Το ντίζελ αποτέλεσε το δημοφιλέστερο καύσιμο των νέων ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, το 2020, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), αντιπροσωπεύοντας το 92,4% της αγοράς.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Ωστόσο, σύμφωνα με την ACEA, παρόλο που η πανδημία του Covid-19 μείωσε τη συνολική επίδοση της ευρωπαϊκής αγοράς, οι πωλήσεις ηλεκτρικών και υβριδικών βαν αυξήθηκαν πέρυσι.
Ειδικότερα, τα ηλεκτρικά οχήματα (ECV) αποτέλεσαν το 2% των συνολικών πωλήσεων βαν σε όλη την περιοχή (έναντι 1,3% το 2019), ενώ τα υβριδικά αντιπροσώπευαν το 0,9% της αγοράς της ΕΕ το 2020 (έναντι 0,3% το 2019).
Πετρελαιοκίνητα και βενζινοκίνητα βαν
Το 2020, ο αριθμός των ντιζελοκίνητων βαν που πωλήθηκαν σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση μειώθηκε κατά 17,2% στις 1,3 εκατομμύρια μονάδες, ενώ και οι 27 αγορές της Ένωσης σημείωσαν πτώση.
Παρά την μείωση του όγκου, το μερίδιο αγοράς ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων που κινούνται με ντίζελ αυξήθηκε από 91,7% το 2019 σε 92,4% το 2020.
Η συνολική μείωση των ταξινομήσεων βαν ως αποτέλεσμα του COVID-19 επηρέασε κυρίως τα βενζινοκίνητα. Πράγματι, μόνο 49.056 βενζινοκίνητα βαν ταξινομήθηκαν σε ολόκληρη την ΕΕ πέρυσι, περίπου το 50% του αριθμού που πωλήθηκε το 2019.
Εκτός από τη Λετονία, όλες οι αγορές της ΕΕ σημείωσαν πτώση στις ταξινομήσεις βενζινοκίνητων βαν καθ ‘όλη τη διάρκεια του 2020. Ως αποτέλεσμα, το μερίδιο της βενζίνης στην αγορά βαν της ΕΕ μειώθηκε από 5,1% το 2019 σε 3,4% πέρυσι.
Οχήματα εναλλακτικής ισχύος (APV)
Συνολικά το 2020, η ζήτηση για νέα ηλεκτρικά βαν αυξήθηκε κατά 26,2% φθάνοντας τις 28.597 μονάδες ή το 2% των συνολικών ταξινομήσεων ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων στην ΕΕ.
Η Γαλλία (9.209 μονάδες) και η Γερμανία (8.830 μονάδες) ήταν οι κορυφαίες αγορές κατ’ όγκο, αντιπροσωπεύοντας μαζί άνω του 60% όλων των ηλεκτρικών φορτηγών που πουλήθηκαν στην Ευρωπαϊκή Ένωση πέρυσι.
Οι ταξινομήσεις νέων υβριδικών βαν στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά 175% σε 12.698 μονάδες το 2020. Αυτή η τριπλή αύξηση (σε σύγκριση με τα 4.617 υβριδικά βαν που πωλήθηκαν το 2019) είναι εν μέρει αποτέλεσμα μιας χαμηλής βάσης σύγκρισης.
Πράγματι, τα υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα (HEV) αποτελούσαν ακόμη λιγότερο από το 1% των συνολικών πωλήσεων ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων στην περιοχή πέρυσι.
Η ζήτηση για βαν που χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα μειώθηκε κατά 29,5% σε 19.346 μονάδες κατά τη διάρκεια του 2020, καθώς οι δύο μεγάλες αγορές αυτών των οχημάτων σημείωσαν έντονες πτώσεις: Ιταλία (-28,7%) και Ισπανία (-53,2%).
Κατά συνέπεια, το μερίδιο αγοράς σε όλη την ΕΕ των βαν που τροφοδοτούνται από φυσικό αέριο και LPG μειώθηκε από 1,6% το 2019 σε 1,3% το 2020.