Σχεδόν 1 στα 6 επιβατικά οχήματα που ταξινομήθηκαν στην ΕΕ, κατά το δ’ τρίμηνο του 2020, ήταν ηλεκτρικό αγγίζοντας το ποσοστό του 16,5%, σύμφωνα με στοιχεία της ACEA.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Όπως τονίζεται, τα πακέτα υποστήριξης που εισήγαγαν οι κυβερνήσεις για να αυξήσουν τη ζήτηση, μετά τον άνευ προηγουμένου αντίκτυπο του COVID στις πωλήσεις αυτοκινήτων, τόνωσαν τις πωλήσεις των οχημάτων εναλλακτικής ισχύος, κυρίως, αυξάνοντας τη ζήτηση για αυτοκίνητα χαμηλών και μηδενικών εκπομπών.
Συνολικά, το 2020, τα υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα αποτελούσαν το 11,9% των συνολικών πωλήσεων επιβατικών σε ολόκληρη την ΕΕ, έναντι ποσοστού 5,7% το 2019.
Τα ηλεκτρικά οχήματα αντιπροσώπευσαν το 10,5% όλων των νέων ταξινομήσεων αυτοκινήτων στην ΕΕ, σε σύγκριση με ένα μερίδιο αγοράς 3% το προηγούμενο έτος.
Παρά τη συνολική πτώση των 3 εκατομμυρίων μονάδων στις ταξινομήσεις αυτοκινήτων, λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, τα πετρελαιοκίνητα και βενζινοκίνητα οχήματα κυριάρχησαν στις πωλήσεις στην ΕΕ όσον αφορά το μερίδιο αγοράς (75,5%) το 2020.
Πτώση στα βενζινοκίνητα και ντίζελ οχήματα
Το διάστημα Οκτώβριος – Δεκέμβριος του 2020, οι πωλήσεις ντίζελ και βενζινοκίνητων αυτοκινήτων σημείωσαν σημαντικές απώλειες.
Σύμφωνα με την ACEA, ο αριθμός των πετρελαιοκίνητων οχημάτων που ταξινομήθηκαν στην Ευρώπη μειώθηκε κατά 23% σε 730.837 μονάδες, ενώ και η πλειονότητα των αγορών της ΕΕ σημείωσε πτώση.
Ως αποτέλεσμα, το μερίδιο ντίζελ στην αγορά αυτοκινήτων συρρικνώθηκε, από 30,5% στο δ’ τρίμηνο του 2019, σε 25,4% κατά την ίδια περίοδο το 2020, μειώνοντας το συνολικό μερίδιο αγοράς τους σε 28%.
Η ζήτηση για βενζινοκίνητα αυτοκίνητα υπέστη ακόμη μεγαλύτερη πτώση (-33,7%), από πάνω από 1,7 εκατομμύρια μονάδες το 2019, σε 1,2 εκατομμύρια το δ’ τρίμηνο του 2020. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα το μερίδιο αγοράς σε επίπεδο ΕΕ να διαμορφωθεί στο 40,6%, μειωμένο από 56,6% το τελευταίο τρίμηνο του 2019.
Εκτός από την Ιρλανδία, όλες οι αγορές της ΕΕ σημείωσαν πτώση στις ταξινομήσεις βενζινοκίνητων αυτοκινήτων κατά τη διάρκεια του εξεταζόμενου τριμήνου, συμπεριλαμβανομένων των τεσσάρων μεγάλων.
Συνολικά, το 2020, ωστόσο, η βενζίνη αντιπροσώπευε σχεδόν το ήμισυ (47,5%) των συνολικών πωλήσεων επιβατικών αυτοκινήτων στην ΕΕ.
Η εικόνα στα οχήματα εναλλακτικής ισχύος
Κατά το δ’ τρίμηνο του έτους, οι ταξινομήσεις των ηλεκτρικά φορτισμένων οχημάτων (ECV) στην ΕΕ αυξήθηκαν από τις 130,992 μονάδες το 2019 σε σχεδόν μισό εκατομμύριο (+262,8%), ξεπερνώντας για πρώτη φορά τα υβριδικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Αυτή η ισχυρή αύξηση της ζήτησης ηλεκτρικών οχημάτων μπαταρίας (BEV) και υβριδίων plug-in (PHEV) -με τις ταξινομήσεις να αυξάνονται κατά 216,9% και 331%, αντίστοιχα- οφείλεται σε μεγάλο βαθμό σε κυβερνητικά ερεθίσματα για οχήματα χαμηλών εκπομπών και μηδενικών εκπομπών.
Πράγματι, μερικά από τα μεγαλύτερα κέρδη παρατηρήθηκαν σε χώρες με τα πιο γενναιόδωρα κίνητρα. Στη Γερμανία, για παράδειγμα, οι εγγραφές BEV αυξήθηκαν κατά περισσότερο από 500% το τελευταίο τρίμηνο του 2020.
Τα υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα (HEV) σημείωσαν εξίσου εντυπωσιακή αύξηση κατά το δ’ τρίμηνο, με τις πωλήσεις να διπλασιάζονται (+104,7%) από 212.612 μονάδες το 2019 σε 435.260 πέρυσι, αντιπροσωπεύοντας το 15,1% της αγοράς αυτοκινήτων στην ΕΕ.
Για πρώτη φορά, περισσότερες από ένα εκατομμύριο μονάδες επιβατικών αυτοκινήτων υβριδικών (1.182.792) και ηλεκτρικά φορτισμένων (1.045.831) πωλήθηκαν στην ΕΕ από τον Ιανουάριο έως τον Δεκέμβριο του 2020.
Οι ταξινομήσεις αυτοκινήτων που χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα -αιθανόλη (E85), υγρό πετρέλαιο (LPG) και φυσικό αέριο (NGV)- αυξήθηκαν κατά 19,6% σε 69.877 μονάδες στην ΕΕ κατά το δ’ τρίμηνο. Αυτό ήταν κυρίως αποτέλεσμα μιας αξιοσημείωτης αύξησης των πωλήσεων αυτοκινήτων με καύσιμο υγραέριο (+69,5%), ενώ οι εγγραφές οχημάτων με φυσικό αέριο μειώθηκαν κατά την ίδια περίοδο (-35,3%).
Όλα τα οχήματα εναλλακτικής ισχύος (APV) συνδύασαν το 34% της αγοράς αυτοκινήτων της ΕΕ το δ’ τρίμηνο, με σχεδόν ένα εκατομμύριο μονάδες να καταγράφονται συνολικά (αύξηση 143,9% σε σύγκριση με το 2019).
Με εξαίρεση την Κύπρο, οι εγγραφές APV αυξήθηκαν σε ολόκληρη την ΕΕ κατά το εξεταζόμενο τρίμηνο του 2020.
Κοιτάζοντας τις μεγαλύτερες αγορές αυτοκινήτων, σημειώθηκαν σημαντικά κέρδη από τη Γερμανία (+236,6%), τη Γαλλία (+156,7%) και την Ιταλία (+108,9%). Όλα ενισχύονται από την εξαιρετική αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών μπαταριών και υβριδικών αυτοκινήτων plug-in στο τέλος του έτους.