Τον 14ο συνεχόμενο μήνα πτώσης καταγράφει η ευρωπαϊκή αγορά επαγγελματικών οχημάτων, καθώς σύμφωνα με την ACEA τον Ιούλιο και τον Αύγουστο οι πωλήσεις κατέγραψαν μείωση της τάξης του 17,4% και 8%, αντίστοιχα.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με την ACEA, η απότομη πτώση στις πωλήσεις φορτηγών ήταν ο βασικός παράγοντας στη συνολική συρρίκνωση της αγοράς επαγγελματικών οχημάτων. Όλες οι βασικές αγορές της Ευρωπαϊκής Ένωσης αντιμετώπισαν απώλειες κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, με εξαίρεση την Ισπανία, η οποία κατάφερε να πετύχει άνοδο 11,5% τον Αύγουστο.
Σε επίπεδο 8μηνου 2022, ο όγκος πωλήσεων επαγγελματικών οχημάτων μειώθηκε κατά 18,8% στις 1 εκατομμύριο μονάδες που καταγράφηκαν σε ολόκληρη την Ευρώπη. Οι τέσσερις μεγαλύτερες αγορές της περιοχής ακολούθησαν αυτήν την αρνητική τάση, με την Ισπανία (-25,2%), τη Γαλλία (-21,5%), τη Γερμανία (-17,1%) και την Ιταλία (-11,1%) να έχουν όλες διψήφια πτώση μέχρι στιγμής εφέτος.
Ελαφρά επαγγελματικά οχήματα (LCV) έως 3,5 τόνους
Η αγορά νέων φορτηγών στην Ευρώπη κατέγραψε διψήφιες απώλειες τόσο τον Ιούλιο (-20,6%) όσο και τον Αύγουστο (-12,1%), καθώς τα συνεχιζόμενα προβλήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας συνέχισαν να επηρεάζουν τη διαθεσιμότητα των οχημάτων σε αυτό το τμήμα. Με εξαίρεση τη θετική επίδοση της Ισπανίας τον Αύγουστο (+8,8%), όλες οι μεγάλες αγορές της ΕΕ σημείωσαν πτώση το καλοκαίρι.
Στο 8μηνο, ταξινομήθηκαν 838.608 νέα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα σε ολόκληρη την Ένωση, σημειώνοντας μείωση 22,3% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2021. Στη Γαλλία, τη μεγαλύτερη αγορά για φορτηγά στην περιοχή, οι ταξινομήσεις μειώθηκαν κατά 23,6% σε ετήσια βάση. Απώλειες κατέγραψαν και άλλες βασικές αγορές της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της Ισπανίας –η οποία σημείωσε τη μεγαλύτερη ποσοστιαία πτώση (-29,9%)– της Γερμανίας (-20,2%) και της Ιταλίας (-12,4%).
Βαρέα επαγγελματικά οχήματα (HCV) 16 τόνους και άνω
Η ανοδική δυναμική στην κατηγορία των βαρέων φορτηγών συνεχίστηκε, με σταθερά κέρδη να καταγράφονται τον Ιούλιο (+2,8%) και ιδιαίτερα τον Αύγουστο (+24,4%). Το αποτέλεσμα του Ιουλίου προήλθε σε μεγάλο βαθμό από τις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης (+15%). Ο Αύγουστος ήταν ένας ακόμη πιο θετικός μήνας, με όλες σχεδόν τις αγορές της ΕΕ να σημειώνουν ισχυρά κέρδη.
Στο 8μηνο, η αγορά βαρέων επαγγελματικών οχημάτων της Ευρώπης παρέμεινε σε θετικό έδαφος, χάρη στα αποτελέσματα των τελευταίων τεσσάρων μηνών. Οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 2,7% στις 165.908 μονάδες σε ετήσια βάση. Οι βασικές αγορές της περιοχής παρουσίασαν μικτά αποτελέσματα. Η Γερμανία κατέγραψε ελαφρά πτώση (-1,8%), ενώ η Ισπανία και η Γαλλία σημείωσαν ανάπτυξη στο 8μηήνο (+9,9% και +1,9%, αντίστοιχα).
Μεσαία και βαρέα επαγγελματικά οχήματα (MHCV) άνω των 3,5 τόνων
Οι πωλήσεις νέων φορτηγών στην ΕΕ επέστρεψαν σε θετικό έδαφος τον Αύγουστο (+18,1%), αφού παρέμειναν σταθερές τον Ιούλιο (-0,5%). Η Πολωνία –μια από τις μεγαλύτερες αγορές φορτηγών της περιοχής– συνέβαλε σε μεγάλο βαθμό σε αυτό το θετικό αποτέλεσμα, σημειώνοντας άνοδο της τάξης του 35,4%. Άλλες βασικές αγορές της Ευρώπης κατέγραψαν επίσης σταθερά κέρδη: Ισπανία (+27,4%), Ιταλία (+17,6%), Γαλλία (+8,0%) και Γερμανία (+4,4%).
Στο 8μηνο, οι ταξινομήσεις νέων μεσαίων και βαρέων επαγγελματικών οχημάτων στην ΕΕ μειώθηκαν κατά 0,6%, παρά την ανάπτυξη του περασμένου μήνα. Με εξαίρεση την Ισπανία (+8,8%), όλες οι μεγάλες αγορές της Δυτικής Ευρώπης είχαν χειρότερη επίδοση εν συγκρίσει με το 2021: Γερμανία (-6,1%), Γαλλία (-1,8%) και Ιταλία (-1,6%).
Μεσαία και βαρέα λεωφορεία και πούλμαν (MHBC) άνω των 3,5 τόνων
Το τμήμα λεωφορείων και πούλμαν της Ευρώπης συνέχισε να αντιμετωπίζει προβλήματα κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού (-23,1% τον Ιούλιο και -21,5% τον Αύγουστο). Μεταξύ των βασικών αγορών της ΕΕ, η Γερμανία και η Γαλλία σημείωσαν πτώση και τους δύο μήνες. Ωστόσο, η Ισπανία σημείωσε σημαντική αύξηση τον Αύγουστο (+182,9%).
Στο 8μηνο, οι ταξινομήσεις νέων λεωφορείων συρρικνώθηκαν κατά 5,4% με 18.084 πωλήσεις σε όλη την ΕΕ, καθώς οι μειώσεις των τελευταίων μηνών οδήγησαν την απόδοση σε αρνητικό έδαφος. Η Γερμανία σημείωσε τη μεγαλύτερη πτώση (-24,4%), ακολουθούμενη από την Ιταλία (-16,1%) και τη Γαλλία (-14,3%). Αντίθετα, η Ισπανία κατέγραψε ισχυρή ανάπτυξη (+40,9%).