Στην τροποποίηση των πινάκων παραβάσεων και του ύψους προστίμων που θα επιβάλλονται στα φορτηγά που εκτελούν οδικές εμπορευματικές μεταφορές προχώρησαν οι υφυπουργοί Οικονομικών και Υποδομών & Μεταφορών.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Μάλιστα, η ισχύς της νέας απόφασης θα ξεκινήσει στις 27 Φεβρουαρίου 2022 και θα εφαρμόζεται κατά τους καθ’ οδόν ελέγχους που διενεργούνται από τις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές.
Το περιεχόμενο της απόφασης
Αναλυτικότερα, η απόφαση αναφέρει τα εξής:
Άρθρο 1
Η παρ. 4 του άρθρου 4 της της υπό στοιχεία Γ5/353651/7.12.2021 κοινής απόφασης των Υφυπουργών Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών (Β’ 6238) αντικαθίσταται ως εξής:
«4. Σε περίπτωση συρροής παραβάσεων καταλογίζεται ένα συνολικό διοικητικό πρόστιμο, που αποτελείται από το άθροισμα των προστίμων για όλες τις παραβάσεις που συρρέουν.
Κατ’ εξαίρεση:
α) Όταν η παράβαση με αριθμό Η1 συρρέει με την παράβαση Η29 του Πίνακα Η του Παραρτήματος, καταλογίζεται μόνο το πρόστιμο της παράβασης Η1.
β) Όταν οι παραβάσεις με αριθμούς Η2 έως και Η4 συρρέουν με την παράβαση Η29 του Πίνακα Η του Παραρτήματος, καταλογίζεται μόνο το πρόστιμο της παράβασης Η29.
γ) Όταν οι παραβάσεις με αριθμό Η18 και Η19 συρρέουν με την παράβαση Η30 του Πίνακα Η του Παραρτήματος, καταλογίζεται μόνο η παράβαση Η18 ή Η19 αντίστοιχα.
δ) Όταν οι παραβάσεις με αριθμούς Η20 και Η21 συρρέουν με την παράβαση Η30 του Πίνακα Η του Παραρτήματος, καταλογίζεται μόνο η παράβαση Η30».
Άρθρο 2
Το άρθρο 6 της υπό στοιχεία Γ5/353651/ 7.12. 2021 απόφασης των υφυπουργών Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών (Β’ 6238) αντικαθίσταται ως εξής:
«Άρθρο 6
Υποχρεώσεις κατά τον έλεγχο
1.Κατά τη διενέργεια ελέγχου ο οδηγός και ο ιδιοκτήτης/μισθωτής είναι υποχρεωμένοι να συνεργάζονται με τα όργανα ελέγχου παρέχοντας πρόσβαση στο όχημα. Σε περίπτωση άρνησης συνεργασίας στον έλεγχο βεβαιώνεται η παράβαση με αριθμό Α1 του πίνακα Α του Παραρτήματος, επιπλέον των παραβάσεων που διαπιστωθούν εφ’ όσον καταστεί δυνατός ο έλεγχος και ανεξαρτήτως τυχόν ποινικής ευθύνης.
2.Με επιφύλαξη ειδικών διατάξεων που προβλέπουν επιπρόσθετα στοιχεία ή/και συγκεκριμένα συνοδευτικά έγγραφα για τη μεταφορά, ο οδηγός και ο ιδιοκτήτης/ μισθωτής αποδεικνύουν για τη μεταφορά που πραγματοποιείται κατά τη στιγμή του ελέγχου, τουλάχιστον τα ακόλουθα στοιχεία:
(α) τα στοιχεία του αποστολέα, του μεταφορέα και του παραλήπτη (ονοματεπώνυμο και διεύθυνση)
(β) τον τόπο και την ημερομηνία παραλαβής των εμπορευμάτων και τον τόπο που έχει οριστεί για την παράδοση
(γ) την περιγραφή και την ποσότητα των εμπορευμάτων.
Τα ανωτέρω στοιχεία αποδεικνύονται με τα συνοδευτικά έγγραφα που εκδίδονται για τη συγκεκριμένη μεταφορά σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, ιδίως τις διατάξεις της νομοθεσίας μεταφορών και τις φορολογικές διατάξεις. Για τις διεθνείς μεταφορές, τα στοιχεία μπορούν να αποδεικνύονται και με διεθνή φορτωτική, όπως το δελτίο παράδοσης του ν. 559/1977 (Α’ 78) (φορτωτική CMR).
