Το μπλοκάρισμα της εφοδιαστικής αλυσίδας και η μη εύρυθμη αντιμετώπιση των εργαζόμενων στις μεταφορές, εντός ή εκτός της ΕΕ, θα παρεμποδίσουν τον “αγώνα” της Ευρώπης κατά της πανδημίας του Covid – 19, σύμφωνα με την IRU.
Μετάφραση – Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Οι χώρες της ΕΕ, όπως επισημαίνει η IRU, συμφώνησαν να ενισχύσουν τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς, καθώς αντιμετωπίζουν ένα τρίτο κύμα της πανδημίας, με αύξηση των λοιμώξεων και πιο επιθετικά στελέχη του ιού να κάνουν την εμφάνισή τους.
Οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις συγκεντρώθηκαν στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο για να εγκρίνουν δύο προτάσεις σχετικά με μια συντονισμένη προσέγγιση για τους περιορισμούς στην ελεύθερη κυκλοφορία ανθρώπων και αγαθών εντός της ΕΕ και των εργαζομένων στις μεταφορές που προέρχονται από χώρες εκτός ΕΕ.
Καθώς οι εργαζόμενοι στις μεταφορές της Ευρώπης αναγνωρίζονται ως βασικοί εργαζόμενοι και δεν υπόκεινται σε τεστ ή καραντίνα εντός της ΕΕ, η IRU ανησυχεί ότι το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο θα καθιερώσει μια διπλή νόρμα για τους οδηγούς που εισέρχονται από τρίτες χώρες, από τις οποίες ζητούνται τεστ αντιγόνου από τις κυβερνήσεις της ΕΕ.
Αυτό θα μπλοκάρει άσκοπα τις εφοδιαστικές αλυσίδες και θα δημιουργήσει εμπόδια στα εξωτερικά σύνορα της Ευρώπης, όπως αυτά μεταξύ Βουλγαρίας και Τουρκίας.
Η αρχή των “πράσινων λωρίδων”
Η IRU, με ικανοποίηση, διαπίστωσε ότι το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ενίσχυσε την σύστασή του όσον αφορά την ισχύ των “πράσινων λωρίδων” κυκλοφορίας εντός της ΕΕ, ακολουθώντας την έκκληση -σε ανοιχτή επιστολή– της IRU προς την πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ursula Von der Leyen.
Θεωρητικά οι εργαζόμενοι στις μεταφορές, εντός της ΕΕ, δεν υποχρεούνται να έχουν αρνητικό τεστ κορωνοϊού πριν εισέλθουν σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες ή να υποβληθούν σε καραντίνα κατά την άφιξή τους, προκειμένου να διατηρήσουν τις σε κίνηση την αλυσίδα εφοδιασμού
Σύμφωνα με τη Raluca Marian, γενική αντιπρόσωπο της IRU στην ΕΕ «η IRU προτρέπει τις κυβερνήσεις να ακολουθήσουν τη σύσταση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, καθώς έχουμε ήδη δει το χάος που δημιουργήθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο στο Ηνωμένο Βασίλειο από τη Γαλλία, η οποία απαιτούσε τεστ στους εργαζόμενους στις μεταφορές, κάτι που προκάλεσε black out στα σύνορα.
Οπότε, θα ήταν καταστροφικό να δούμε αυτό το σενάριο να επαναλαμβάνεται σε ολόκληρη την ΕΕ».
Παρά τη σύσταση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, έχουν ήδη παρατηρηθεί ανησυχητικές καταστάσεις στα σύνορα Ισπανίας – Πορτογαλίας και Γαλλίας – Βελγίου, λόγω της έλλειψης ειδικών λωρίδων για φορτηγά.
Ως αποτέλεσμα, τα φορτηγά παγιδεύονται σε ουρές που προκαλούνται από ταξιδιωτικούς ελέγχους, παρά το γεγονός ότι οι οδηγοί εξαιρούνται από τα τεστ κορωνοϊού.
Διακρίσεις σε βάρος εργαζομένων στις μεταφορές που έρχονται από Τρίτες Χώρες
Επίσης, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο συνέστησε την ενίσχυση των κανόνων για τη μεταφορά εμπορευμάτων που προέρχονται από χώρες εκτός της ΕΕ.
Τα κράτη-μέλη ενδέχεται να απαιτούν από το προσωπικό μεταφορών που προέρχεται από μια χώρα «όπου εντοπίζεται μεγάλη συχνότητα μεταλλάξεων του ιού» να υποβληθεί σε αρνητικό τεστ αντιγόνου πριν από την αναχώρηση. Αυτό αυξάνει την αβεβαιότητα και τον κίνδυνο, καθώς εξαρτάται από τη διακριτική ευχέρεια κάθε χώρας.
Η IRU ανησυχεί ιδιαίτερα ότι η διαφορετική μεταχείριση των επαγγελματιών στις μεταφορές, που φθάνουν από Τρίτες χώρες, θα οδηγήσει σε σημαντικές καθυστερήσεις στα εξωτερικά σύνορα της Ευρώπης.
«Στα σύνορα ΕΕ – Τουρκίας, το 50% όλων των φορτηγών που εξέρχονται και εισέρχονται στην Ευρώπη είναι εγγεγραμμένα στην ΕΕ. Εάν το «μπορεί» γίνει πραγματικότητα και οι οδηγοί που προέρχονται από την Τουρκία απαιτείται να δείξουν αρνητικά τεστ κορωνοϊού στα σύνορα, οι εφοδιαστικές αλυσίδες στην ΕΕ θα επηρεαστούν σοβαρά», κατέληξε η Raluca Marian.
Αυτές οι συστάσεις του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου σχετικά με μια συντονισμένη προσέγγιση στους περιορισμούς της ελεύθερης κυκλοφορίας αποτελούν μια καθοδήγηση και η IRU θα παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις τις επόμενες ημέρες για να εξασφαλίσει ότι τα εμπορεύματα και οι εφοδιαστικές αλυσίδες συνεχίζουν να βρίσκονται σε κίνηση.