Το 19,6% των νέων επιβατικών αυτοκινήτων, που ταξινομήθηκαν στην ΕΕ, αντιπροσώπευσαν τα υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα το 2021, έναντι 11,9% ένα χρόνο νωρίτερα, σύμφωνα με νεότερα στοιχεία της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Παράλληλα, τα ηλεκτρικά φορτιζόμενα οχήματα κατέγραψαν μεγάλη άνοδο στις πωλήσεις, αποτελώντας το 18% των συνολικών ταξινομήσεων οχημάτων, έναντι 10,5% το 2020.
Ταυτόχρονα, η συνολική πτώση της ευρωπαϊκής αγοράς αυτοκινήτου επηρέασε αρνητικά τόσο τα πετρελαιοκίνητα όσο και τα βενζινοκίνητα οχήματα.
Ωστόσο, τα συμβατικού τύπου οχήματα εξακολούθησαν να κυριαρχούν στις πωλήσεις αυτοκινήτων στην ΕΕ όσον αφορά το μερίδιο αγοράς το 2021, αντιπροσωπεύοντας το 59,6% όλων των νέων ταξινομήσεων.
Βενζινοκίνητα και ντίζελ
Από τον Οκτώβριο έως τον Δεκέμβριο του 2021, οι ταξινομήσεις βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων οχημάτων σημείωσαν διψήφια πτώση στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Οι πωλήσεις βενζινοκίνητων μειώθηκαν κατά 33,5% στις 778.450 μονάδες, με όλες σχεδόν τις αγορές της ΕΕ να καταγράφουν πτώση, εκτός από τη Βουλγαρία, την Ιρλανδία και τη Σλοβενία.
Κατά συνέπεια, το μερίδιο της βενζίνης στην αγορά αυτοκινήτου συρρικνώθηκε από 40,6% το τελευταίο τρίμηνο του 2020 σε 35,8% κατά την ίδια περίοδο του 2021.
Το ντίζελ σημείωσε ακόμη μεγαλύτερη πτώση (50,9%) από 729.446 μονάδες το 2020 σε 358.083 μονάδες το τελευταίο τρίμηνο του 2021, καθώς σχεδόν όλα τα κράτη κατέγραψαν σημαντικές μειώσεις, εκτός από τη Βουλγαρία.
Ως αποτέλεσμα, το μερίδιο του ντίζελ στην αγορά αυτοκινήτου της ΕΕ μειώθηκε από 25,3%, στο δ’ τρίμηνο του 2020, σε 16,5% το 2021.
Συνολικά το 2021, η βενζίνη ήταν ο τύπος καυσίμου με μακράν το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς (40%).
Οχήματα εναλλακτικής ισχύος (APV)
Κατά το τελευταίο τρίμηνο του 2021, τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία (BEV) σημείωσαν τη μεγαλύτερη αύξηση (24,9%) έναντι όλων των τύπων καυσίμων, με συνολικά 309.598 μονάδες σε ολόκληρη την ΕΕ.
Αυτή η άνοδος ήταν μάλλον μέτρια σε σύγκριση με το 2020, αλλά θα πρέπει να σημειωθεί ότι η αύξηση των BEV το 2020 (216,9%) οφείλεται σε μεγάλο βαθμό από τα κυβερνητικά κίνητρα για οχήματα χαμηλών και μηδενικών εκπομπών που υιοθετήθηκαν στον απόηχο της πανδημίας.
Οι πωλήσεις plug-in υβριδικών ηλεκτρικών οχημάτων (PHEV), από την άλλη πλευρά, συρρικνώθηκαν κατά 1,8% στο δ’ τρίμηνο του 2021.
Εξετάζοντας τα αποτελέσματα ολόκληρου του 2021, οι ταξινομήσεις PHEV αυξήθηκαν κατά 70,7%, από τις 507.917 μονάδες το 2020, σε 867.092 πέρυσι.
Τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία σημείωσαν παρόμοια αύξηση (63,1%) καθ’ όλη τη διάρκεια του 2021, από τα 538.734 στα 878.432 αυτοκίνητα.
Αντίστοιχα, τα υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα (HEV) κατέγραψαν μέτρια αύξηση (0,4%) τους τελευταίους τρεις μήνες του έτους. Με 439.172 πωλήσεις, τα υβριδικά αντιπροσώπευσαν το 20,2% της αγοράς αυτοκινήτων της ΕΕ στο δ’ τρίμηνο του έτους.
Καθ’ όλη τη διάρκεια του 2021, οι ταξινομήσεις υβριδικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων “εκτινάχθηκαν” στο 60,5%, σηματοδοτώντας την πρώτη φορά που οι πωλήσεις HEV (με 1.901.239 μονάδες) ξεπέρασαν αυτές του ντίζελ (1.901.191) στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η ζήτηση για οχήματα φυσικού αερίου (NGV) στην ΕΕ σημείωσε σημαντική πτώση τους τελευταίους τρεις μήνες του 2021 (45,9%), κυρίως ως αποτέλεσμα της πτώσης των πωλήσεων στην Ιταλία (40,6%).
Αντίθετα, η αγορά αυτοκινήτων με υγραέριο σημείωσε μέτρια αύξηση 5,7%, μετρώντας 59.959 μονάδες που πωλήθηκαν σε όλη την περιοχή κατά την ίδια περίοδο.
Τα οχήματα με εναλλακτική ισχύ (APV) αντιπροσώπευαν σχεδόν το ήμισυ (47,8%) της αγοράς αυτοκινήτου της ΕΕ από τον Οκτώβριο έως τον Δεκέμβριο του 2021, με πάνω από 1 εκατομμύριο μονάδες να έχουν ταξινομηθεί συνολικά.
Εξετάζοντας την απόδοση των μεγάλων αγορών BEV το τελευταίο τρίμηνο, η Γαλλία σημείωσε τη μεγαλύτερη άνοδο (36,2%), ακολουθούμενη από την Ιταλία (34,9%) και τη Γερμανία (24,5%).