Το μέλλον είναι ηλεκτρικό, ακόμα και για τα φορτηγά. Για το λόγο αυτό, κατασκευαστές φορτηγών και περιβαλλοντικές οργανώσεις απέστειλαν επιστολή προς την Κομισιόν ζητώντας την αύξηση των σημείων φόρτισης ηλεκτρικών φορτηγών στην ΕΕ στα 42.000 έως το 2030.
της Βάσως Βεγιάζη
Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με τους στόχους που έχουν τεθεί, έως το 2025, προωθείται η ανάπτυξη 11.000 σημείων φόρτισης ηλεκτρικών φορτηγών σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Αναλυτικότερα, η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) και η Transport & Environment (T&E) απεύθυναν κάλεσμα προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή απαιτώντας δεσμευτικούς στόχους για τις υποδομές φόρτισης φορτηγών.
Δεδομένου ότι, επί του παρόντος, λειτουργούν σχεδόν μηδενικοί σταθμοί φόρτισης για τα συγκεκριμένα φορτηγά, «αυτοί οι στόχοι είναι φιλόδοξοι – αλλά είναι απαραίτητοι για την επίτευξη των στόχων της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας», αναφέρει η επιστολή.
Επιπλέον, περίπου 300 σταθμοί ανεφοδιασμού υδρογόνου κατάλληλοι για βαρέα οχήματα θα πρέπει να τεθούν σε λειτουργία το αργότερο έως το 2025, αυξάνοντας τον αριθμό τους σε περίπου 1.000 το αργότερο το 2030.
Τροχοπέδη η έλλειψη επενδύσεων
Το εν λόγω αίτημα έρχεται πριν από την αναμενόμενη αναθεώρηση της Οδηγίας για την Υποδομή Εναλλακτικών Καυσίμων της Ευρώπης (AFID) εφέτος.
Στην επιστολή τους, η ACEA και η T&E καλούν την Κομισιόν να καταστήσει το AFID κατάλληλο για φορτηγά και λεωφορεία μηδενικών εκπομπών, με δεσμευτικούς στόχους για την υποδομή σε όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ, ώστε να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη διασυνοριακή λειτουργία.
Αυτό είναι επείγον και ζωτικής σημασίας για να ενθαρρυνθούν οι επαγγελματίες operators μεταφορών να κάνουν ταχεία μετάβαση σε οχήματα μηδενικών εκπομπών.
Τα ηλεκτρικά και υδρογονοκίνητα φορτηγά απαιτούν ειδική υποδομή φόρτισης και ανεφοδιασμού λόγω της υψηλής ζήτησης ενέργειας, καθώς και των απαιτήσεων χώρου, στάθμευσης και πρόσβασης.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρέπει να αντιμετωπίσει αυτές τις συγκεκριμένες ανάγκες στην αναθεώρηση της AFID, διασφαλίζοντας ότι είναι δυνατή η φόρτιση και ο ανεφοδιασμός καυσίμων φορτηγών, σε logistics hubs (κατά τη φόρτωση και εκφόρτωση), σε δημόσιους χώρους αστικών περιοχών και κατά μήκος των εθνικών οδών.
«Ο κλάδος μας έχει δεσμευτεί πλήρως στο Green Deal και ως εκ τούτου για οδικές εμπορευματικές μεταφορές απαλλαγμένες από άνθρακα έως το 2050, το αργότερο. Για το σκοπό αυτό, επενδύουμε μαζικά σε φορτηγά ουδέτερου CO2», δήλωσε ο Martin Daum, πρόεδρος του Συμβουλίου Επαγγελματικών Οχημάτων της ACEA και διευθύνων σύμβουλος της Daimler Truck AG.
«Ωστόσο, οι πελάτες μας δεν θα επενδύσουν σε αυτά τα οχήματα εκτός εάν μπορούν να τα φορτίσουν και να τα ανεφοδιάσουν εύκολα, καθώς παραδίδουν αγαθά από τη μια χώρα στην άλλη.
Η επερχόμενη αναθεώρηση της AFID είναι μια χρυσή ευκαιρία για να βεβαιωθείτε ότι η ανάπτυξη υποδομών και η ανάπτυξη οχημάτων μηδενικών εκπομπών συμβαδίζουν», σημείωσε.
«Η μετάβαση σε φορτηγά μηδενικών εκπομπών συμβαίνει και είναι καιρός να ξυπνήσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Πρέπει να κατασκευάσουμε 10.000 σημεία φόρτισης φορτηγών τα επόμενα 4 χρόνια σε αποθήκες, κόμβους logistics και κατά μήκος κάθε κύριου αυτοκινητόδρομου στην Ευρώπη», κατέληξε ο William Todts, εκτελεστικός διευθυντής της “Transport & Environment”.