Χάος στις οδικές εμπορευματικές μεταφορές προκάλεσαν στην Ευρώπη, και ιδίως στην διαδρομή Ιταλία – πέρασμα Brenner, τα νέα μέτρα κατά του κορωνοϊού που επέβαλε η Γερμανία, ακολουθούμενη από την Αυστρία (Τιρόλο) και την Τσεχία.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Οδικών Μεταφορών (IRU), η Γερμανία αποφάσισε να μην εξαιρέσει τους οδηγούς φορτηγών από τις νέες απαιτήσεις για τα τεστ κατά του Covid.
Αντίστοιχα, Αυστρία και Τσεχία επέβαλαν παρόμοιους περιορισμούς στους οδηγούς που διέρχονται με τα φορτηγά τους από τα εδάφη τους προς τη Γερμανία.
Το πρόβλημα έγκειται στο γεγονός ότι, ενώ τα rapid test αντιγόνου για COVID-19 γίνονται αποδεκτά, ωστόσο θα πρέπει να διεξάγονται από εξουσιοδοτημένο εργαστήριο, «μια δύσκολη απαίτηση για οδηγούς φορτηγών που εργάζονται εκτός της χώρας καταγωγής τους», σημειώνει η IRU.
Από μέρους της η Ένωση, προειδοποίησε για αλυσιδωτές αντιδράσεις και προβλήματα στους νέους συνοριακούς ελέγχους που επιβλήθηκαν –σε επιστολή προς την πρόεδρο της Κομισιόν Ursula von der Leyen– ζητώντας άμεση δράση για την αποτροπή εμποδίων στην ελεύθερη κυκλοφορία εμπορευμάτων, και ειδικότερα σε όσα απαιτούνται από τους επαγγελματίες οδηγούς φορτηγών όσον αφορά τα τεστ COVID.
«Οι οδηγοί φορτηγών, και οι ευρωπαίοι πολίτες και οι επιχειρήσεις που εξαρτώνται από τα εμπορεύματα που μετακινούνται, είναι και πάλι έτοιμοι να πληρώσουν ένα βαρύ τίμημα εξαιτίας περιορισμών κατά του COVID που δεν εξαιρούν τους εργαζόμενους στις μεταφορές», δήλωσε ο γενικός γραμματέας της IRU, Umberto de Pretto.
Αυτές οι καταστροφικές μονομερείς αποφάσεις έρχονται -παρά τις επανειλημμένες- τις εκκλήσεις της IRU και της βιομηχανίας προς τους Ευρωπαίους ηγέτες, τις δεσμεύσεις των ίδιων των χωρών για “Πράσινες Λωρίδες” και το χάος της εφοδιαστικής αλυσίδας που σημειώθηκε με μπλοκαρισμένα τα σύνορα νωρίτερα μέσα στην πανδημία.
Σούπερ-μάρκετ, ιατρικές εγκαταστάσεις και εργοστάσια στην ΕΕ βρίσκονται σε κίνδυνο, συμπεριλαμβανομένων των γερμανικών βιομηχανιών που εξαρτώνται από πολυεθνικές εφοδιαστικές αλυσίδες, όπως ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Πάνω από 7.000 φορτηγά μεταφέρουν εμπορεύματα στο διάδρομο Βορρά-Νότου μέσω του Τιρόλο, περίπου ο ίδιος όγκος φορτηγών που χρησιμοποιούν τον διάδρομο Ντόβερ-Καλαί, σημείο όπου σημειώθηκε χάος τον Δεκέμβριο, όταν η Γαλλία επέβαλε περιορισμούς από τους οποίους δεν εξαιρέθηκαν επαγγελματίες οδηγοί φορτηγών.
Αντίστοιχα, δεκάδες χιλιάδες περισσότερα φορτηγά χρησιμοποιούν τον διάδρομο Ανατολής-Δύσης προς τη Γερμανία μέσω της Τσεχίας, έναν σημαντικό μεταφορικό άξονα για την εφοδιαστική της Κεντρικής Ευρώπης.
«Απομονωμένοι στην καμπίνα τους, οι οδηγοί φορτηγών δεν εκτίθενται στον ιό και συμμορφώνονται με αυστηρά μέτρα κατά πιθανής μόλυνσης από τους εργοδότες και τους πελάτες τους, συμπεριλαμβανομένης της μη φυσικής επαφής σε σημεία παραλαβής και παράδοσης», δήλωσε ο de Pretto.
«Το να αφήσεις τους οδηγούς να κάνουν τη δουλειά τους και να συνεχίσουν το ταξίδι τους πέρα από τα σύνορα είναι η ασφαλέστερη λύση», συμπλήρωσε.
Την περασμένη εβδομάδα, η Κομισιόν απάντησε στην επιστολή της IRU δηλώνοντας ότι η θέση της δεν έχει αλλάξει από την αρχή της πανδημίας.
Επίσης, υποστήριξε τη σημασία της διατήρησης των “Πράσινων Λωρίδων” για τα φορτηγά ανά πάσα στιγμή και ότι τα μεμονωμένα μέτρα από τις χώρες πρέπει να παραμείνουν αναλογικά και να αποφευχθεί η διακοπή της εφοδιαστικής και των βασικών μεταφορών.
«Καλώ την πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και την ομάδα της να υπερασπιστούν την ελεύθερη κυκλοφορία των εμπορευμάτων», δήλωσε ο de Pretto, συμπληρώνοντας ότι «η ΕΕ πρέπει να παραμείνει σταθερή και αυτές οι μεμονωμένες χώρες πρέπει να υποχωρήσουν».
«Η Γερμανία, το Τιρόλο και η Τσεχία πρέπει να επαναφέρουν αμέσως τις εξαιρέσεις από τα τεστ για επαγγελματίες οδηγούς φορτηγών. Διαφορετικά, οι ενέργειές τους θα βλάψουν ζωτικές εφοδιαστικές αλυσίδες, την ενιαία αγορά και τη ζωή εκατομμυρίων πολιτών της ΕΕ – με τεράστιο κόστος και χωρίς κανένα ουσιαστικό όφελος για τον έλεγχο του ιού», κατέληξε ο de Pretto.