Επιστολή στην πρόεδρο της ΕΕ απέστειλε ο γενικός διευθυντής της Διεθνούς Ένωσης Οδικών Μεταφορών (IRU), ζητώντας τη διασφάλιση της λειτουργίας των «πράσινων λωρίδων», εν όψει του νέου κύματος περιορισμών στις συνοριακές διελεύσεις που έχει προκαλέσει το νέο στέλεχος του Covid-19.
Μετάφραση – Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Στην επιστολή του, ο Umberto de Pretto αναφέρει τα ακόλουθα: «Αντιμέτωποι με νέα στελέχη του COVID-19, τα κράτη μέλη της ΕΕ εξετάζουν νέους ή αυστηρότερους περιορισμούς στη μεταφορά εμπορευμάτων, συμπεριλαμβανομένου του κλεισίματος ή του ελέγχου των συνόρων εντός της ΕΕ και τον περιορισμό των οδηγών φορτηγών.
Αυτό θα βλάψει τις ζωτικής σημασίας εφοδιαστικές αλυσίδες για εκατομμύρια πολίτες και επιχειρήσεις της ΕΕ.
Όπως και στο πρώτο κύμα της πανδημίας, και παρά τις εμπειρίες που αποκτήθηκαν, ο κίνδυνος για τις εφοδιαστικές αλυσίδες υποτιμάται σοβαρά από την τρέχουσα πολιτική ηγεσία.
Για το λόγο αυτό, η IRU ζητεί άμεση δράση της Κομισιόν για την αποτροπή των εμποδίων στην ελεύθερη κυκλοφορία των εμπορευμάτων, ιδίως στις απαιτήσεις για τα τεστ κατά του COVID σε επαγγελματίες οδηγούς φορτηγών, προκειμένου να διατηρηθούν οι εφοδιαστικές αλυσίδες.
Τα τεστ θα προκαλέσουν μεγάλη αναστάτωση
Τα κράτη-μέλη της ΕΕ απαιτούν όλο και περισσότερο από όλους τους πολίτες, συμπεριλαμβανομένων των επαγγελματιών οδηγών εμπορευματικών μεταφορών, να παρουσιάζουν αρνητικά τεστ COVID-19, για να εισέλθουν στην επικράτειά τους εάν προέρχονται από συγκεκριμένες περιοχές υψηλού κινδύνου.
Η συνέπεια αυτού του τύπου περιορισμού κατέστη σαφής, μετά με από σχετική απόφαση όπου αναφέρεται ότι οι οδηγοί που εισέρχονται στη Γαλλία από το Ηνωμένο Βασίλειο πρέπει να έχουν αρνητικό τεστ COVID. Οι τεράστιες ουρές και η ανθρωπιστική κρίση γύρω από το Ντόβερ λίγο πριν τα Χριστούγεννα έδειξαν το μέγεθος της διακοπής που προέκυψε από μια «απλή» απαίτηση για ένα «γρήγορο» τεστ αντιγόνου COVID-19.
Οι επαγγελματίες οδηγοί διεθνών μεταφορών δεν έχουν εύκολη πρόσβαση στα τεστ, λόγω της φύσης της εργασίας τους και χρειάστηκε μια τεράστια, δαπανηρή και χρονοβόρα επιχείρηση του Ηνωμένου Βασιλείου για να ανοίξουν ξανά τα σύνορα.
Ωστόσο, στο Ντόβερ, μόνο το 0,3% των δεκάδων χιλιάδων οδηγών που εμπλέκονται στην κρίση ήταν θετικοί στον COVID-19, δείχνοντας τον πολύ περιορισμένο αντίκτυπο τέτοιων μέτρων για την καταπολέμηση του ιού.
Αυτό δεν πρέπει να αποτελεί έκπληξη, καθώς οι οδηγοί φορτηγών εργάζονται κυρίως μόνοι τους. Απομονωμένοι στην καμπίνα τους, δεν εκτίθενται στον ιό.
