«Χειρόφρενο» τράβηξε η ευρωπαϊκή αγορά επαγγελματικών αυτοκινήτων το δίμηνο Ιουλίου – Αυγούστου, καθώς σύμφωνα με στοιχεία της ACEA οι ταξινομήσεις ήταν μειωμένες κατά 11,9% και 5,4%, αντίστοιχα. Ωστόσο, αντίθετη είναι η πορεία που καταγράφεται στο 8μηνο του έτους.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Συνολικά, η μείωση στις ταξινομήσεις νέων επαγγελματικών οχημάτων στην ΕΕ κατά το εν λόγω δίμηνο αντανακλά την επιβράδυνση της ζήτησης για φορτηγά, αντιπροσωπεύοντας το 83% των συνολικών ταξινομήσεων, δεδομένου ότι φορτηγά και λεωφορεία είχαν πραγματικά καλύτερη απόδοση από πέρυσι.
Οι πωλήσεις συνέχισαν να καθοδηγούνται από την Κεντρική Ευρώπη (+23,2%), ενώ οι νέες ταξινομήσεις στις βασικές δυτικοευρωπαϊκές αγορές συρρικνώθηκαν τον Ιούλιο και τον Αύγουστο.
Στον αντίποδα, στο 8μηνο του 2021 η ζήτηση για νέα επαγγελματικά οχήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση αυξήθηκε κατά 24% φτάνοντας τις 1.292.628 μονάδες, παρά τους αδύναμους καλοκαιρινούς μήνες.
Κάθε μία από τις τέσσερις μεγάλες αγορές της ΕΕ κατέγραψε διψήφια άνοδο μέχρι στιγμής εφέτος, αν και με βραδύτερο ρυθμό σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του έτους: Ιταλία (+35,4%), Γαλλία (+22,4%), Ισπανία (+16%) και Γερμανία (+12,5%).
Ελαφρά επαγγελματικά οχήματα (LCV) έως 3,5 τόνων
Μετά από πέντε μήνες συνεχόμενης ανάπτυξης, κυρίως λόγω της χαμηλής βάσης σύγκρισης που προκάλεσε η πανδημία του κορωνοϊού, οι ταξινομήσεις φορτηγών στην ΕΕ συρρικνώθηκαν τον Ιούλιο (‐15,7%) και τον Αύγουστο (‐8,2%). Ως αποτέλεσμα, όλες οι μεγάλες αγορές της περιοχής σημείωσαν σημαντική πτώση τους τελευταίους δύο μήνες.
Κατά τους πρώτους οκτώ μήνες του 2021, η ζήτηση για νέα ελαφριά επαγγελματικά οχήματα σε ολόκληρη την ΕΕ παρέμεινε θετική (+23,6%), εξακολουθώντας να επωφελείται από τα σημαντικά ποσοστά ανόδου που καταγράφηκαν νωρίτερα εφέτος και ανεβάζοντας το σύνολο σε 1.078.235 οχήματα.
Το ίδιο ισχύει και για τις βασικές αγορές της ΕΕ, με τις τέσσερις πωλήσεις να έχουν καταγραφεί μέχρι τώρα το 2021: Ιταλία (+35,9%), Γαλλία (+23,3%), Ισπανία (+15,8%) και Γερμανία (+12%).
Βαρέα επαγγελματικά οχήματα (HCV) 16 τόνων και άνω
Τα αποτελέσματα του Αυγούστου 2021 δείχνουν ξανά διψήφια αύξηση (+14,6%) της ζήτησης της ΕΕ για βαρέα φορτηγά, σηματοδοτώντας τον έβδομο συνεχόμενο μήνα ανάπτυξης στην κατηγορία.
Η Γερμανία (+14,6%) και η Γαλλία (+0,5%) συνέβαλαν θετικά στο αποτέλεσμα, ενώ η Ισπανία (-6,1%) και η Ιταλία (-4,4%) πέτυχαν χαμηλότερα ποσοστά έναντι της περσινής χρονιάς.
Το διάστημα Ιανουαρίου – Αυγούστου 2021, 161.581 νέα βαρέα φορτηγά ταξινομήθηκαν σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση ή 33,1% περισσότερα από ό,τι την ίδια περίοδο το 2020. Οι βασικές αγορές ενοποίησαν τα θετικά τους αποτελέσματα κατά την περίοδο αυτή: Ιταλία (+39,5%), Ισπανία (+30,6%), Γερμανία (+19,8%) και Γαλλία (+14,5%).
Μεσαία και βαριά επαγγελματικά οχήματα (MHCV) άνω των 3,5 τόνων
Μετά την αύξηση 10,6% τον Ιούλιο, η ζήτηση για νέα φορτηγά στην ΕΕ αυξήθηκε ξανά τον Αύγουστο (+9,1%).
Οι αγορές της Κεντρικής Ευρώπης συνέβαλαν σημαντικά (+42,7%) σε αυτήν την επίδοση, ενώ μόνο η Γερμανία (+4,6%) κατάφερε να σημειώσει ανάπτυξη μεταξύ των μεγαλύτερων δυτικοευρωπαϊκών αγορών.
Μέχρι στιγμής το 2021, η ζήτηση για νέα φορτηγά αυξήθηκε κατά 27,9%, φτάνοντας τα 195.247 ταξινομημένα οχήματα σε όλη την περιοχή.
Με εξαίρεση την Ελλάδα και την Κύπρο, όλες οι αγορές της ΕΕ κατέγραψαν υψηλά διψήφια και ορισμένα ακόμη και τριψήφια ποσοστά ανόδου κατά τη διάρκεια αυτής της οκτάμηνης περιόδου, συμπεριλαμβανομένων των τεσσάρων μεγάλων αγορών.
Μεσαία και βαρέα λεωφορεία και πούλμαν (MHBC) άνω των 3,5 τόνων
Ο Αύγουστος ήταν θετικός μήνας για τα λεωφορεία, με τις νέες ταξινομήσεις να αυξάνονται κατά 17,5% στις 3.110 μονάδες.
Τα αποτελέσματα σε επίπεδο χώρας ήταν μικτά: η Γαλλία (+55,1%) και η Ιταλία (+40,8%) σημείωσαν διψήφια ποσοστιαία αύξηση τον περασμένο μήνα, ενώ η ζήτηση για νέα λεωφορεία στη Γερμανία (-4,3%) και ιδιαίτερα στην Ισπανία (-63,2%) ήταν πιο αδύναμη σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα.
Στο 8μηνο του έτους, οι πωλήσεις νέων λεωφορείων σε ολόκληρη την ΕΕ σημείωσαν σημαντική αύξηση (+6,7%) χάρη στα θετικά αποτελέσματα τους καλοκαιρινούς μήνες.
Η Γαλλία παρουσίασε τον υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης των τεσσάρων μεγαλύτερων αγορών της περιοχής (+21,5%), ακολουθούμενη από την Ιταλία (+14,3%), ενώ οι ταξινομήσεις μειώθηκαν σε Γερμανία (-1,7%) και Ισπανία (-19%).