηλεκτρικά οχήματα θα συνεχίσουν να έχουν το προβάδισμα έναντι των ρυπογόνων μοντέλων.
Τα SUV, που πυροβόλησαν τα καύσιμα, αύξησαν επίσης το μερίδιο αγοράς τους, στο 39% το α’ εξάμηνο του 2020.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ήδη σκιαγραφήσει σχέδια για την αυστηρότερη μείωση των ορίων CO2 των αυτοκινήτων ως μέρος της πρότασής της για έναν αυστηρότερο στόχο της ΕΕ για το κλίμα το 2030.
Η ACEA είπε ότι οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πρέπει να ενισχύσουν το κομμάτι της υποδομής φόρτισης και τα σχέδια για να καταστήσουν τα οχήματα μηδενικών εκπομπών προσιτά, προτού εξετάσουν αυστηρότερα πρότυπα CO2.