Επιπλέον, συμμορφώνονται με τα αυστηρά μέτρα κατά της πιθανής μόλυνσης από τον COVID-19 που έχουν τεθεί σε εφαρμογή από τους εργοδότες και τους πελάτες τους, συμπεριλαμβανομένης της μη φυσικής επαφής σε σημεία παραλαβής και παράδοσης.
Το να αφήνουμε τους οδηγούς να κάνουν τη δουλειά τους και να συνεχίσουν το ταξίδι τους πέρα από τα σύνορα είναι η ασφαλέστερη λύση σε ανθρώπινο και οικονομικό επίπεδο.
Τι θα συνέβαινε εάν η κρίση του Ντόβερ επαναλαμβανόταν σε πολλά σύνορα σε ολόκληρη την ευρωπαϊκή ήπειρο;
Αυτή η προοπτική είναι ακόμη πιο ανησυχητική από το Ντόβερ, επειδή οι χώρες όπου οι μεταφορείς παραλαμβάνουν αγαθά ή οι χώρες στις οποίες διέρχονται, δεν έχουν κανένα ενδιαφέρον να αναπτύξουν τεράστιους και δαπανηρούς πόρους για τη διοργάνωση οποιουδήποτε είδους τεστ σε οδηγούς.
Οι οδηγοί φορτηγών θα ήταν συνεπώς κολλημένοι στα σύνορα εντός της ζώνης Σένγκεν, με μεγάλες ουρές να σχηματίζονται γρήγορα. Αντίστοιχα, οι μεταφορικές επιχειρήσεις θα σταματήσουν σύντομα να στέλνουν τους οδηγούς τους σε αυτές τις περιοχές και οι εφοδιαστικές αλυσίδες σε ολόκληρη την ΕΕ, συμπεριλαμβανομένων των βασικών προϊόντων όπως τα τρόφιμα και τα φάρμακα, θα σταματήσουν.
«Κλειδί» για τη δημιουργία ή την επίλυση του ζητήματος η Γερμανία
Η πιο άμεση ανησυχία μας είναι η Γερμανία. Σε ένα χειρότερο σενάριο, με νέα στελέχη ιών να εξαπλώνονται σε ολόκληρη την Ευρώπη και με βάση το ήδη το θεσπισμένο νομικό πλαίσιο, η Γερμανία είναι πιθανό να αποκλείσει την είσοδο σε όλους τους ανθρώπους στην επικράτειά της, εκτός εάν έχουν αρνητικό τεστ PCR, συμπεριλαμβανομένων των επαγγελματιών οδηγών φορτηγών.
Αυτό θα προκαλέσει τεράστια εμπόδια στους εμπορευματικούς διαδρόμους της ΕΕ Βορρά-Νότου και Ανατολής-Δύσης, με καταστροφικές συνέπειες στην εφοδιαστική αλυσίδα της ΕΕ.
Για παράδειγμα, ο διάδρομος Brenner μεταξύ Αυστρίας – Γερμανίας, που είναι μόνο ένα από τα πολλά σημεία διέλευσης μεταξύ των δύο χωρών, έχει παρόμοιο όγκο εμπορευματικής κυκλοφορίας με την περιοχή του Ντόβερ στο Ην. Βασίλειο. Περίπου 7.000 φορτηγά χρησιμοποιούν αυτόν τον διάδρομο κάθε μέρα (2,4 εκατομμύρια ετησίως).
Για να φανταστεί κανείς το εύρος της υπόθεσης Γερμανίας – Αυστρίας σε σύγκριση με το Ντόβερ, αυτό θα ήταν 4 φορές μεγαλύτερο, διότι ο διάδρομος Brenner αντιπροσωπεύει λιγότερο από το 25% των 32.000 φορτηγών που μετακινούνται καθημερινά μεταξύ Αυστρίας και Γερμανίας (11,5 εκατομμύρια ετησίως).
