Μετά από ένα χρόνο ραγδαίας πτώσης στις πωλήσεις αυτοκινήτων στην ΕΕ λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) προβλέπει ότι το 2021 θα σηματοδοτήσει ένα πρώτο βήμα προς την ανάκαμψη, με τις πωλήσεις να αυξάνονται κατά περίπου 10% σε σύγκριση με το 2020.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Μπορεί η επιρροή του COVID στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας να αναμένεται να συνεχιστεί και στο α’ τρίμηνο του 2021, ωστόσο η αγορά θα ανακάμψει στο β’ εξάμηνο του έτους.
«Τώρα περισσότερο από ποτέ είναι σημαντικό να συνεργαστούμε με τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής της ΕΕ για να ενισχύσουμε την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας στην παγκόσμια σκηνή», δήλωσε ο νέος πρόεδρος της ACEA και CEO της BMW, Oliver Zipse.
«Χάρη στο παγκόσμιο επιχειρηματικό μοντέλο των ευρωπαίων κατασκευαστών αυτοκινήτων και τη διεθνή ζήτηση για οχήματα κατασκευασμένα στην ΕΕ, η ευρωπαϊκή παραγωγή μπόρεσε να επωφεληθεί από τις ταχέως αναπτυσσόμενες αγορές που ανέκαμψαν το 2020, ιδίως εκείνες στην Ασία», σημείωσε ο Zipse.
«Παρ’ όλα αυτά, η βιώσιμη οικονομική ανάκαμψη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η τοπική ζήτηση είναι ζωτικής σημασίας για την επιστροφή στην προ-Covid δυναμική μας», είπε.
Ενισχυμένο με την αύξηση των βιομηχανικών επενδύσεων και των εθνικών μέτρων στήριξης για την τόνωση της ζήτησης κατά τη διάρκεια της πανδημίας, το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκε έντονα το 2020, με τα προσωρινά στοιχεία του έτους να δείχνουν μερίδιο αγοράς σε επίπεδο ΕΕ 10,5% (έναντι 3% 2019).
«Με τη σωστή στήριξη πολιτικής, συμπεριλαμβανομένης μιας μαζικής αύξησης των υποδομών φόρτισης και ανεφοδιασμού για εναλλακτικά καύσιμα σε όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ, αυτή η θετική τάση μπορεί να συνεχιστεί», τόνισε ο Zipse.
Σύμφωνα με τον ίδιο, «παρά τις οικονομικές πιέσεις που προκαλούνται από την πανδημία, ο κλάδος παραμένει πλήρως δεσμευμένος για την απαλλαγή του από τον άνθρακα».
Η απανθρακοποίηση, μαζί με την ψηφιοποίηση, αλλάζει επίσης τη φύση των τεχνολογιών που μεταφέρονται στα οχήματα. Έχοντας αυτό κατά νου, η ACEA ζητά μια ρεαλιστική ευρωπαϊκή στρατηγική σχετικά με την πρόσβαση στις προμήθειες και τις πρώτες ύλες που είναι απαραίτητες για τα state-of-the-art οχήματα.
Πράγματι, οι πρόσφατες ελλείψεις σε μικροτσίπ δείχνουν πόση αποδιοργάνωση μπορεί να προκαλέσει μια ξαφνική διακοπή κρίσιμων προμηθειών στον κλάδο, με τις πολύπλοκες εφοδιαστικές αλυσίδες και ένα επιχειρηματικό μοντέλο να βρίσκεται ήδη υπό πίεση λόγω Brexit.
Καταλήγοντας, ο Zipse τόνισε ότι «ο κλάδος εργάζεται σκληρά για την ανάκαμψη και την αντιμετώπιση των μελλοντικών προκλήσεων. Μια ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία ισχυρή -τόσο στο εσωτερικό όσο και παγκοσμίως- όχι μόνο θα συμβάλει στην ενίσχυση της ευρωπαϊκής οικονομίας, αλλά και στην επίτευξη των κλιματικών φιλοδοξιών της».