Μπορεί οι οδικοί μεταφορείς να βρέθηκαν στην πρώτη γραμμή για την καταπολέμηση της πανδημίας του κορωνοϊού, ωστόσο η έλλειψη οδηγών αναμένεται να ενταθεί εφέτος.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Σύμφωνα με πρόσφατη παγκόσμια έρευνα που διεξήγαγε τη Διεθνή Ένωση Οδικών Μεταφορών (IRU), η έλλειψη οδικών μεταφορέων αναμένεται να αυξηθεί το 2021 κατά περισσότερο από 1/4 έναντι των επιπέδων του 2020 σε σχεδόν 23 χώρες παγκοσμίως.
Όπως επισημαίνεται, οι ελλείψεις εκτιμάται ότι θα αυξηθούν με πολύ υψηλότερο ρυθμό σε ορισμένες χώρες, όπως λόγου χάρη την Ισπανία που θα ανέλθει στο 150%, στο Μεξικό στο 175% και στην Τουρκία στο 192%.
Στο κομμάτι των επιβατικών μεταφορών, η έλλειψη οδηγών λεωφορείων και πούλμαν στην Ευρώπη αναμένεται να αυξηθεί κατά 226% το 2021.
Σχεδόν το 40% των οδικών μεταφορέων, που έλαβαν μέρος στην έρευνα, ανέφεραν τα κενά δεξιοτήτων ως τη No1 αιτία του προβλήματος σε αγορές όπως η Τσεχία, η Νορβηγία, η Ρουμανία, η Ρωσία, η Ουκρανία και το Μεξικό.
Σύμφωνα μάλιστα με την έρευνα, ο παράγοντας αυτός προηγείται έναντι άλλων όπως η κακή εικόνα για τον κλάδο, οι δύσκολες εργασιακές συνθήκες και η προσέλκυση νέων ανδρών και γυναικών στο επάγγελμα.
Καθώς η παγκόσμια οικονομία αναμένεται να ανακάμψει το 2021, οι οδικοί μεταφορείς και οι φορτωτές αντιμετωπίζουν όλο και μεγαλύτερα προβλήματα που οφείλονται σε ελλείψεις οδηγών, όπως η αύξηση του κόστους, οι λειτουργικές δυσκολίες και οι δυσαρεστημένοι πελάτες.
«Η κατάσταση στον κλάδο εφέτος είναι χειρότερη από ποτέ, καθώς πολλοί οδικοί μεταφορείς σταμάτησαν να εργάζονται πέρυσι για να αποφύγουν να νοσήσουν με COVID-19.
Τα κέντρα κατάρτισης έκλεισαν, ενώ άλλοι εγκατέλειψαν το επάγγελμα λόγω των προκλήσεων και των εμποδίων που τους επιβλήθηκαν στη δουλειά», δήλωσε ο Umberto. de Pretto, γενικός γραμματέας της IRU.
«Καθώς κοιτάμε πέρα από την πανδημία, πολλοί operators θα είναι αδύνατον να βρουν οδηγούς για να ικανοποιήσουν τη μελλοντική ζήτηση των πελατών», κατέληξε.
Σημαντική η ανταγωνιστικότητα
Ενώ η πτώση της ζήτησης μεταφορών το 2020 λόγω της πανδημίας ευθύνεται σε μεγάλο βαθμό για την υψηλότερη από την κανονική αύξηση των ελλείψεων του 2021, η βασική αιτία στις περισσότερες αγορές παραμένει οι δεξιότητες, γεγονός που υφίσταται τα τελευταία χρόνια.
Οι εταιρείες οδικών μεταφορών αφιερώνουν ήδη σημαντικούς πόρους για να εντοπίσουν, να προσλάβουν και να εφοδιάσουν με προσόντα οδηγούς και να τους κάνουν να λειτουργούν σύμφωνα με τα επαγγελματικά πρότυπα του κλάδου.
«Δεν υπάρχει μαγική σφαίρα, αλλά ένα από τα πιο σημαντικά πράγματα για τις εταιρείες να το κάνουν σωστά είναι να βεβαιωθείτε ότι οι οδηγοί και οι εργαζόμενοί τους έχουν τις σωστές δεξιότητες και αποτελεσματικές λύσεις για να εντοπίσουν τα κενά και να τα αντιμετωπίσουν όταν και όπου χρειάζεται» πρόσθεσε ο Patrick Phillipp, Director of Certification and Standards της IRU.
Σύμφωνα με την έρευνα του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ, το 50% του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού θα χρειαστεί επαναπροσδιορισμό έως το 2025.