Σε περίπτωση που ο οδηγός και ο ιδιοκτήτης/μισθωτής δεν είναι σε θέση να αποδείξουν για τη μεταφορά που διενεργείται κατά τη στιγμή του ελέγχου το σύνολο των ανωτέρω στοιχείων βεβαιώνεται ανάλογα η παράβαση με αριθμό Α2 ή Α3».
Άρθρο 3
Οι παρ. 2, 3 και 4 του άρθρου 7 της υπό στοιχεία Γ5/353651/7.12.2021 κοινής απόφασης των Υφυπουργών Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών (Β’ 6238) αντικαθίστανται ως εξής:
«2. Στην παράβαση με αριθμό Δ4 του Πίνακα Δ του Παραρτήματος τα στοιχεία κυκλοφορίας του οχήματος αφαιρούνται έως την απογραφή του και αποστέλλονται στην Υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών που τα χορήγησε.
3.Στις παραβάσεις με αριθμούς Η3, Η4, Η7, Η8, Η10, Η16, Η17, Η20, Η21, Η24, Η25, Η28, Η29, Η30, Η31, Η32, Η34, Η36 έως και Η41, Η43και Η44 του Πίνακα Η του Παραρτήματος, πέραν των διοικητικών προστίμων, το όχημα ακινητοποιείται επιτόπου μέχρι την εφαρμογή κατάλληλων μέτρων, ώστε να συμμορφώνεται με τις σχετικές σε κάθε περίπτωση διατάξεις και να εξασφαλίζονται οι προϋποθέσεις ασφαλούς κυκλοφορίας του.
Εάν αυτό δεν είναι εφικτό, τότε αφαιρούνται τα στοιχεία κυκλοφορίας του οχήματος έως ότου εξασφαλιστούν οι προϋποθέσεις ασφαλούς κυκλοφορίας του σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις. Κατά τα λοιπά εφαρμόζεται το άρθρο 46 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και οι κατ’ εξουσιοδότηση αυτού υπουργικές αποφάσεις.
4.Στις παραβάσεις με αριθμούς Η55, Η56 και Η60 του Πίνακα Η του Παραρτήματος, πέραν των διοικητικών προστίμων, το όχημα ακινητοποιείται επιτόπου και αφαιρούνται τα στοιχεία κυκλοφορίας του, σύμφωνα με το άρθρο 46 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και τις κατ’ εξουσιοδότηση αυτού υπουργικές αποφάσεις. Οι κυρώσεις της παρούσας παραγράφου για την παράβαση Η60 επιβάλλονται ανεξάρτητα και παράλληλα με τις διατάξεις του ν. 2960/2001 (Α’ 265) περί λαθρεμπορίας».
Αναλυτικά οι νέοι πίνακες του Παραρτήματος της κοινής απόφασης των υφυπουργών Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών (Β’ 6238) στον σύνδεσμο που ακολουθεί: ΑΠΟΦΑΣΗ – Πίνακες Κατάταξης Παραβάσεων Φορτηγών
Κατάθεση υπομνήματος από την ΟΦΑΕ
Πάντως, λίγες ημέρες πριν την εφαρμογή ισχύος της ΚΥΑ, η ΟΦΑΕ προχώρησε στην κατάθεση υπομνήματος προς τα συναρμόδια υπουργεία, στο οποίο εξηγεί αναλυτικά τους λόγους για τους οποίους κρίνεται αναγκαία η αναστολή της εφαρμογής ισχύος της εν λόγω απόφασης.
Επίσης, υπέβαλε προτάσεις για τον εξορθολογισμό των προβλεπόμενων παραβάσεων και των κυρώσεων που αυτές επιφέρουν, προκειμένου να διασφαλιστεί, η νομιμότητα, ο υγιής ανταγωνισμός καθώς και η ενίσχυση της οδικής ασφάλειας.
Όπως σημειώνει «Θεωρούμε καταρχάς απαράδεκτο το γεγονός ότι δεν υπήρξε κανένας απολύτως διάλογος με τους αρμόδιους φορείς πριν την δημοσίευσή της, όταν μάλιστα το θέμα είναι μείζονος σημασίας για τον κλάδο τον οδικών μεταφορών, ο οποίος πλήττεται επί σειρά από την διενέργεια παράνομης μεταφοράς και την ελλιπή οργάνωση των ελεγκτικών μηχανισμών, και για τον λόγο αυτό η ΟΦΑΕ έχει προβεί στην υποβολή πολλών προτάσεων και μελετών επί σειρά ετών».