Στις αρχές της επόμενης εβδομάδας, μετά από χρόνια ζυμώσεων στο Ευρωκοινοβούλιο και μεταξύ κρατών-μελών της ΕΕ, ίσως δούμε επιτέλους να ολοκληρώνεται η νομοθετική “οδύσσεια” της Οδηγίας για την αναθεώρηση της Ευρωβινιέτας.
Της Βάσως Βεγιάζη
Υπενθυμίζεται ότι, τον Μάιο του 2017, η πρώην Επίτροπος Μεταφορών της ΕΕ, Violeta Bulc, παρουσίασε μια πρόταση για την αναθεώρηση της Ευρωβινιέτας, η οποία ορίζει τους κανόνες της ΕΕ σχετικά με τη χρέωση των βαρέων επαγγελματικών οχημάτων για τη χρήση ορισμένων οδικών αξόνων.
Αυτοί οι κανόνες οδικής χρέωσης, οι οποίοι θεωρούνταν ξεπερασμένοι ήδη από τότε, αναθεωρήθηκαν με στόχο να αντικατοπτρίζουν καλύτερα τις αρχές «ο ρυπαίνων πληρώνει» και «ο χρήστης πληρώνει».
Η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) δηλώνει ευχαριστημένη που το θέμα της αναθεώρησης της Οδηγίας “επιβίωσε” από τις εκλογές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου το 2019 και από 10 και πλέον εκ περιτροπής Προεδρίες του Συμβουλίου, και που τελικά θα ψηφιστεί από ολόκληρο το Ευρωκοινοβούλιο την προσεχή Δευτέρα 14 Φεβρουαρίου.
Όπως τονίζει η Ένωση, «η ταχεία και επιτυχής υιοθέτηση βαρέων επαγγελματικών οχημάτων χαμηλών και μηδενικών εκπομπών ρύπων θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τις διατάξεις που θα ψηφιστούν από το Ευρωκοινοβούλιο την επόμενη εβδομάδα και την επακόλουθη εφαρμογή τους από τα κράτη-μέλη.
Αυτός είναι ο λόγος, για τον οποίο οι κατασκευαστές φορτηγών της Ευρώπης προτρέπουν σθεναρά το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο να εγκρίνει τη συμφωνία για την Ευρωβινιέτα που επιτεύχθηκε πέρυσι με το Συμβούλιο.
Ενώ η φιλοδοξία των κατασκευαστών φορτηγών να φέρουν οχήματα χαμηλών και μηδενικών εκπομπών στην αγορά είναι ξεκάθαρη, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η ζήτηση για αυτά τα οχήματα δεν θα απογειωθεί όσο οι επιλογές με βάση τα ορυκτά καύσιμα παραμένουν φθηνότερες.
Το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας βαρέων επαγγελματικών οχημάτων μηδενικών εκπομπών δεν μπορεί ακόμη να ανταγωνιστεί τις συμβατικές τεχνολογίες που βασίζονται σε ορυκτά καύσιμα».
Παράλληλα, η ACEA σημειώνει ότι «ένα συνεκτικό, υποστηρικτικό και ευνοϊκό πλαίσιο πολιτικής είναι επομένως ζωτικής σημασίας για τη μετατόπιση των βασικών παραγόντων κόστους προς ένα σαφές πλεονέκτημα για οχήματα χαμηλών και ιδιαίτερα μηδενικών εκπομπών.
Από αυτή την άποψη, η εισαγωγή μιας διακύμανσης των τελών κυκλοφορίας CO2 στην Ευρώπη είναι επείγουσα και υψίστης σημασίας προκειμένου να εκπληρωθούν οι φιλοδοξίες της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας.
Για τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα, η τρέχουσα πρόταση για μια αναθεωρημένη οδηγία για την Ευρωβινιέτα, συμπεριλαμβανομένης της διαφοροποίησης των τελών υποδομής με βάση το CO2, είναι βασικό νομοθετικό κομμάτι και κρίσιμος παράγοντας για τη μετάβαση σε οδικές εμπορευματικές μεταφορές απαλλαγμένες από τον άνθρακα».
Καταλήγοντας, η Ένωση ελπίζει «τα μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου να ολοκληρώσουν γρήγορα τη διαδικασία λήψης αποφάσεων κατά την επερχόμενη ψηφοφορία στην Ολομέλεια, ώστε η νέα Ευρωβινιέτα να τεθεί σε ισχύ το συντομότερο δυνατό».