Το 10% των σημαντικότερων σημείων που πραγματοποιούν στάση τα φορτηγά εντός της χώρας τους, θα πρέπει να είναι εξοπλισμένα με κατάλληλους ηλεκτρικούς φορτιστές το αργότερο έως το 2027.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Τα παραπάνω επισημαίνονται σε νέα ανάλυση που διεξήχθη από το Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research ISI, για λογαριασμό της ACEA, με στόχο να βοηθήσει τις κυβερνήσεις και τους operators εκμετάλλευσης υποδομών να δώσουν προτεραιότητα στο πού να ξεκινήσουν την εγκατάσταση σημείων φόρτισης για ηλεκτρικά φορτηγά.
«Τα ηλεκτρικά φορτηγά με μπαταρίες θα διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην απανθρακοποίηση των οδικών εμπορευματικών μεταφορών. Εάν εγκατασταθούν γρήγορα αρκετοί σταθμοί φόρτισης σε ολόκληρη την ΕΕ, η απορρόφησή τους στην αγορά θα αυξηθεί εκθετικά τα επόμενα χρόνια», δήλωσε ο Martin Lundstedt, πρόεδρος του Συμβουλίου Εμπορικών Οχημάτων της ACEA και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Volvo.
«Δεδομένου ότι οι σταθμοί φόρτισης που ταιριάζουν στις συγκεκριμένες ανάγκες των φορτηγών εκλείπουν σχεδόν εντελώς σήμερα, η πρόκληση που έχουμε μπροστά μας είναι τεράστια. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο θέλουμε να βοηθήσουμε τις κυβερνήσεις και τα ενδιαφερόμενα μέρη του κλάδου να κατευθύνουν τις επενδύσεις τους εκεί που χρειάζονται περισσότερο», εξήγησε ο Lundstedt.
Μπορεί οι επιχειρήσεις και οι οδηγοί οδικών μεταφορών να επιλέγουν ηλεκτρικά φορτηγά, ωστόσο θεωρείται απίθανο να αλλάξουν την οδηγική τους συμπεριφορά.
Οπότε, στόχος αυτής της μελέτης είναι επομένως να χαρτογραφήσει ακριβώς πού κάνουν οι οδηγοί στάσεις σήμερα και ποιες από αυτές τις στάσεις φορτηγών χρησιμοποιούνται συχνότερα.
Το Fraunhofer ISI ανέλυσε τις συντεταγμένες από τα GPS περίπου 400.000 φορτηγών σε ολόκληρη την Ευρώπη σε διάστημα 12 μηνών, εστιάζοντας στη διάρκεια των στάσεων σε μεμονωμένες τοποθεσίες.
Όπως διαπιστώθηκε, το 10% των τοποθεσιών που συχνάζουν τα φορτηγά στην Ευρώπη (πάνω από 3.000) αντιπροσωπεύουν περίπου το 50% (78.000) των συνολικών στάσεων που πραγματοποιούν τα φορτηγά.
Έχοντας αυτό κατά νου, η ACEA καλεί τις εθνικές κυβερνήσεις να διασφαλίσουν ότι το 10% των κυριότερων σημείων στάσης φορτηγών στις χώρες τους θα είναι εξοπλισμένες με κατάλληλους ηλεκτρικούς φορτιστές το αργότερο έως το 2027.
Οι ακριβείς τοποθεσίες όλων των στάσεων φορτηγών σε 29 ευρωπαϊκές χώρες εμφανίζονται σε πέντε περιφερειακούς χάρτες: Κεντρική Ευρώπη, Βόρεια Ευρώπη, Νοτιοανατολική Ευρώπη, Νότια Ευρώπη και Δυτική Ευρώπη.
Οι χάρτες διακρίνουν επίσης τους διαφορετικούς χρόνους στάσης των φορτηγών – σύντομες στάσεις (κάτω από 1 ώρα) και μεγάλες στάσεις (διανυκτέρευση). Αυτό είναι σημαντικό καθώς η διάρκεια καθορίζει τις ανάγκες φόρτισης, όπως ο διαθέσιμος χρόνος για πλήρη επαναφόρτιση και η απαιτούμενη ισχύς εξόδου.
Οι χάρτες προσδιορίζουν επίσης ακριβώς πού βρίσκονται οι πιο χρησιμοποιούμενες στάσεις φορτηγών (κυρίως σε χώρους ανάπαυσης κατά μήκος αυτοκινητοδρόμων, τοποθεσίες εταιρειών, logistics hubs και λιμάνια).
Με τους ευρωβουλευτές και τους υπουργούς της ΕΕ να προετοιμάζουν τις τελικές τους θέσεις σχετικά με τον Κανονισμό για την Υποδομή Εναλλακτικών Καυσίμων (AFIR), η ACEA ζητά αφοσιωμένους και φιλόδοξους στόχους για συγκεκριμένες υποδομές φορτηγών για κάθε κράτος μέλος.