Σε ιστορικό υψηλό εκτοξεύθηκαν τα κόμιστρα των οδικών εμπορευματικών μεταφορών στην Ευρώπη, στο γ’ τρίμηνο του έτους, απόρροια της ισχυρής οικονομικής ανάπτυξης, της παγκόσμιας συμφόρησης στην εφοδιαστική αλυσίδα, του αυξανόμενου κόστους και της περιορισμένης χωρητικότητας.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Τα παραπάνω σημειώνονται στο «European Road Freight Rate Benchmark», που διενήργησε η IRU, σε συνεργασία με τις πλατφόρμες μεταφοράς εμπορευμάτων Ti και Upply.
Σταχυολογώντας τα ευρήματα προκύπτουν τα εξής:
-Ο δείκτης “European Road Freight Rate” ανήλθε στις 107,6 μονάδες, κατά 3 μονάδες υψηλότερος έναντι του γ’ τριμήνου του 2020.
-Το γ’ τρίμηνο του 2021 είναι το 5ο συνεχόμενο τρίμηνο αυξήσεων των κομίστρων και αύξησης 4% από αυτούς που καταγράφηκαν στο β’ τρίμηνο του 2020.
-Οι τιμές των εγχώριων οδικών εμπορευματικών μεταφορών της Γαλλίας συνέχισαν να αυξάνονται σταθερά, με την άνοδο να φτάνει το 3,5% από έτος σε έτος στο γ’ τρίμηνο του 2021.
-Οι τιμές αναμένεται να αυξηθούν περαιτέρω στο 4ο τρίμηνο του 2021, καθώς η ζήτηση αυξάνεται και η χωρητικότητα παραμένει περιορισμένη.
Από πού δέχεται πιέσεις η ευρωπαϊκή αγορά logistics
Η ανοδική εξέλιξη των τιμών που καταγράφηκε στο γ’ τρίμηνο του 2021 σηματοδότησε το 5ο συνεχόμενο τρίμηνο, κατά το οποίο ο ευρωπαϊκός δείκτης αναφοράς ανέβηκε.
Σημειώνεται επίσης άνοδο 4% στα ποσοστά αναφοράς των ναύλων σε σύγκριση με το β’ τρίμηνο του 2020, όταν έγινε αισθητή η χειρότερη διαταραχή από την πανδημία Covid-19.
Η μετέπειτα εξέλιξη των τιμών ακολούθησε την επαναλειτουργία της Ευρώπης και υπογραμμίζει τον ρόλο των οδικών εμπορευματικών μεταφορών στη στήριξη της ευρύτερης οικονομικής ανάπτυξης της περιοχής.
Η ανοδική πορεία, προς το τέλος του γ’ τριμήνου 2021, αντικατοπτρίζει επίσης μια περίοδο, κατά την οποία η συμφόρηση, τα σημεία συμφόρησης, τα ζητήματα χωρητικότητας και το αυξανόμενο κόστος έχουν δημιουργήσει ένα ισχυρό μείγμα πιέσεων στην ευρωπαϊκή αγορά logistics.
Καθώς οι κλάδοι του λιανεμπορίου και της μεταποίησης σε όλη την Ευρώπη είδαν τη ζήτηση να αυξάνεται κατακόρυφα έως τα τέλη του γ’ τριμήνου 2021, οι ελλείψεις χωρητικότητας έγιναν το βασικό χαρακτηριστικό της ευρωπαϊκής αγοράς οδικών εμπορευματικών μεταφορών.
Προβληματισμός από τις ελλείψεις οδηγών
Χαρακτηριστικό παράδειγμα το Ηνωμένο Βασίλειο, όπου η έλλειψη ειδικευμένων οδηγών βαρέων οχημάτων έχει οδηγήσει σε άδεια ράφια στα σούπερ μάρκετ και σε σοβαρές συμφορήσεις στο λιμάνι του Felixstowe.
Οι ελλείψεις οδηγών δεν περιορίζονται φυσικά μόνο στο Ην. Βασίλειο. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας της IRU, στην Ισπανία η έλλειψη οδηγών φορτηγών θα μπορούσε να αγγίξει το 10,2% το 2021, έναντι 7% το 2020.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, η τρέχουσα έλλειψη εκτιμάται ότι είναι μεταξύ 40.000-50.000 οδηγών στη Γαλλία και αυξάνεται σε 65.000 στη Γερμανία.
Επιπλέον, η Ευρώπη βίωσε εκτεταμένο πληθωρισμό κόστους μέχρι το τέλος του γ’ τριμήνου 2021. Σύμφωνα με τα στοιχεία των Ti και IRU, οι τιμές ντίζελ στη Γερμανία είναι 38,5% υψηλότερες από το γ’ τρίμηνο του 2020, ενώ στο Ηνωμένο Βασίλειο (+26,6%), στην Ισπανία (+25,2%) ), η Γαλλία (+23,5%) και η Ιταλία (+20,6%) παρουσίασαν επίσης σημαντικά υψηλότερες τιμές.