Σε αυτό το σενάριο, μια χώρα διέλευσης όπως η Αυστρία είναι απίθανο να θέλει τεράστιες ουρές φορτηγών στην επικράτειά της και θα εφαρμόσει τα γερμανικά μέτρα σε όλα τα εξωτερικά της σύνορα.
Ως εκ τούτου, η γερμανική απόφαση σε αυτό το σενάριο θα προκαλέσει ντόμινο με δραματικές και γρήγορες συνέπειες σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή εφοδιαστική αλυσίδα.
Η Αυστρία έχει ήδη κλείσει ορισμένες από τις συνοριακές της διαβάσεις με την Τσεχία και επανέφερε τους τυχαίους συνοριακούς ελέγχους: ένας «τρομακτικός προάγγελος» του τι θα μπορούσε να συμβεί.
Σε σύγκριση με το μπλοκάρισμα του Ντόβερ στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου οι μεταφορές μειώθηκαν κατά 40% ακόμη και μετά τα τεστ και την επανέναρξη της κυκλοφοριακής ροής, η παρεμπόδιση της κυκλοφορίας στο κέντρο της Ευρώπης θα είχε καταστροφικές συνέπειες για τη διαθεσιμότητα των προϊόντων, ιδίως φρέσκων τροφίμων και φαρμάκων, στην ενιαία αγορά.
Τα κράτη-μέλη της ΕΕ να μην παραβούν τις δεσμεύσεις τους
Σε κοινή δήλωση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, στις 26 Μαρτίου 2020, τα κράτη-μέλη της ΕΕ δεσμεύτηκαν ομόφωνα να διασφαλίσουν την ομαλή διαχείριση των συνόρων για τα άτομα και τα αγαθά και να διατηρήσουν τη λειτουργία της ενιαίας αγοράς, με βάση τις οδηγίες της Κομισιόν για την εφαρμογή των «πράσινων λωρίδων».
Αυτή η οδηγία περιλαμβάνει την εξαίρεση των οδηγών εμπορευματικών μεταφορών από τα τεστ κατά του Covid.
Αντίστοιχα, στις 28 Οκτωβρίου 2020, τα κράτη-μέλη της ΕΕ ανανέωσαν τη δέσμευσή τους να εφαρμόσουν τις «Πράσινες Λωρίδες».
Ωστόσο, αρκετά κράτη βρίσκονται τώρα στα πρόθυρα να παραβιάσουν τις δεσμεύσεις τους, εμποδίζοντας την πρόσβαση σε επαγγελματίες οδηγούς εμπορευματικών μεταφορών χωρίς τη διεξαγωγή τεστ COVID.
Αυτό θα βλάψει σοβαρά τις εφοδιαστικές αλυσίδες, την ενιαία αγορά και τη ζωή εκατομμυρίων πολιτών της ΕΕ – με τεράστιο κόστος και χωρίς κανένα ουσιαστικό όφελος για τον έλεγχο του κορωνοϊού.
Εκτιμούμε το έργο της Κομισιόν στο ζήτημα του COVID-19, συμπεριλαμβανομένης της ανακοίνωσης «Ένα ενωμένο μέτωπο για να νικήσουμε τον COVID-19», στις 19 Ιανουαρίου, η οποία υπενθυμίζει ειδικά τη σημασία του συστήματος των «πράσινων λωρίδων».
Ωστόσο, αυτό δεν θα είναι αρκετό για να αποτρέψει την προβλεπόμενη οικονομική κρίση που προκαλείται από τους ανεπιθύμητους περιορισμούς.
Ζητούμε την προσωπική σας ισχυρή υποστήριξη για να διασφαλίσουμε ότι τα κράτη-μέλη της ΕΕ σέβονται τις αρχές των «πράσινων λωρίδων» που έχουν συμφωνηθεί, στο πλαίσιο της πανδημίας COVID-19 και εξαιρούν τους οδηγούς εμπορευματικών μεταφορών από τα υποχρεωτικά τεστ κατά του COVID-19».