Κάλεσμα σε όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ να εντείνουν επειγόντως τις επενδύσεις σε υποδομές για ηλεκτρικά οχήματα (επιβατικά αυτοκίνητα, φορτηγά, βαν, λεωφορεία) απεύθυνε η ACEA.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Όπως επισημαίνεται, η αυτοκινητοβιομηχανία έχει λανσάρει ήδη στην αγορά εκατοντάδες μοντέλα οχημάτων χαμηλών και μηδενικών εκπομπών ρύπων, ωστόσο υπάρχουν σοβαρές ανησυχίες για την αργή ανάπτυξη των υποδομών που απαιτούνται για τη φόρτιση και τον ανεφοδιασμό των οχημάτων αυτών.
Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων κατέγραψαν 10πλάσια άνοδο την τελευταία 5ετία, φτάνοντας τα 1,7 εκατομμύρια μονάδες το 2021 (18% της συνολικής αγοράς).
Ωστόσο, ο αριθμός των δημόσιων φορτιστών στην Ευρώπη αυξήθηκε μόλις κατά 2,5 φορές την ίδια περίοδο.
Σύμφωνα με νέα έρευνα, που βασίζεται σε ανάλυση της McKinsey, έως το 2030 απαιτούνται έως και 6,8 εκατομμύρια δημόσια σημεία φόρτισης σε ολόκληρη την Ευρώπη για να επιτευχθεί η προτεινόμενη μείωση κατά 55% του CO2 για τα επιβατικά αυτοκίνητα.
Ο αριθμός αυτός είναι σχεδόν διπλάσιος από αυτόν που προτάθηκε από την Κομισιόν στην πρότασή της για τον Κανονισμό AFIR, ο οποίος βρίσκεται τώρα υπό διαπραγμάτευση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο.
Αυτό σημαίνει ότι, έως και 14.000 δημόσια σημεία φόρτισης για όλους του τύπου οχημάτων θα πρέπει να εγκαθίστανται σε όλη την ΕΕ κάθε εβδομάδα – σε σύγκριση με τα λιγότερο από 2.000 την εβδομάδα που εγκαθίστανται αυτήν τη στιγμή.
«Η μετάβαση στο μηδέν είναι ένας μακροχρόνιος αγώνας», δήλωσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του BMW Group της ACEA, Oliver Zipse. «Η βασική πρόκληση τώρα είναι να πειστούν όλα τα κράτη-μέλη να επιταχύνουν τον ρυθμό ανάπτυξης της απαιτούμενης υποδομής. Χρειαζόμαστε οπωσδήποτε ένα φιλόδοξο συμπέρασμα για τον Κανονισμό AFIR, τόσο ως προς το χρονοδιάγραμμα όσο και ως προς τους στόχους που θέτει για κάθε χώρα της ΕΕ», συμπλήρωσε.
Αν και θα απαιτηθούν αρχικά σημαντικές επενδύσεις, αυτές αντιπροσωπεύουν μόνο ένα κλάσμα των συνολικών επενδύσεων σε συγκρίσιμα έργα υποδομής – και θα αποφέρουν τεράστια περιβαλλοντικά οφέλη.
Σύμφωνα με την έρευνα εκτιμάται ότι. το ετήσιο κόστος για τη δημόσια υποδομή φόρτισης θα ανέλθει στα 8 δισ. ευρώ, περίπου δηλ. το 16% της επένδυσης σε δίκτυα 5G και υψηλής ταχύτητας Διαδίκτυο.
Οι τοποθεσίες, ο χώρος και τα επίπεδα ισχύος εξόδου που απαιτούνται για την υποδομή των φορτηγών διαφέρουν σημαντικά από εκείνα των επιβατικών αυτοκινήτων.
Όπως αναφέρεται, τα φορτηγά χρειάζονται 279.000 σημεία φόρτισης μέχρι το 2030, ενώ τα υπόλοιπα σημεία θα είναι κυρίως δημόσια κατά μήκος των εθνικών οδών (36.000) και δημόσια διανυκτερεύοντα σημεία φόρτισης (9.000).